Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TUR Truckkonference 2017 Asbjørn Rylund, tilsynsførende og

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TUR Truckkonference 2017 Asbjørn Rylund, tilsynsførende og"— Præsentationens transcript:

1 TUR Truckkonference 2017 Asbjørn Rylund, tilsynsførende og
Morten Vestergaard, tilsynschef Arbejdstilsynet TUR Truckkonference 2017

2 Hvad vi vil fortælle jer om?
Præsentation af os selv Ulykker, hvor gaffeltrucks og stablere er involveret Hvad kan vi gøre for at nedbringe antallet af ulykker Revision af certifikatreglerne Nyt fra Arbejdstilsynet generelt TUR Truckkonference 2017

3 Ulykker - hvad går galt? Ulykker der medfører mere end 1 dags fravær udover ulykkesdagen skal anmeldes!!!! 2395 ulykker anmeldte fra til 2014, hvor ”løftevogn” er nævnt i beskrivelsen af ulykken, heraf 5 dødsulykker 586 (20 %) alvorlige ulykker med mindst 3 ugers fravær: 30 % er skadeslidte blev klemt, mast mellem løftevogn og andet emne 14 % er føreren kollideret med anden genstand (anden truck, væg, reol mv) 7 % er skadelidte blevet ramt af løftevogn TUR Truckkonference 2017

4 Sammenblanding af gående og kørende Travlhed (jeg skulle bare lige…..)
Hvorfor sker det? Sammenblanding af gående og kørende Travlhed (jeg skulle bare lige…..) Stabler er overpræsenteret i både de alvorlige og mindre alvorlige ulykker TUR Truckkonference 2017

5 Forebyggelse af alvorlige ulykker med gaffeltrucks og gaffelstablere
Kan antallet af ulykker med gaffeltrucks og -stablere nedbringes - det tror vi på i Arbejdstilsynet. TUR truckkonference 2017

6 ”Ny” sikkerhedsteknologi?
Passivt sikkerhedssystem (Den fysiske indretning af virksomheden) Aktive sikkerhedssystemer (Advarselssystemer der fortæller om, hvor trucken kører) Planlægning af arbejdsopgaver (Truckflåde- og logistiksystemer) TUR truckkonference 2017

7 Samskabelsesprojekt En måde at udbrede kendskabet til ulykkes-forebyggelse og brug af ny teknologi, kunne være ved at starte et samskabelsesprojekt op, hvor vi arbejder med tre spor: TUR krankonference 2017

8 Spor 1: Uddannelsen Mulige tiltag: Truckfaglærere som målgruppe
Pensum suppleres med sikkerhedsteknologi AMU og EUC får demo af sikkerhedsteknologi AMU og EUC modtager løbende ulykkesbeskrivelser og –analyser fra AT Truckkonferencen orienterer faglærerne om de nye tiltag vedr. ulykkesforebyggelse TUR truckkonference 2017

9 Spor 2: Årligt hovedeftersyn
Montører uddannes og eksamineres i: Risikovurdering og ulykkesanalyse De nye sikkerhedsteknologier Argumenter for besparelser på materiel, gods, reoler og sygefravær Gerne et tema eller en kampagne TUR truckkonference 2017

10 Spor 3: Arbejdstilsynet
Tilsyn med Adskillelse gående og kørende Adfærd ved færdsel omkring truck Undersøgelse af truckulykker Truckførers adfærd Stikprøvekontrol af udført årligt eftersyn Mangler i eftersynsrapporter Kontrol af truckcertifikat Information via E-nyhedsbrev, cases etc. TUR truckkonference 2017

11 Billede af de involverede parter 21 marts 2017
TUR truckkonference 2017

12 Fremtiden for certifikatuddannelserne
EU Der er ikke planer om at lave harmoniserede EU-regler på området. Mange lande har ikke lovpligtige uddannelser og ønsker det ikke – det er op til arbejdsgiveren at sikre, at medarbejderne er kvalificerede (oplært og instrueret) Arbejdskraftens fri bevægelighed sikres gennem krav om anerkendelse af kvalifikationer fra hjemlandet TUR truckkonference 2017

13 Revision af certifikatreglerne
Arbejdstilsynet ønsker at modernisere certifikatreglerne. Opfølgning på aftale med parterne fra Regelforenkling – færre krav og færre kategorier Fremtidssikring via fokus på kompetencebehov og ikke maskintyper Arbejdet er ved at være afsluttet TUR truckkonference 2017

14 Status på revisionen af uddannelseskravene
Der er afholdt tre møder i regeludvalget AT har modtaget en lang række høringssvar bl.a. fra faglærere Der arbejdes på en indstilling til Beskæftigelses-ministeren Herefter beslutter Beskæftigelsesministeren endeligt, hvordan reglerne bliver udformet Forventet ikrafttrædelse 1. januar 2018 TUR truckkonference 2017

15 Revideret anerkendelsesdirektiv
D. 18. januar 2016 trådte det reviderede anerkendelses-direktiv i kraft. Uddannelses- og Forskningsministeriet er den implementerende myndighed for direktivet. Arbejdstilsynet har  gennemført de relevante bestemmelser i bkg. nr. 151 af 25. februar 2016 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i udlandet. De væsentlige ændringer af bekendtgørelsen er Kravet om erhvervserfaring er sat ned fra 2 til 1 år Selvstændige og ledende medarbejder, som opfylder dokumentationskravene, er undtaget for forhåndskontrollen både ved ansøgninger om fast arbejde og ved lejlighedsvist arbejde TUR truckkonference 2017

16 Nyt fra Arbejdstilsynet generelt
Målrettet tilsyn Skærpet tilsyn Digital besøgsrapport Kopi af afgørelse til bygherre og hovedentreprenør Regeringens ”Bedre balance” om udflytning af statslige arbejdspladser Nyt tilsynscenter i Slagelse Kontor fra Arbejdsskadestyrelsen flyttet over i Arbejdstilsynet Ekspert udvalg TUR truckkonference 2017

17 TUR truckkonference 2017

18 Relevant fra hjemmesiden
Opdatering og ny opsætning af anerkendelsessiderne Workplacedenmark.dk Uddannelsesbekendtgørelse 1088 med censorvejledning At-vejledning om anvendelse af hejse-, løfte og transportredskaber. (supp. info om entreprenørmaskiner) TUR truckkonference 2017

19 Tak for i dag TUR truckkonference 2017


Download ppt "TUR Truckkonference 2017 Asbjørn Rylund, tilsynsførende og"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google