Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afThor Johannsen Redigeret for ca. et år siden
1
Transformation - at leve i udfordringen
Fra 6 biblioteker til UCL Biblioteket, Campus Odense
2
Strategiske målsætninger:
Biblioteksfunktion som campusfunktion Fokus for dette indsatsområde er: At understøtte professionsuddannelsernes vidensbasering ved at sikre adgang til viden og forskning At skabe attraktive fysiske og virtuelle rum for uddannelse, forskning og læring At uddanne og træne brugerne i at navigere i det virtuelle univers At understøtte forskningsaktiviteterne i UCL
3
Fra 9 til 1 + 3 Campus Odense som flytte- og fusionsprojekt:
Et stort logistisk puslespil at flette og flytte 6 biblioteker Et endnu større projekt at flette og flytte monofagligt bibliotekspersonale At kende hinandens virkeligheder og praksisser : intern jobrotation 1 mdr. At redefinere sig selv som både specialist og generalist : intern og ekstern opkvalificering At slippe opgaver og kontrollen over helheden : reorganisering af biblioteket i ny teamstruktur At skulle arbejde med 9 uddannelser i stedet for 1, 2 eller 5 : 4 NBA-eftermiddage: Tour de ”læreruddannelse”, Tour de ”ergoterapeutuddannelse”
4
Rettidig omhu – den nødvendige base for transformationen
Forberedelse af flytteprocessen blev påbegyndt i 2014: Standardisering af processer, kassation af fysiske materialer, centralisering af opgavevaretagelser Møderække med fokus på Campus Odense – temaer: ”Den gode brugerbetjening”, ”Kontaktbibliotekar – bindeled i et frakoblet fællesskab”, ”Det flerfaglige UC-bibliotek”, ”Biblioteksrummet” Trivselsmålingen : høj svarprocent – høj medarbejdertilfredshed Positive forventninger til Campus Odense på trods af store forandringer
5
Videns- og Læringscenter, Campus Odense
Tankerne bag transformationen: Udfordring af forventningen ”bibliotek = bøger” Bogsamling i kælderen – formidling i stueetagen Udfordring af forventningen ”bibliotek = biblioteksaktiviteter” Formidlingspunkter for Læringsressourcer Udfordring af forventningen ”biblioteket er på biblioteket” Videns- og Læringscentrets aktiviteter vil (også) foregå ude i uddannelsesmiljøerne
6
Stueetagen med zoneopdeling
Teaching Lab Fordybelse Scenen Formidling Flow Fakta
7
Bogkælderen – underetagen - kælderen
8
”Scenen” – som campusfunktion
Scenen – en multifunktionel formidlingszone. Arrangement ifm. ansattes nye udgivelsen Formidling af forskningsaktiviteterne i UCL – også undervejs i projektet Formidling af MOVE-projekter Særlige bachelorprojekter Tværgående videndelings-cafeer (blended learning) Præsentation af nye teknologier/nye systemløsninger Arrangementer – der er for små/uformelle til auditorium eller salen TECH-TJEK – studieassistenternes legeplads
9
Nye bøger – det bevidste kaos-princip
Alle nye titler er markeret i basen som ”Nyheder”, er mærket med særlig etikette – og står i Formidlings- området – uden systematik Inspiration til faglitterær lystlæsning Det, man ikke vidste, var interessant Oprør mod reservations-automatikken Eksponering af mængden af nyindkøb
10
Uddannelse Konceptudvikling af undervisning
Camilla, Lillie(Helle), Birgitte NR, Anders Kontaktbibliotekarordning se særskilt fordeling Udvikling af digitale læringsressourcer/ UCL Learning Camilla, Jeanette, Lillie, Anders Afvikling af undervisning Helle, Jeanette, Tove K, Hanne, Camilla, Birgitte E, Lars, Lillie, Nini, Anders, Birgitte NR, Signe, Dorthe, Maria Udlånsvagt Alle bibliotekarer (- amfc)
11
Forskning Forskerservice Anne-Marie, Nini Ophavsret
Lars, Tove K, Lisbeth C UC Viden Birgitte E, Anne-Marie Publicering Open Access Jeanette, Anne-Marie
12
Flow Vagtskemaer for NBA Tove K, Jeanette Udlån/aflevering
Jan, Peder, Karin, Maria W Fjernlån Tove K, Lisbet C Ekspederes af forskellige personer Bogopsætning Studentermedhjælpere, Jan, Peder, Karin, Maria W F8-reserveringer Jan, Peder, Karin, Maria W, Studentermedhjælpere Accession af bøger Karin, Peder, Jan Accession af tidsskrifter Karin, Jan, Peder Hjemkaldelser/regning Karin, Lisbeth C
13
Grænseflader Bib.ucl.dk Maria BS, Birgitte NR
Mit.ucl.dk og stud.ucl.dk Formidling i det fysiske rum Birgitte E Scenen Birgitte E, Anne-Marie Formidling på sociale medier = chat 2016 Camilla, Hanne
14
Materialevalg og samlingspleje Lisbeth C, Lars, Helle, Birgitte NR
Ressourcer Materialevalg og samlingspleje Lisbeth C, Lars, Helle, Birgitte NR System-administration Lisbeth C, Camilla, Maria BS Licensgruppe Lisbeth C, Lillie, Anne-Marie evt. + Nini Øvrige systemer Zotero Lillie, Anders, Camilla Refworks Nini, Anne-Marie SFX Nini, + evt Lars
15
Problematikker, UCL og UCL Biblioteket skal have fokus på:
Transformationens pris : at bryde med brugernes forventninger. Periferi contra centrum : hvordan vi fastholder spændende og attraktive arbejdspladser i udkanten, når al fokus er på centrum. Hvordan vi stadig kan arbejde med ”decentral centralisering” Vi har ikke selv hele svaret, men vi arbejder med forskellige løsninger og tiltag
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.