Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det begynder næsten altid med pølser! - en kort introduktion til frivillighed i forandring!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det begynder næsten altid med pølser! - en kort introduktion til frivillighed i forandring!"— Præsentationens transcript:

1 Det begynder næsten altid med pølser! - en kort introduktion til frivillighed i forandring!

2 Hvad er der på ”menuen?  Frivillighed i forandring - nogle få tendenser…  Hvad skal der til for at man vælger at blive frivillig?  Hvorfor begynder frivillighed med pølser – og vedligeholdes med mad og vin?  Hvad skal der til for at der bliver kampvalg i alle menighedsråd i 2020?  Et par udfordringer……

3 Hvad ved vi om frivillighed?

4 Fra pligt til interesse! - nogle få tendenser……  35 pct. af befolkningen kan karakteriseres som frivillige  25 pct. har været frivillige indenfor den seneste måned….  I gennemsnit anvender frivillige 16 timer på frivillighed pr. hver måned…..  70 pct er frivillige i foreninger de er medlemmer af – 30 pct. arbejder ”interessebaseret”….

5 Lidt flere tendenser…..  Der er i dag flere frivillige i byen end i mindre byer og landområder……  20 pct. af befolkningen har aldrig været frivillige – og ønsker det heller ikke!  80 pct. er, har været eller vil gerne være frivillige…..

6 Frivillige fordelt på aldersgrupper  16-25 år: 24%  26-35 år: 34%  36-45 år: 44%  45-55 år: 36%  55-65 år: 33%  65-75 år: 35%  75- 30%

7 Der er mange der aldrig er blevet spurgt!  Andelen, der angiver, at de gerne vil være frivillige HVIS de blev spurgt:  16-25 år: 58 %  26-35 år: 60%  36-45 år: 47%  46-55 år: 47%  56-65 år: 43%  66-75 år: 28%  76- 14%

8 Hvordan bliver frivillige rekrutteret?  Jeg blev opfordret52%  Udsprang af Interesse 46%  Udsprang af mine børns aktiviteter 20%  Jeg så et behov/nogen måtte gøre det:13%  Jeg så en annonce i en avis eller på en hjemmeside: 3 %  ”Tilfælde/mirakel” 2 %

9 Frivillige skal ”faces”……

10 Der er ikke mange der melder sig til en opgave der ikke er beskrevet, som de ikke er blevet spurgt om at være med i og som afvikles på lørdag!  De skal spørges meget konkret – og som regel af nogen tæt på der medvirker til at legitimere aktiviteten!  Opgaven skal være præcist formuleret – det er hvad vi forventer af dig og dette kan du forvente af os…. Center for Ungdomsstudier og Religionspædagogik (CUR)

11 Der er mange der gerne vil være frivillige - men de vil gerne være det på en anden måde end tidligere!  De er forbrugere der spørge efter ”what´s in it for ME?”, herunder:  Hvilke kompetencer giver det mig?  Hvordan bidrager det til mit eget ”projekt?”  Er de OK? – frivillighed og sociologi hænger sammen!  Gør I en forskel?  Gør vi en forskel?  Gør jeg en forskel? Center for Ungdomsstudier og Religionspædagogik (CUR)

12 Vi spørger ofte nogen der ligner os selv!

13 Udfordringen omkring rekruttering er de samme uanset hvilken af ”katedralerne” man vælger at engagere sig i!

14 Forskellen består primært I at jeres ”tilskuertal” er højere!

15 Herfølge Boldklub - Klubbens vedtægter……  ”…Klubbens formål er at give medlemmerne adgang og kendskab til at spille fodbold under kammeratlige former…”

16 Menighedsrådenes ”vedtægter”  Kapitel 1  Almindelige bestemmelser  § 1. Sognets kirkelige og administrative anliggender styres af menighedsrådet, medmindre andet er særligt hjemlet i lovgivningen.  Stk. 2. Det påhviler menighedsrådet at virke for gode vilkår for evangeliets forkyndelse.

17 Menigshedsrådsløftet……  Undertegnede erklærer herved på ære og samvittighed at ville udføre det mig betroede hverv i troskab mod den danske evangelisk-lutherske folkekirke, så at den kan byde gode vilkår for den kristne menigheds liv og vækst

18 Vi rekrutterer til såvel det vertikale som horisontale…..  Herfølge Boldklub – en klub for såvel de bedste som de fleste!

19 Herfølge Boldklub – en klub med fokus på spillet såvel på som udenfor banen!

20 Hvad er projektet her? Hvad er det jeg bliver en del af?

21 Det kræver et klart projekt/-er!  Frivilligheden bliver i stadig højere grad ”interesse-baseret” – hvilket kræver at vi bliver meget tydelige omkring dels det overordnede projekt, dels de mange delprojekter – hvor der måske er et projekt jeg kan se mig selv som en del af i et stykke tid….  Det at frivilligheden bliver stadig mere ”projekt- orienteret” har kun marginal betydning i forhold til kontinuitet!

22 Et folkeligt eller kirkeligt ”grundmotiv”?  ” Jeg tror, den enkeltes grund til at være med, afhænger af, om man er mest ‘folkelig’ eller mest ‘kirkelig’.  (Thomas, menighedsrådsmedlem, 35 år)

23 Når motiverne udspringer af et ønske om et civilt engagement og ’medborgerskab’, f.eks.:  Udførelsen af socialt/diakonalt arbejde  At gøre en forskel i lokalområdet  Gøre en forskel for børn og unge – de lige og de skæve!  At udvikle Folkekirken som kulturinstitution  At arbejde med integration

24 Når grundmotiverne er mere religiøst/kirkeligt forankrede….  At man vil udbrede evangeliet til specifikke grupper (f.eks. børn og unge)  At man ønsker at gøre Kirken til et ”lokalt rum for eksistentiel refleksion/eftertanke”  ”….En moderne, fortolkningsduelig og refleksionsvant ungdom søger ikke efter urokkelig, normativ sikkerhed. Den søger efter fortolkningspotentialer i forhold til verdens usikkerhed (Qvortrup 2003). 

25 Eksempler på arbejdsopgaver i menighedsrådet…..  Kirkeværge  Sekretær  Formand  Kontaktperson  Byggesagkyndig

26 Vinsmagning og de gode frivillighedsmiljøer er forudsætningen for kampvalg i 2020!

27 Eksempler på funktioner i Herfølge Boldklub:  Eventansvarlig  Sponsorchef  Leder af praktisk udvalg  Breddekoordinator  Sportschef  Bestyrelsesmedlem  Cheftræner, ungtræner, ass.træner….  Holdleder  Årgangsansvarlig……  Vaskeansvarlig

28 Og et par dage efter ”tikkede” de første SMSer ind….. ”….Tak for et fint arrangement i fredags. Jeg hyggede mig gevaldigt og kunne fornemme den gode stemning hele vejen rundt. Dejligt at mødes med de andre frivillige og lære hinanden at kende- Det gør det nemmere når der fremadrettet skal hverves hænder Hilsen Pernille…”

29 Aktiviteter og projekter tiltrækker - relationer fastholder!!!!!  Fællesskab og frivillighed hænger sammen…..  Der efterspørges fællesskaber hvor der tales om det væsentlige…..  Fællesskaber hvor man spiller hinanden gode til livet – og ikke blot til de aktiviteter man er sammen om….

30 Det begynder næsten altid med pølser….  Rekruttering af frivillige er en tre-ledet proces:  Event-engagement – de er OK!  Projekt-engagement – dem kunne jeg godt tænke mig at lære lidt bedte at kende…  Det daglige engagement – det og DE giver mening…  Det tager i udgangspunkt 18 måneder fra man bliver spurgt første gang til man bliver en del af ”dagligdagen”…..

31 Udfordringer  ”…At projektet – og projekterne – er formulerede så de også an forstås af andre end jer selv…”  En opdateret positiv tilgang til frivillighed  Spørg nogen der ikke ligner jer selv!  Etablering af mere udfordrende ”frivillighedsmiljøer”…...  ”Ansættelse” eller ansættelse af frivillighedskoordinatorer….  Der er ingen lette løsninger! – men det er vigtigt at vi forsøger at finde løsninger…….fordi

32 Kirkens helt overordnede projekt er vigtigt…… Og vil altid være vigtigere end resultatet af kampen mellem HB Køge og FC Helsingør i morgen!


Download ppt "Det begynder næsten altid med pølser! - en kort introduktion til frivillighed i forandring!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google