Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Trylleri med tankevækkende spørgsmål Stil spørgsmål, der styrker og skaber ny forståelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Trylleri med tankevækkende spørgsmål Stil spørgsmål, der styrker og skaber ny forståelse."— Præsentationens transcript:

1 Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Trylleri med tankevækkende spørgsmål Stil spørgsmål, der styrker og skaber ny forståelse

2 Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Hvilken forskel gør spørgsmål? Når du stiller tankevækkende spørgsmål skaber du en proces, der er udforskende, udfordrende, bevidstgørende, handlingsorienteret, perspektiverende, afklarende, forstyrrende og udvidende Så bevæger fokuspersonen/teamet/organisationen sig hen imod nye erkendelser, forståelser og muligheder

3 Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Med de rigtige spørgsmål kan du Skabe fremdrift i dine 1:1 samtaler Få problemer ”ud i strakt arm” Facilitere lærende møder Opløse konflikter ved at fokusere på det, gruppen ønsker at skabe sammen i stedet for det, de ikke kan blive enige om Sætte gang i innovative processer, hvor ideer omsættes til handling

4 Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Dine spørgsmål vælger fokus Med et spørgsmål beder vi andre fokusere på det, vi spørger til, frem for alt muligt andet. Alle spørgsmål er en påvirkning og har konsekvenser. Vi kan med spørgsmål skabe skyld, skam og problemfokus, så andre føler sig underkendt og måske krænket eller Vi kan skabe energi og handlemuligheder, så andre føler sig anerkendt

5 Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Stil spørgsmål der styrker I stedet for at spørge: Hvorfor har du ikke gjort det? Kan du spørge: Hvad har du allerede gjort?, Hvor langt er du kommet?, Hvilke muligheder kan du se?, Hvor kan du tage fat?, Hvornår kan du være færdig? ”Hvorfor” peger bagud og giver dårlig samvittighed. De andre spørgsmål fokuserer på det der allerede er gjort, og de muligheder der ligger fremadrettet. Spørgsmålene gør andre kompetente og inviterer dem til at handle

6 Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Forvent, at andre kan og vil bidrage Når kollegaen vil undgå noget, kan du spørge: Hvad kunne du tænke dig anderledes? Hvis andre begyndte at gøre det, du efterspørger, hvad ville det så hjælpe dig til at kunne gøre? Når vennen eller veninden taler om problemer, kan du spørge: Hvornår er problemet mindst? Hvad giver det plads til? Hvem gør hvad i de situationer? Når der er fastsat et mål med mødet, kan du spørge den enkelte: Hvordan kan du bidrage til, at vi når vores mål? Hvad vil det betyde for dig? Hvad kan du have færdigt inden næste møde?

7 Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Vi får mere af det, vi snakker om Når vi flytter fokus fra det, vi vil undgå til det, vi vil opnå, er vi allerede godt på vej til at realisere vores drømme og ønsker til fremtiden. Vi udvikler os nemlig – ligesom solsikken – i de retninger, vi fokuserer på. Det vi taler om, skaber vi mere af. Du får, hvad du siger!

8 Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Hvad er du blevet nysgerrig på? Kontakt: Jette Nielsen Tlf


Download ppt "Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Trylleri med tankevækkende spørgsmål Stil spørgsmål, der styrker og skaber ny forståelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google