Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling."— Præsentationens transcript:

1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling

2 Fra ORD til HANDLING – korte samtaler Hvad er det væsentligste tiltag på jeres skole, som har muliggjort for jer, at I har bevæget jer fra ORD til HANDLING? 2

3 Fra ORD til HANDLING – korte samtaler Hvad bøvler vi med for at kunne skabe bevægelser fra ORD til HANDLING? 3

4 “The main thing is to keep the main thing the main thing.” “Lærere på skoler med høje resultater rapporterer I højere grad om, at de har samtaler med deres ledelser om undervisning og læring.” “…. det er gennem ledelse af lærere at effekten fremkommer..”(at eleverne bliver så dygtige de kan) Professor Viviane Robinson, Student-Centered Leadership 2011 Elevcentreret skoleledelse – hvad kan Erhvervsskolen bruge forskningen til?

5 Ledelsestrekanten 5

6 Ledelse handler om samspil Der findes ikke én rigtig måde at tænke ledelse og organisation på. Fra værktøj til evnen til at respondere i de løbende processer Både ledere og medarbejdere indgår sammen i processer på skolen. Rejser spørgsmål om: Hvordan skabes processer, der understøtter løsningen af skolens kerneopgave? Hvordan bidrager lederen til, at både ledere og lærere oplever sig som kompetente til at indgå i og agere meningsfuldt i processerne Hvordan giver medarbejderne følgeskab til lederne/ organisationen? 6

7 Ledelse er for alle Ledelse bevæger sig fra at være en bestemt rolle, som få personer i organisationen besidder til nærmere at kunne beskrives som processer, positioner og funktioner, som alle medarbejdere i princippet er bærere af. Selvledelse og/eller kollegial ledelse i team bliver centrale nye ledelsesformer. Ledelse bliver på den måde en kompetence, alle skal besidde. 7

8 Konteksten – som processerne er indlejret i 8 De pædago- giske processer Teamorganisering Lokale uddannelses- planer Helheds- orientering Sammenhæng skole/praktik Differentiering Observation og sparring Strategi – Det pædagogiske didaktiske grundlag Lovgivning – reform Læringsmiljø

9 Ledelse er kommunikation og koordination 9 KOMMUNIKATION KOORDINATION

10 Koordination og kommunikation 10 At være organiseret afhænger i det hele taget af kollektivt koordinerede ord og handlinger. Uden det – ingen organisation! Modtageren bestemmer budskabet!

11 Undersøgelse af perspektiver 11 KOMMUNIKATION KOORDINATION UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER

12 Undersøgelse af perspektiver 12 Nysgerrighed Lyt Stil spørgsmål til de forskellige forståelser Anerkend mangfoldigheden Stop med at regne den ud – det kan ikke lade sig gøre!

13 Involvering 13 KOMMUNIKATION KOORDINATION UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER INVOLVERING

14 Involvering Nøglebegreber i forandringsprocesser 14 SÆT KONTEKST ANERKENDELSE Forventninger Involver Forklar

15 Positioneringsbevidsthed 15 KOMMUNIKATION KOORDINATION UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER INVOLVERING POSTIONERINGS- BEVIDSTHED

16 Positioneringsbevidsthed 16 At tildele hinanden gunstige positioner i samspillet, så alle får mulighed for at vise sig kompetente

17 Tillid / mod 17 KOMMUNIKATION KOORDINATION UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER INVOLVERING POSTIONERINGS- BEVIDSTHED TILLID/ MOD

18 Mod og Tillid Mod og vilje til at lade sig forstyrre og være lærer og leder på nye måder Mod til at slippe ideen om kontrol Mod til at vove sig frem i teamet og tillid til at blive mødt dér. Tillid er en risikabel forud ydelse (det starter med dig selv) 18.

19 Når ledelsesprocesserne flyder 19 KOMMUNIKATION KOORDINATION UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER INVOLVERING POSTIONERINGS- BEVIDSTHED TILLID/ MOD

20 Ledelse i kontekst 20 KOMMUNIKATION KOORDINATION UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER INVOLVERING POSTIONERINGS- BEVIDSTHED TILLID/ MOD DIFFERENTIERINGLÆRINGSMILJØ TEAM- ORGANISERING ERHVERVSSKOLE- REFORM KOBLING SKOLE- PRAKTIK HELHEDS- ORIENTERING PÆDAGOGISK DIDAKTISK GRUNDLAG LOKALE UDDANNELSES- PLANER

21 Drøft med dine sidemænd 21 På baggrund af det vi har talt om, hvad ser I så som særlige udfordringer der skal håndteres for, at I lykkes med det, I gerne vil?

22 Drøft med dine sidemænd 22 Er der nogle af begreberne i modellen, der særligt inspirerer jer, når I på skolen bevæger jer fra ord til handling?


Download ppt "SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google