Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afVilhelm Lindegaard Redigeret for ca. et år siden
1
Nyt fra Rektorforeningen Inspektorforeningens årsmøde 2012
2
Hvem er Helle? •10 år på Odense/Syddansk Universitet •5 år i Undervisningsministeriet •6 år i Videnskabsministeriet
3
Bestyrelsen •Jens Boe Nielsen, formand •Anne-Birgitte Rasmussen, næstformand •Kirsten Danvig, øvrigt medlem •Jens Nielsen, Region Nordjylland •Jakob Thulesen Dahl, Region Midtjylland •Christian Alnor, Region Syddanmark •Per Farbøl, Region Sjælland •Henrik Madsen, Region Hovedstaden
4
Sekretariatet •Helle Otte, direktør •Karina Vittarp Gøling, direktionssekretær •Jarl Damgaard, uddannelsespolitik •Ulla Lena, kommunikation og presse •Morten Friis Møller, uddannelsespolitik •Kirsten Overgaard Bach, jura og ledelsesudvikling •Birgitte Randrup, jura og overenskomst •Kirstine Kjemtrup, økonomi og finanslov •Nana Bager Svendsen, evalueringer og analyse
5
Foreningen •Medlemsservice / driftsunderstøttelse •Interessevaretagelse / rammevilkår •Dagsordensættende •Ny rolle? 5
6
Medlemsservice •Selvejet implementeret •Professionelle administrationer / fælleskaber •FAQ: personalejura, udbudsjura •Fremtidens styringslogik ? •Regelstyring? Målstyring? Rammestyring? 6
7
Interessevaretagelse •Mere evidens •Flere nøgletal •Flere analyser •Mere samarbejde og dialog •Flere projekter •Større tilstedeværelse 7
8
Dokumentation og viden •Frafaldsanalysen
9
28 loftet – Ministeriets forudsætninger •Der er tale om en makromodel – institutionerne ses som forbundne kar. •Opfattelsen af klasseloftets betydning afhænger af, om man ser det på sektorniveau eller på institutionsniveau. •UVM har taget udgangspunkt i Rektorforeningens 1 g/1 hf klassegennemsnit. •For 2012 er der kun indregnet halvårseffekt, da loftet gælder fra september. •UVM har forudsat, at det koster 2,3 gennemsnitsårsværk pr. klasse (ca. 1,6 mio. kr) •UVM har regnet med, at der sker et frafald på en elev pr. år. 9
10
28 loftet – Rektorforeningens bemærkninger •Klasseloftet er underfinansieret og samfundsøkonomisk dyr •Behov for akutte og dyre investeringer i midlertidig ekstrakapacitet •Bygger på et forældet undervisningsbegreb •Urimelig indblanding i selvejets decentrale styringsmodel •Bygger på mistillidsbaseret regelstyring frem for tillidsbaseret målstyring •Er overflødigt da de faldende ungdomsårgange på sigt vil løse problemet 10
11
Optagelsesbekendtgørelsen •Ambitionen om at tydeliggøre fordelingskriterierne er positiv •MEN høringsudkastet er desværre endnu ikke ’krystalklar’: –Stadig behov for at præcisere studieretningsønskets status –Stadig behov for at tydeliggøre hvad en skoleprofil er –Det er uklart, hvad fordelingsudvalgets udtalelse præcist skal gå på. •Er der behov en decentral fordelingsmodel, hvor fordelingsudvalget i højere grad kan fastsætte lokale fordelingskriterier? 11
12
Langsigtet strategi har afløst reformer Reformer siden 2006 •Selvejereform •Gymnasiereform •Karakterreform Strategi 2015
13
Bedre økonomiske og styrings- politiske rammevilkår Stærke ledelser, stærke institutioner Fremtidssikre fagligheden i gymnasiet En rummelig, inkluderende og udfordrende gymnasieskole Et landsdækkende gymnasie- og hf-udbud Klare og tydelige uddannelses- profiler Strategi 2015 Rekruttering af kvalificerede lærere Et sammen- hængende uddannelses- system
14
Ledelsesudvikling 14 I samarbejde med Bestyrelsesforeningen og GYMLF vil Rektorforeningen udvikle koncepter for aktiviteter, der kan understøtte ledelsesopgaverne på gymnasierne. •Kursus for nye Rektorer •Lyst til Ledelse •Ledelse i praksis •Forandringsledelse •Undersøge muligheder for internationale aktiviteter •Temadage om fx: - Overenskomst og personalejura - Økonomi - Forvaltning - Og ??? Hvad er behovet
15
Ledelseskonference den 25. april 2012 i Bella Centret • Sæt kryds i kalenderen • Konference om ledelse for alle ledere på gymnasierne og andre interessenter 15
16
Udviklingsprogrammet – Rektorforeningens input •Bedre balance mellem kompetenceafprøvning og kompetenceudvikling - forsøg med nye undervisnings- og evalueringsformer –Forsøg med udvikling af SRP herunder eksamen og tilrettelæggelse –Forsøg med øget brug af formative evalueringer og interne prøver –Forsøg med øget brug af it i undervisningen og eksamen –Forsøg med gruppeeksamen, og gruppeforberedelse ifm. 24- og 48-timers eksamener. –Forsøg med medtællende årskarakterer mhp. at mindske vilkårligheden. •Styrkelse af det faglige samspil i studieretningerne –Forsøg med udvikling af AT: Fx toning af AT ift. studieretningen, frit emnevalg –Forsøg med at pulje elevtid i fællesfaglige forløb •Styrkelse af sprogfagene –Forsøg med integration af sprogfagene i andre fag/studieretninger og bidrag til læring i bredden –Forsøg med anvendelsesorientering i sprogfagene 16
17
It og internationalisering •Ny it-strategi for de gymnasiale uddannelser –Strategisk ramme for skolernes it-indsats både administrativt og pædagogisk –Koordinering af kontakten til udbydere og ministerier –Kvalificering af udbud og indkøb –Kvalificering af UNI-C’s og MBU’s it-udvikling –Videndeling og netværksdannelse Hvordan opnår vi større synergi? •Internationalisering i gymnasiet –Nedsættelse af arbejdsgruppe –Kortlægning af internationaliseringsprojekter i gymnasiet –Opsætning af strategisk ramme for internationalisering –Videndeling og netværksdannelse Hvilken rolle skal foreningen have? 17
18
Ministerudvalg om 95% •Tydeliggørelse af gymnasiets studieforberedende sigte •Arbejdsdeling mellem de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne •Alle elevers mulighed for at få mest muligt ud af deres evner •Øget fokus på tilegnelse af relevant studiekompetence og mindre brug af GSK •Korrektion af uhensigtsmæssigheder i gymnasiereformen, herunder mindre kompleksitet og færre små fag •Muligheder for at fremme elevernes tilknytning til klassefællesskabet •Muligheder for at opnå mere undervisningstid for de nuværende bevillinger via ændringer af lovgivning og overenskomster •Forsøg med undervisnings-, evaluerings- og eksamensformer for at fremme alle gymnasieelevers udbytte af uddannelserne. 18
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.