Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ansvarlige og bæredygtige møder Mødedagen 26. februar 2009.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ansvarlige og bæredygtige møder Mødedagen 26. februar 2009."— Præsentationens transcript:

1 Ansvarlige og bæredygtige møder Mødedagen 26. februar 2009

2 Hvem er vi? Per Ankær – administrerende direktør ICS – International Conference Services Tina Haubjerg – konsulent Rambøll Management Consulting

3 Den næste times tid 1) Hvad er ansvarlighed, og hvad betyder det for jeres virksomhed? 2) Praktiske eksempler fra den virkelige verden 3) Kunsten at kommunikere ansvarlighed, så det får værdi 4) Her kan I få mere viden

4 Myter om emnet Myter, vi gerne vil aflive med det samme Ansvarlighed og bæredygtig forretningsførelse handler ikke om: at din virksomhed skal redde verden at din virksomhed skal bruge en masse penge på noget, der ikke er relevant for forretningen Fordomme, vi også gerne vil aflive Man kan/må ikke tjene penge på ansvarlighed Kunderne er ligeglade med vores ansvarligheds-arbejde

5 Det handler om… Overskud med Omtanke

6 Dokumenterede økonomiske fordele Ansvarlighed giver samfundsmæssige fordele som bedre integration, bedre miljø, bedre arbejdspladser, men også klare økonomiske fordele for virksomheden: 4 ud af 10 små eller mellemstore danske virksomheder tjener penge på generelt at engagere sig samfundsmæssigt. (Kilde: Gallup, 2005) 7 ud af 10 små eller mellemstore danske virksomheder tjener penge på samfundsengagement ifht. medarbejderaktiviteter (Kilde: Gallup, 2005) 6 ud af 10 danske virksomheder oplever at blive stillet overfor krav om miljømæssige og sociale forhold fra deres kunder og samarbejdspartnere. (Kilde: Økonomi- og Erhvervsministeriet)

7 Snak 2 og 2 Mødeleverandører: Hvad gør vi i dag? Mødeindkøbere: Hvilke krav stiller vi i dag?

8 Eksempler

9 Hvad kan man gøre? Stille vand frem i kander i stedet for plasticflasker Begrænse markedsføringsmateriale i konferencetasker Servere mælk, fløde og sukker i kander og skåle i stedet for i individuelt emballage Anvende miljømærkede rengøringsmidler Anvende økologiske råvarer til forplejningen Købe Fairtrade varer f.eks. Max Havelaar kaffe Sortere papir, pap og glas til genbrug Reducere eller helt undgå plastikkrus

10 Hvad har vi gjort? Bæredygtigt bestyrelsesmøde – offentlig transport og cykler Firmamøde i New York – elektronisk korrespondance – strategi om overskudsmad Sorteret madaffald – både i køkkenet og når deltagerne stiller deres tallerkener fra sig Bustransport – stil krav og planlæg Vanddunke kontra vandflasker Wonderful Copenhagen

11 Hvad har vi også gjort? Større konferencer: økologiske tasker og navneskilte, spiseligt bestik Opstillet ”print kiosker” hvor deltagerne kan printe de hand outs, der er relevante for dem Stillet krav til mødested Overvejet tryksager Brugt elektroniske spørgeskemaer Fortalt historien

12 Hvordan kommunikerer man ansvarlighed? Giv viden til forbrugeren der, hvor kunden leder efter den og/eller der, hvor de i øvrigt leder efter viden I salget: hjemmeside, telefonsalg, brochurer, messer Til mødet: på mødematerialer (papir, kuglepenne, kaffekopper) På værelset: I præsentationsmaterialet, på badeværelset, på radiatoren, ved sikkerhedsinformationer I restauranten: Implicit eller eksplicit på menukort (både mad og vin) I fællesområder: storytelling på plakat eller skærm Indgå i relevante netværk Forskningsnetværk Interesseorganisationer og NGO’er

13 Hvem skal man kommunikere til? Internt til medarbejderne Interessenter Kunder Leverandører Aktionærer Samarbejdspartnere NGO’er Politikere Befolkningen generelt Pressen Vigtigt! Kommunikation skal altid målrettes. Stil spørgsmålet: Til hvem og hvorfor?

14 Kunsten at kommunikere ansvarlighed, så det giver værdi Ærlighed og troværdighed! Sig ikke at I har 100 % styr på alt, men fortæl om det I arbejder på Overvej ansvarlighed i alle dele af forretningen Vis resultater Tal siger mere end luftige ord Medarbejderen som ambassadør og endorser Inddrag medarbejderne i udviklingen af CSR-politikken

15 Brainstorm 2 og 2 Grønne og ansvarlige møder: Hvad forventer I som mødeindkøbere? Hvordan kan I som mødeleverandører gøre jeres møder mere ansvarlige?

16 Her kan I få mere viden Viden og værktøjer: www.overskudmedomtanke.dk eller www.samfundsansvar.dkwww.overskudmedomtanke.dkwww.samfundsansvar.dk CSR-rådgivning: www.ramboll-management.dkwww.ramboll-management.dk Bæredygtige møder: www.ics.dkwww.ics.dk Den grønne nøgle: www.dengroennenoegle.dkwww.dengroennenoegle.dk Center for samfundsansvar, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen: www.eogs.dk/csrwww.eogs.dk/csr CBS Centre for Corporate Social Responsibility: http://www.cbs.dk/forskning_viden/institutter_centre/institutter/cbscsr http://www.cbs.dk/forskning_viden/institutter_centre/institutter/cbscsr Dansk Initiativ for Etisk Handel: www.dieh.dkwww.dieh.dk Environmental product labelling: www.ecolabels.dkwww.ecolabels.dk Ethical Trading Initiative: www.ethicaltrade.orgwww.ethicaltrade.org Fairtrade Labelling: www.fairtrade.netwww.fairtrade.net Forestry Stewardship Council: www.fsc.orgwww.fsc.org Marine Stewardship Council: www.msc.orgwww.msc.org Rugmark: www.rugmark.orgwww.rugmark.org Green meeting Industry Council: www.greenmeetings.infowww.greenmeetings.info

17 Per Ankær per@ics.dk Tlf.: 39460510 Tina Haubjerg tina.haubjerg@r-m.com Tlf.: 3397 8049 Kontakt


Download ppt "Ansvarlige og bæredygtige møder Mødedagen 26. februar 2009."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google