Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAlfred Mortensen Redigeret for ca. et år siden
1
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ
2
Baggrund og proces Lov om anerkendelse af RK - 2007 Lovovervågning EVA’s evaluering – sommer 2010 Høringsrunde > Ingen lovændring (i substansen) UVMs handlingplan for anerkendelse af RK på VEU- området (ultimo 2010) Arbejdsgruppe til udfoldelse af handlingsplanen Rapport nov. 2011 Høring i div. råd (VEU, REU, REP, Rådet for gymnasiale udd. + Folkeoplysningens Dialogforum) > Ministerens bord……
3
EVA’s evaluering Fokus på uddannelsesinstitutionernes praksis og RK V Udbredelsen af RKV er begrænset Hvis: som adgang til egne uddannelser Problemer med økonomiske incitamenter Problemer med kendskab til RKV-mulighederne Problemer med kompetencer, kvalitet og gennemsigtighed Problemer med ”før-fasen” Manglende match mellem deltagernes motivation, forventninger, proces og udbytte Nordisk studie – interessante forskelle Norsk fagkonsulentsystem og godkjennelsescentraler Svensk systematisering – gennemsigtighed/legitimitet Finsk kompetencebaseret kvalifikationssystem + certifikat for praktiske sprogfærdigheder
4
Høring DFS: Bredere perspektiv på RKA – anerkende og understøtte nytteværdi ud over formel uddannelse 6 forslag: Nyt fleksibelt tilbud om afklaring og dokumentation af RK + vejledning (styrkelse af ”før-fasen”) Kvalitetskodeks Professionalisering/uddannelsesmodul Forskningen styrkes Indsatsområde i VEU-centrene Informationsindsatsen styrkes Mange sammenfald med andre høringssvar
5
Handlingsplan Fire tværgående temaer: Kortlægning af vejlednings og rådgivningsaktiviteterne før en RKV (før-fasen) Udredning af mulighederne for et bredere sigte – herunder erhvervs- og beskæftigelsessigte Kvalitetssikring – kvalitetskodeks En styrket informationsindsats
6
Arbejdsgruppen Sammensætning Arbejdsmarkedets parter (2 x 6 repræsentanter) Uddannelsesinstitutionerne (5 rep.) Folkeoplysningen (2 (1) rep.) UVM – formand Lisbeth Bang Thorsen Vilkår: Ingen forslag der giver permanent øgede udgifter! Arbejdsmåde: Drøftelser og skriftlige bidrag
7
Rapporten Sammenfatning - oversigt over tværgående og uddannelsesspecifikke anbefalinger Opsamling og perspektivering af tværgående drøftelser og anbefalinger Den økonomiske incitamentsstruktur Opsamling og perspektivering af uddannelsesspecifikke drøftelser og anbefalinger Opsamling af øvrige forslag Bilag: Oversigt over muligheder, aktiviteter mv.
8
Rapporten set fra en DFS-vinkel Nok bedst opnåelige RK-vurdering blev ikke til RK anerkendelse – men perspektivet er bredere Folkeoplysningens Dialogforum som høringsinstans God grafisk model som udgangspunkt for sammenfatningen (variation af Rie Thomsens model)
10
Anbefalingerne set fra DFS-vinkel Bredere perspektiv, især job-/beskæftigelsesperspektiv og afklarings-, vejlednings og rådgivningsfasen samt informationsindsatsen Fleksibelt uddannelsesmål/modul vedr. afklaring/ vejledning/rådgivning i AMU-regi - (DFS-forslag om bredere forankret modul er henvist til afsnittet ”Øvrige forslag”) Løbende kvalitetsudvikling – via udvikling af fælles standarder, redskaber, metoder og procedurer - men intet kvalitetskodeks. Didaktisk udvikling. Kompetenceudvikling af de lærere, konsulenter mv. som arbejder med alle faserne i RK-processen – bl.a. via formelt uddannelsesmodul Styrkelse af tværinstitutionelt og tværsektorielt samarbejde om RKV mhp. bredere, mere kvalificeret og institutionsuafhængig indsats(VEU-centrene) Bedre koordinering mellem ministerier – ensartet tilgang uanset om du er beskæftiget eller ledig Udviklingsarbejde – bl.a. didaktisk udvikling Styrkelse og synliggørelse af institutionsuafhængig vejledning og back-up (VEU-centre, eVejledning, Studievalg). Styrkelse af informationsindsatsen Lokalt forankret og udgangspunkt i job/beskæftigelsesperspektiv + gode historier
11
”Øvrige forslag” i udvalg RK-afklaringsmodul inspireret af FVU-konceptet Nationalt sprogcertifikat for praktiske sprogfærdigheder Forskning i deltagerperspektiver på RK og motivation for læring didaktiske konsekvenser af RK-anerkendelse kvalitativ forskning i bedst (og mest!) praksis Finansiering af vedligeholdelse af elektroniske værktøjer Brug NQF/EQF som oversættelsesværktøj
12
RK-afklaringsmodul – DFS-forslag Lovgivningsmæssig ramme for modul til kvalificering af før-fasen Afklaring og dokumentation af RK i bredt perspektiv Erhvervs- og studievejledning Inspireret af FVU-konceptet Fleksibel varighed ift. enkeltes behov Tilbydes i forskellige kontekster Varetages af forskellige aktører på driftsoverenskomst Lovfastsatte krav til medarbejderkompetencer
13
Vejen frem…..
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.