Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer"— Præsentationens transcript:

1 Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
DFS’s forum for kompetencer/realkompetence Den 24. januar 2012 Ulla Nistrup NVR, Nationalt Videncenter for Realkompetence

2 Program Kvalitet i anerkendelse af realkompetencer
Konkrete initiativer i forhold til kvalitet og kompetenceudvikling Andre initiativer i NVR – RKV i et arbejdsplads- og beskæftigelsesperspektiv Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

3 Kvalitet jf. Peter Dahler-Larsen
Kvalitet er relativt og konstrueret (forsk. perspektiver) Kvalitet er kontingent - vilkårligt og er derfor altid til diskussion samt allestedsnærvende i vores samfund Kvalitet er abstrakt og komplekst at måle tit fjernt fra den komplekse produkter og ydelser der skal kvalitetsvurderes ofte knyttet til brugerens ønsker og behov tit operationaliseret i organisationsopskrifters procedure og processer for at blive målbart. ofte forankret hos kvalitetsspecialister staten styrer den offentlige sektor vha. politiske målsætninger gennem kvalitetskrav og –målinger Kvalitet er blevet et abstrakt, relativistisk, domæneudvidende, omsættelig, organisationaliseret begreb - fjernet eller langt væk fra produktet/ydelsen - indeholdt i procedurer og processer - knyttet til brugerens ønsker og behov, - forankret organisatorisk hos kvalitetseksperter - omsat og udvidet til alle områder i det offentlige hvor mange kvalitetskriterier er i spil * Samtidig er kvalitet allestedsnærvende, offentligt, fælles anliggende, organiseret * Stat og politikker bruger kvalitet til at styre, kontrollere implementere politiske målsætninger og den samfundsmæssige. Det sker vha. reformer med brede politiske målsætninger og m. kvalitetskrav og kvalitetsmålinger. -RKV er en sådan politiske målsætning som kan ses som et middel i en overordnet og global politik -RKV levere almene ydelser ikke bare til brugeren men til samfundet. Opgavekompleksitet– regelstruktur ( krav, retssikkerhed, klagemuligheder), Vidensstruktur (vejledning, faglig vurderingsindsigt), styringsstruktur (politiske målstyringer, institutions styring) Samarbejde og roller (mange kokke i spil som skal samarbejde, samtidig med at der er en ansøger /deltager der er aktiv i hele processen partnerskab/ leverance). * ’Kvalitetskoncepter er ikke mejslet i cement, men åbne abstrakte, omsættelige og fleksible’ Ulla Nistrup, NVR 2008

4 Hvad er kvalitet Kvalitetsudvikling Refleksion, ansvarlighed og professionalitet Aktørperspektiv Kvalitetssikring Dokumentation og gennemsigtighed Omverdens/system perspektiv Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

5 Kvalitet i alle faser af anerkendelse af realkompetencer
Formål: Uddannelse / læring (livslang læring) Arbejdsliv (job og beskæftigelse) Afklaring af beskæftigelsesønske og – jobprofil og / eller uddannelsesønske samt koblingen til uddannelsesmål Identifikation og dokumentation af realkompetencer Vurdering af realkompetencer forhold til uddannelsesmål Udbytte af anerkendelse : - Adgang - Individuel tilrettelæggelse og afkortning af uddannelse (hvis merit) - Beviser - Forbedrede job- og beskæftigelsesmuligheder - Motivation til læring Aktør: Borgerne Aktør: Uddannelsesinstitutionerne Aktørerne: Uddannelsesinstitutionerne Faglige organisationer A-kasserne / Jobcentrene Studievalg / e-vejledning Folkeoplysningen Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

6 Kvalitet i samarbejde og koordinering
Figur: Oversigt over aktører, der tilbyder vejledning og rådgivning og/eller afklaring før en RKV/IKV jf. UVM Rådgivning og vejledning om RKV i forhold til de specifikke uddannelser. Rådgivning og vejledning af virksomheder om kompetenceudvikling og RKV. Rådgivning og vejledning om job- og kompetenceudvikling * Uddannelsesinstitutioner VEU-centre Fagforeninger job- og kompetenceudvikling* A-kasser/ jobcentre job- og kompetenceudvikling, herunder generelt om RKV * Folkeoplysningen Vejledning om valg af videre- gående uddannelse og efter- uddannelse *. Studievalg Vejledning om uddannelse og job. * E-vejledning * Her kan indgå information og rådgivning om mulighederne for at få en RKV Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

7 3 perspektiver på kvalitet
1. Organisatorisk kvalitet Gennem helhedsperspektivet for institutionens arbejde med anerkendelse af realkompetencer Gennem evalueringskadencer, feedback og forbedringstiltag på alle niveauer Gennem etablering af tydelige samarbejdsrelationer og -praksis mellem institutioner og aktører 3. Procedure-kvalitet Gennem tydelig ansvars- og rollefordeling (hvem gør hvad, hvornår, for hvem?) Gennem formidling og information (hjemmesider, brochurer, breve mm.) Gennem arkiverings- og dokumenthåndtering Gennem koordinering af på tværs af institutioner og aktører 2. Vurderingskvalitet Gennem tydelighed i kriterier Gennem begrundede metodevalg Gennem etablering af evaluering og dokumentationspraksis Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

8 Nogle pejlemærker for kvalitet i arbejdet med realkompetencer
Institutionel forankring, ledelsesopbakning, samarbejdsrelationer Kvalificere praksis i og på tværs af institutioner ved at formulere og implementere standarder og procedurer for arbejdet med dokumentation, vurdering og kvalitetssikring af arbejdet med anerkendelse af realkompetencer Kompetenceudvikling Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

9 Veje at gå i forhold til kvalitet
Skabe formaliserede rum / platform for videndeling / vidensudvikling Samarbejde i netværk i og på tværs af forskellige niveauer – ledelse – professionelle der arbejder med det – administrativt personale Plads til kvalitetssikring: procedurer og beskrevne praksisser institutionelt og tværinstitutionelt Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

10 NVR’s opgaver og fokus Videregående uddannelser og IKV
- DK Forskningsprojekt følge personer - EU- Observal net - EU - All in HE Eksempelsamling om god praksis – NCK/UVM Hvordan arbejdes der med kvalitet i RKV i Norden - Nordplus RKV i arbejdsplads og beskæftigelsesregi -Back to Work - VEU Centre, 3F Kvalitet og udbredelse i/af anerkendelse af realkompetencer Ungdomsuddannelser Uddannelsesparathed IKV - EUD VEU Centrenes arbejde med IKV/RKV TUP/UVM EU socialfonde Region Midtjylland Netværksdannelse og vedligeholdelse - SOSU GVU - GVU merkantil Diplom/EAA Andre ? Kompetenceudvikling - Diplom i RKV - Arbejdsseminarer Konference Netværk Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

11 Eksempelsamling – god praksis
25 sider Uddannelsesinstitutionseksempler med læringspointer Institutionel kvalitet – samarbejde m aktører Procedure kvalitet – samspil om ’førfasen’ Vurderingskvalitet – brede og snævre dokumentationsmetoder, ’kontekstblik’ Virksomhedseksempler – relevans og mening Individeksempler – mening og oplevelse af kvalitet Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

12 Eksempelsamling Vi i NVR er optaget af
HVORDAN KAN EKSEMPELSAMLINGEN BLIVE UDBREDT OG BRUGT? HVAD ville I være optaget af var beskrevet i en eksempelsamlingen Hvad vil I KUNNE BRUGE DEN TIL? Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

13 Diplommodul i RKV DK Baggrund Indhold
Statens Center for Kompetenceudvikling og NVR udviklede og afprøvede tre gratis forløb for ca. 75 personer. Følgegruppe/ Akkrediteret Indhold Anerkendelse af realkompetencer i internationalt og nationalt perspektiv Uddannelsessystemet og samarbejdsflader Målgruppe og deltagerperspektiv Planlægningsmodeller metoder og værktøjer Kvalitet og udvikling Vidensbegreb og vidensforståelse Udbydes i VIA UC – (blended learning) Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

14 Netværk Danne nye og understøtte eksisterende netværk
IT platform for videndeling på Følge og undersøge hvordan forskellige netværk arbejder med kvalitets- og kompetenceudvikling HVILKE tværgående NETVÆRK HAR VI BRUG FOR? Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

15 Kompetenceudvikling HVAD SKAL DEN PROFESSIONELLE i ARBEJDET MED REALKOMPETENCER KUNNE? HVORDAN KOMPETENCEUDVIKLES VI BEDST TIL ARBEJDET MED REALKOMPETENCER? Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

16 VEU centrene og IKV/RKV
Samspil om og koordinering af arbejdet med anerkendelse af realkompetencer Kvalitet i samspillet Fokus på IKV/RKV i beskæftigelsesregi Kompetenceudvikling HVORDAN indgår I? HVORDAN vil I gerne INDGÅ? Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

17 Tak for i dag. Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence


Download ppt "Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google