Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

S AMARBEJDE MELLEM DEN BOLIGSOCIALE INDSATS I F REDERICIA OG UU L ILLEBÆLT Af: Anni Lindum og Ruth Axø.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "S AMARBEJDE MELLEM DEN BOLIGSOCIALE INDSATS I F REDERICIA OG UU L ILLEBÆLT Af: Anni Lindum og Ruth Axø."— Præsentationens transcript:

1 S AMARBEJDE MELLEM DEN BOLIGSOCIALE INDSATS I F REDERICIA OG UU L ILLEBÆLT Af: Anni Lindum og Ruth Axø

2 B AGGRUND FOR SAMARBEJDET Målgruppe ved opstart i 2014.  Unge som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse o Antal unge 16-25 årige i alt 365 (18. november 2013)  Heraf er 203 i gang med uddannelse – 55.6 %  Heraf har 8 afbrudt uddannelse – 2.2 %  Heraf har 60 gennemført ungdomsuddannelse – 16.4 %  Heraf er 94 ikke i gang med uddannelse – 25.8 %  Voksne som med en relativ kort uddannelsesindsats kan komme i beskæftigelse – 91 ledige (halvdelen af det samlede antal forsikrede ledige og halvdelen af samlet antal kontanthjælpsmodtagere i matchgruppe 1)  Voksne hvor manglende kundskaber og færdigheder står i vejen for at de kan komme videre med en ordinær uddannelse eller job – ca. 500

3 K ORSKÆR -/S ØNDERPARKEN Afgangselever 2014 fra 9. og 10. klasser Status pr. november 2015

4 A FGANGSELEVER 2014 FRA K ORSKÆR -/S ØNDERPARKEN 81,8 % er i gang med en ordinær ungdomsuddannelse i november 2015 - 5,5 % går i 10. eller 11. årgang - 0,0 % går i grundskolen - 12,7 % andre forberedende og midlertidige aktiviteter Ud af de i alt 63 stk. afgangselever fra sommeren 2014, som vi følger, bor 55 af dem stadig i Fredericia pr. november 2015

5 A FGANGSELEVER 2014 FRA RESTEN AF F REDERICIA 89,3 % er i gang med en ordinær ungdomsuddannelse i november 2015 - 1,0 % går i 10. eller 11. årgang - 0,0 % er startet i grundskolen - 9,7 % andre forberedende og midlertidige aktiviteter (produktionsskole, arbejde, ophold i udlandet, VUC-forløb) (I denne gruppe følger vi ikke nogle bestemte unge, men ”blot” hele populationen af unge, som afsluttede 9. eller 10 kl. i juni 2014, dvs. at der her ikke er taget højde for hverken til- eller fraflyttere i kommunen). De unge fra Korskær- og Sønderparken er naturligvis trukket fra i denne opgørelse.)

6 E TABLERING AF SAMARBEJDET UU er nævn flere steder i Helhedsplanen blandt samarbejdspartnere. Helhedsplanen er godkendt af henholdsvis byråd og kommunen, som har forpligtet sig til samarbejde og bidrager med 30% i form af manpower. Indledningsvist blev der afholdt møder med alle ledere blandt samarbejdspartnere, og også med UU, hvor gensidige forventninger blev afstemt med ledelsen. Dermed er grundlaget for samarbejdet afstemt, så medarbejderne har den fornødne opbakning.

7 S AMARBEJDSGRUNDLAG Fællessekretariat skaber grobund for koordinering og videndeling i samarbejdet. Aktiviteterne er beskrevet i helheldsplanen, og parterne har forpligtet sig til at løfte i fællesskab. Tværfaglig indsats giver bedre indhold og muligheder Stort udbytte af erfaringsudveksling Fælles mulighed for at afprøve nye metoder Vilje til samarbejde Gensidig tillid og respekt

8 INDSATSER I SAMARBEJDET Aktiviteter med UU Lillebælt Motivationsforløb for ledige og unge ”Slip ledigheden 2.0” Uddannelsesvejledning i form af Vejlednings- og tilmeldingsaften Uddannelsesbasar Udvidet brobygningsforløb Håndværker-camp Lektiehjælp Personlige Udviklingsplaner Lærlingeprojekt Indsats mod fravær Forældreskole By-højskole

9 S AMARBEJDSFORMER Formulering af fælles målsætning og værdier Formulering af partsmålsætninger Invitation af andre samarbejdspartnere Fælles opgaveformulering Forventningsafstemning i forhold til opgaveløsning Tidsplanlægning Metode- og opgavebeskrivelse- og tilrettelæggelse Fælles markedsføring Evaluering

10 U DFORDRINGER Lovgivning i forhold til indsats overfor unge og kriterier for optag på ungdomsuddannelser Økonomi At få fat i målgruppen (mætte) og forældre Markedsføring Andre tilgange – hvem gør hvad? Kulturforskelle Sprogbarrierer Medarbejder-ressourcer For sen indsats

11 M ETODEUDVIKLING - H VAD GØR VI OG HVORDAN ? Ny form for uddannelsesbasar Præmier Dosering af anderledeshed (Thomas Ziehe) Virksomheder med Rollemodeller Påvirkning i skoletiden Lettere adgang til hjælp Afprøvning af værktøjer/måder: skuespil, oplevelsesorienteret læring, (Google briller) etc.

12 K OMPETENCER Har kompetencer som facilitator og koordinator. Besidder projektledelseserfaring og - kompetencer Har færdigheder i ressource- og løsningsfokuserede og helhedsorienterede indsatser. Er orienteret mod samskabelse fra start til slut i projekterne. Har eventmager-kompetencer. Kan afholde foredragsvirksomhed. Kan gennemføre og udvikle undervisningsforløb og –metoder. Er i stand til at gennemføre personlige styrke- og kompetenceafklaringsforløb Kan varetage vejledningsopgaver i forhold til beskæftigelse og uddannelse. Besidder aktuel viden om beboerdemokrati og –udvikling. Kan sikre kompetent og positiv dialog og samarbejde med områdernes beboere, ansatte og samarbejdspartnere Har metode- og projektarbejdserfaring Besidder aktuel viden om og evne til formidling af ungdomsuddannelserne og – tilbud Professionel tilgang til vejledning af målgruppen herunder etik og metodik Har anerkendende og tillidsvækkende tilgang til både unge og samarbejdspartnere. Kan kommunikere i interkulturelle sammenhænge Besidder færdigheder i ressource- /løsningsfokuseret og helhedsorienteret tilgang til unge Har viden og færdighed i net-baserede vejledningsprogrammer Og viden og erfaring med it-systemer til registrering af unges vejlednings- og uddannelsesaktiviteter Har særlig viden, erfaring og kompetencer i vejledning af unge med social udsathed, herunder kriminalitet som udfordring. HelhedsplanenUU Lillebælt

13 F ILM FRA H ÅNDVÆRKER - CAMP https://www.youtube.com/watch?v=xQWxDTYquS8


Download ppt "S AMARBEJDE MELLEM DEN BOLIGSOCIALE INDSATS I F REDERICIA OG UU L ILLEBÆLT Af: Anni Lindum og Ruth Axø."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google