Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lov om forvaltere af alternative investeringsfonde (FAIF)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lov om forvaltere af alternative investeringsfonde (FAIF)"— Præsentationens transcript:

1 Lov om forvaltere af alternative investeringsfonde (FAIF)
FAIF-reglerne og fortolkningen af dem 14. maj 2014 Johanne Daugaard Risbjerg, Vicekontorchef Kontor for Kollektive Investeringer

2 Implementeringen af FAIF-reglerne
1. marts 2013 FAIF-loven fremsat 22. juli 2013 FAIF-lovens ikrafttræden 22. juli 2014 Frist for indsendelse af ansøgning om registrering hhv. tilladelse iht. FAIF-loven EU-direktiv 2011/61/EU om forvaltere af alternative investeringsfonde blev implementeret 22. juli 2013. Implementeringen er direktivnær EU-kommissionen har udstedt en række forordninger, hvor der fastsættes uddybende regler til bestemmelserne i direktivet Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 231/2013 af 19. december 2012 om uddybning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/61/EU for så vidt angår undtagelser, generelle vilkår for drift, depositarer, gearing, gennemsigtighed og tilsyn (Level-2 forordningen) 2

3 Hvor er vi i dag? Tema-hjemmeside om loven Vejledning Spørgsmål & Svar
Anvender reglerne i praksis på de virksomheder, som bliver omfattet af loven Løbende dialog med branchen for at få afklaret tvivlsspørgsmål. 3 tilladelser til forvaltere af alternative investeringsfonde 2 dobbelttilladelser til Investeringsforvaltningsselskaber 1 EuVECA tilladelse 10 registrerede forvaltere Tilladelse til 3 depositarer i medfør af § 46, stk. 3 15. maj – nye regler for markedsføring Fremadrettet må markedsføring ske uden forudgående tilladelse til: Investorer, der forpligter sig til at investere min euro og erklærer, at de er bekendt med de forbundne risici Medarbejdere, som har med forvaltningen at gøre Tema-hjemmeside om loven Vejledning Spørgsmål & Svar Fortolkninger Standardiserede ansøgninger og Lovstof inkl. Level 2 3

4 To slags forvaltere af alternative investeringsfonde
En forvalter af alternative investeringsfonde, der skal registreres En forvalter af alternative investeringsfonde, der skal søge om tilladelse En FAIF skal søge om en tilladelse, såfremt aktiverne i de alternative investeringsfonde, virksomheden forvalter, sammenlagt overstiger en værdi svarende til 100 mio. euro eller 500 mio. euro, såfremt virksomheden udelukkende forvalter alternative investeringsfonde, der ikke har gearet sine investeringer, og ingen investorer i fonden har ret til at blive indløst i en periode på minimum 5 år efter datoen for den oprindelige investering i hver af fondene. 4

5 Hvad forstås ved gearing?
En metode til at øge eksponeringen i en alternativ investeringsfond f.eks. ved hjælp af lån af kontante midler eller værdipapirer eller gearing indeholdt i derivatpositioner eller ved andre midler. Garantier eller hæftelse for engagementer via tredjemand medregnes også i eksponeringen. Hvornår er der tale om gearing? når en enheds samlede eksponering er større end nettoaktivværdien Hvorfor er dette af betydning? det har bl.a. betydning for hvilken tærskelværdi forvalteren er underlagt samt øgede krav til indrapportering.

6 Rettigheder og pligter for forvaltere
En registreret forvalter Må udelukkende markedsføre alternative investeringsfonde overfor professionelle investorer i Danmark og i tredjeland Skal indberette til Finanstilsynet 1 gang årligt. En forvalter med tilladelse Kan få tilladelse til at markedsføre alternative investeringsfonde overfor detailinvestorer Har et markedsføringspas og kan markedsføre sig direkte i et andet EU-land, så snart Finanstilsynet har meddelt forvalteren, at Finanstilsynet har notificeret de udenlandske myndigheder herom Skal indberette afhængigt af størrelsen af aktiver under forvaltning (1 gang årligt, 2 gange årligt eller kvartalsvis)

7 Forvaltere med tilladelse
En tilladelse som forvalter indebærer: Skærpede krav til bestyrelse og direktion (fit & proper) Organisatoriske krav Risikostyringsfunktion Compliancefunktion Intern revisionsfunktion Krav til ledelse og styring Krav til oplysninger til investorer Krav om udpegning af en depositar for hver enkelt alternativ investeringsfond under forvaltning Regler om aflønning Osv.

8 Tilsyn Finanstilsynet fører tilsyn med forvaltere med fuld tilladelse
Inspektioner Skrivebordsundersøgelser Herudover påser Finanstilsynet overholdelsen af lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.

9 Hvilke virksomheder er omfattet af loven?
Alle kollektive investeringsordninger, som rejser kapital fra en række investorer med henblik på at investere den i overensstemmelse med en defineret investeringspolitik til fordel for disse investorer og Hvor investorerne ikke har nogen daglige beføjelser eller kontrol, og ikke er en UCITS. 9

10 Undtagelser Arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser er som udgangspunkt undtaget af FAIF-loven, jf. § 2, stk. 3 i FAIF-loven. Dette gælder dog ikke deres investeringsaktiviteter, hvis de opfylder betingelserne for at være en AIF. En AIF er ikke omfattet, hvis: AIF’ens formål er at følge en forretningsmæssig strategi, der hovedsageligt kan karakteriseres ved en kommerciel aktivitet, der omfatter erhvervelse, salg eller udveksling af varer eller råvarer eller levering af ikke-finansielle serviceydelser, eller en industriel aktivitet, der omfatter produktionen af varer eller bygninger. Undtagelse af holdingselskaber (§ 2, stk. 1, nr. 1) Kommer fra direktivets artikel 4(1)(o) »holdingselskab«: et selskab med kapitalandele i et eller flere andre selskaber, hvis kommercielle formål er at gennemføre en forretningsstrategi eller -strategier gennem sine datterselskaber, tilknyttede selskaber eller kapitalinteresser for at bidrage til deres værdi på lang sigt, og som enten er et selskab, der: i) driver virksomhed på grundlag af egne aktiver, og hvis aktier optages til handel på et reguleret marked i Unionen, eller ii) ikke er oprettet med det primære formål at generere afkast til sine investorer gennem tømning af sine datterselskaber eller tilknyttede selskaber, som dokumenteret af selskabets årsrapport eller andre officielle dokumenter præambel 8 De enheder, der ikke anses for at være FAIF'er i henhold til dette direktiv, falder ikke ind under dets anvendelsesområde. Som følge heraf bør dette direktiv ikke finde anvendelse på holdingselskaber som defineret heri. Dog bør forvaltere af private equity-fonde eller FAIF'er, der forvalter AIF'er hvis aktier optages til handel på et reguleret marked, ikke udelukkes fra dets anvendelsesområde. Endvidere bør dette direktiv ikke finde anvendelse på forvaltningen af pensionskasser, ordninger for medarbejderdeltagelse eller opsparingsordninger, overnationale institutioner, nationale centralbanker eller nationale, regionale og lokale regeringer og organer eller institutioner, der forvalter fonde til støtte for socialsikrings- og pensionsordninger, securitisationsinstrumenter med særligt formål, eller forsikringsaftaler og joint ventures. Kommissionen har udtalt, at tanken med undtagelsen ikke er at give selskaber mulighed for at slippe udenom FAIF-reglerne fordi deres forretningsstrategi er at udøve virksomhed gennem datterselskaber eller søsterselskaber. Fx ejendomsfonde, hvor ejendommene besiddes i underliggende datterselskaber. Hvis der træffes investeringsbeslutninger (for datterselskaberne) i hovedselskabet, vil hovedselskabet være omfattet. Et holdingselskab er således et selskab, som besidder kapitalandele i andre virksomheder (dattervirksomheder eller driftsvirksomheder) hvori selve virksomhedsdriften foregår. Hvis der foregår drift i moderselskabet vil det således ikke kunne falde under undtagelsen. Koncernundtagelse (§ 2, stk. 1, nr. 2) - Gælder kun i det omfang, at forvalteren selv (og/eller forvalterens søster/datterselskaber) er de eneste investorer i fonden, og forvalteren i øvrigt selv forvalter enheden.

11 Eksempler på selskaber med ejendomseksponering
Virksomheder der typisk vil falde udenfor FAIF, da de følger en forretningsmæssig strategi. Kommerciel aktivitet: Almindelig ejendomsadministration Industriel aktivitet: byggevirksomheder og ejendomsudviklere I vurderingen ser Finanstilsynet på den konkrete virksomhed. Det afgørende er virksomhedens: strategi aktiviteter organisatoriske indretning 11

12 12 Fund management Asset management Property management
Forvaltning af inv. fonde Udformning af inv. strategi Styring af risiko Eksekvering af køb og salg Asset management Forvaltning af aktiverne, optimering og forbed-ringer af ejendommene udlejning etc. Property management Drift og administration Lav kompleksitet Høj kompleksitet Uden for FAIF Omfattet af FAIF 12

13 Vurderingskriterier Hvilke faktorer kan hjælpe med at afgøre, om en enhed er omfattet af FAIF-loven? Er det primære fokus på drift af enhedens aktiver frem for på enhedens investeringsaktiviteter? Hvad er enhedens kernekompetence? Er enhedens organisation opbygget til at varetage driften af aktiverne og/eller service af enhedens kunder? Hvor sker værdiskabelsen i enheden? Hvilke aktiviteter er ledelsens samt relevante risikotageres ressourcer primært dedikeret til? Har enhedens ledelse samt relevante risikotagere ansættelsesforhold i andre enheder? I hvilket omfang er enhedens primære funktioner og aktiviteter outsourcet til en anden enhed? Er enheden administreret af en anden enhed? 13

14 Depositar Hvem kan vælges som depositar? Et kreditinstitut
Et fondsmæglerselskab Depositarer efter § 46, stk. 3 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. Dog kun muligt for visse typer af AIF’er, der opfylder særlige krav, herunder enten at fonden investerer i aktiver, som ikke kan opbevares i depot. Eksempelvis fast ejendom Nærmere beskrivelse af denne type depositarer findes i Finanstilsynets vejledning om depositarer for alternative investeringsfonde Findes på Finanstilsynets hjemmeside 14

15 Hvilke opgaver skal depositaren udføre?
Depositar - opgaver Hvilke opgaver skal depositaren udføre? Overvågning af den alternative investeringsfonds cash-flow Opbevaring af fondens aktiver Tilsynsfunktion 15

16 Depositar – Cash-flow Overvågning af cash-flowet i den alternative investeringsfond Ønske om at sikre en høj grad af investorbeskyttelse Ikke sker dispositioner, der strider mod investorernes interesser En depositar skal jf. § 50, stk. 1, i FAIF-loven overvåge alle cash flow-bevægelser i den alternative fond. Skal en depositar overvåge følgende? Udgifter til håndværkere? (udskiftning af elpærer?) Indbetaling og tilbagebetaling af depositum? Det er Finanstilsynets opfattelse, at der bør anlægges en proportionalitetsbetragtning i forhold til overvågning af cash-flowet. Overskridelse af en på forhånd fastsat ramme for udgifter i forbindelse med administration af ejendomme Overvåge, at der ikke sker utilsigtede fald i eksempelvis huslejeindtægter 16

17 Depositar – Opbevaring af fondens aktiver / Tilsyn
Opbevaring og sikring af dokumenter, der verificerer ejerforholdet af den alternative investeringsfonds aktiver Føre et register over de aktiver, som depositaren har verificeret den alternative investeringsfonds ejerskab Tilsynsfunktion Foretage efterfølgende kontrol af den alternative investeringsfonds eller forvalters procedure og processer Skal oprette en procedure, der sikrer at der tages hånd om konstaterede uregelmæssigheder Oplysninger herom skal stilles til rådighed for de kompetente myndigheder. Lov nr. 403 af 28. april 2014 (træder i kraft 15/5 – 2014) om ændring af bl.a. FAIF-loven indeholder en hjemmel til Finanstilsynet, om mulighed for at gå på tilsyn hos depositarerne 17

18 Depositar – Mulighed for delegation
Mulighed for delegation af visse opgaver og ansvar for eventuelle tab Udgangspunktet er, at depositaren ikke må delegere opgaver til tredjemand jf. § 54, stk. 1, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. Dog kan opbevaringsopgaven delegeres til tredjemand, såfremt betingelserne i § 54, stk. 2, er opfyldt 18

19 Ansøgningsproces Hvad skal der afspejles i ansøgningen?
Forståelse af virksomhedens aktiviteter og dens strategi Materialet i ansøgningen skal være tilpasset virksomhedens forhold Mulighed for at vurdere risici og håndtering heraf Tilladelse som forvalter af alternative investeringsfonde

20 Hvad har Finanstilsynet fokus på
Interesse konflikter Organisatorisk setup, herunder effektive former for virksomhedsstyring Funktionsadskillelse Varetagelse af investorernes interesse Kvalificeret ejerandele Rapportering og forretningsgange Selskabets forretningsgange herunder bestyrelsens forretningsorden og løbende rapportering og involvering Rapportering fra direktionen til bestyrelsen Risikostyring og compliance Kapitalforhold, herunder minimumskrav til kapitalgrundlaget, indberetning Forøgelse af kapitalgrundlag som følge af risiko for erstatningsansvar Løbende vurdering af risici Skønsmæssig porteføljepleje Kompetencer og funktionsadskillelse Rammer for procedure for indgåelse Påtagelse af risiko

21 Hvordan ansøger man? Det relevante ansøgningsskema downloades fra Finanstilsynets hjemmeside Ansøgningen indsendes i to eksemplarer til Finanstilsynet Forvaltere som drev virksomhed inden den 22. juli 2013, kan efter indsendt ansøgning eller registrering fortsætte deres virksomhed til Finanstilsynet har truffet afgørelse Behandling af ansøgninger om tilladelse til at forvalte alternative investeringsfonde forventes at vil tage 3 måneder og i særlige tilfælde op til 6 måneder Registrering af FAIF’er foregår typisk indenfor 1 måned.

22 Spørgsmål ? 22


Download ppt "Lov om forvaltere af alternative investeringsfonde (FAIF)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google