Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer."— Præsentationens transcript:

1 Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer

2 Begrebet realkompetence Realkompetence omfatter en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer, uanset hvor og hvordan de er erhvervet. Formel, ikke-formel og uformel læring. Alt det du kan >< det du kan set i forhold til uddannelsesbestemmelser. Kirsten Aagaard Nationalt Videncenter for Realkompetence

3 Principper bag lovgivning Den enkelte har ret til IKV/RKV Det er frivilligt – det er et tilbud Den enkelte skal bidrage til dokumentationen Kompetencevurdering altid med udgangspunkt i uddannelsernes faglige mål eller adgangskrav Resultatet af vurderingen dokumenteres ved beviser Kvalitetssikring – ikke niveauforringe uddannelserne, pålidelige og troværdige vurderinger, synlige processer IKV/RKV er en sammenhængende proces Kirsten Aagaard Nationalt Videncenter for Realkompetence

4 Felter af betydning for kvalitet: Lovgivning / politik på området Samarbejde mellem interessenter og aktører For uddannelsesinstitutionerne: – Forankring i organisationen og ledelse – Procedurer og metoder – Evaluering og kvalitetssikring Kompetenceudvikling for de medarbejdere, der har opgaver med realkompetencer Udviklingsaktiviteter Kirsten Aagaard Nationalt Videncenter for Realkompetence


Download ppt "Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google