Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fokusgruppeanalyse – dfif.dk. Trafikanalyse Hovedpointer - dfif.dk generelt  Sitet har på ugebasis et stort antal besøgende.  De flestes indgang til.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fokusgruppeanalyse – dfif.dk. Trafikanalyse Hovedpointer - dfif.dk generelt  Sitet har på ugebasis et stort antal besøgende.  De flestes indgang til."— Præsentationens transcript:

1 Fokusgruppeanalyse – dfif.dk

2 Trafikanalyse

3 Hovedpointer - dfif.dk generelt  Sitet har på ugebasis et stort antal besøgende.  De flestes indgang til sitet er dog via nyhedsbrevet.  Det betyder, at de fleste besøgende har en overfladisk brug af dfif.dk – 70% besøger kun 1 side.  Dfif.dk har på den baggrund et meget stort potentiale for mere trafik.  En stor del af de besøgende (57%) besøger næsten dagligt sitet (givetvis abonnenter på nyhedsbrevet). 3

4 Hovedpointer - forside, temaside, mailmotion  Forsiden fungerer som fordelingscentral for videre informationssøgning på dfif.dk.  46% afslutter dog deres søgning her. Det bør overvejes om de besøgende finder tilstrækkelig information og inspiration å siden.  Næsten alle besøgende kommer til siden ’Mailmotion’ via det udsendte nyhedsbrev.  Næsten ingen af de besøgende klikker sig dog videre fra siden. De bør motiveres for yderligere brug af siden.  De besøgende på siden ’Futsal’ besøger langt flere sider, oftest ’Deltagende hold’ og filmen om futsal. 4

5 Spørgeskemaundersøgelse

6 Hovedpointer - dfif.dk generelt  Dfif.dk har en overvægt af besøgende i alderen 40+.  68% af besvarelserne er fra kvinder, 32% mænd.  Dfif.dk er for andre end foreningsledere: Ca. 10% besøger siden i rollen som foreningsleder/instruktør. Ca. 30% som medlemmer af en forening, & ca. 30 som ansatte på en virksomhed.  Dfif.dk er kendt gennem ’mailmotion’ og fra arbejdspladsen.  Dfif.dk opleves generelt meget positivt, selvom de førstegangsbesøgende er mest kritiske.  Kvindelige besøgende søger efter ’forslag til bevægelse og sund mad’ mændene i højere grad fakta, resultater og stillinger. 6

7 Hovedpointer - forside, temaside, mailmotion  Dfif.dk er god for de eksisterende idrætsudøvere i dfif-regi, men i mindre grad for de potentielle:  Forsiden giver de besøgende et godt overblik, men mangler at kunne inspirere til øget søgning og engagement i idræt.  Mens siden ’Mailmotion’ inspirerer til konkrete træningsøvelser, formår den ikke i samme grad at give appetit på at læse mere.  Siden ’Futsal’ er god når det gælder overblik og indsigt, mangler den lidt, hvis man ønsker at lokke flere ud i hallerne. 7

8 Baggrund

9 Formål  At tegne et billede af de typiske brugerprofiler på dfif.dk  At nuancere findings fra spørgeskemaundersøgelsen

10 Gennemførelse  Der er gennemført 4 fokusgrupper af 2 timers varighed med brugere af dfif.dk / mailmotion.  2 fokusgrupper i København 5. feb. 2008  2 fokusgrupper i Århus 7. feb. 2008.  29 deltagere i alt, heraf 16 kvinder og 13 mænd i alderen 29-64 år.  Max. variation på alder, uddannelse, relation til DFIF, samt brug af dfif.dk

11 Fokus i fokusgrupperne  Introduktion  Præsentation  Idræt og netbrug generelt  Idræt på arbejdspladsen  Oplevelsen af DFIF  Oplevelsen af dfif.dk  Test af forside,dagens øvelse og temaside  Fremtidens dfif.dk  Afrunding

12 Det generelle billede

13 Oplevelsen af DFIF Brainstorm Sundhed Aktiviteter Samvær Motion på arbejdspladsen DFIF som organisation MailMotion Udd. / kurser Nye ideer Kolos Ambitiøs Mangfoldighed Gamle mænd God service Forebyggelse Stiv struktur Min far i 80’erne Familien

14 Oplevelsen af DFIF Værdier Rummelighed Fællesskab Hyggelig overfladisk Kedelig (image) Nytænkende > < stilstand/ manglende handlekraft Livskvalitet/ sundhed elitært

15 Oplevelsen af dfif.dk i dag Forventning  Let og overskueligt - overblik over tilbud og hvad DFIF er.  Velfungerende søgefunktion  Inspirerende, appetitvækkende Brug af dfif.dk  Stor spredning - fra dagligt til en gang om måneden eller sjældnere  Meget forskellig brug af dfif.dk afh. af rolle og motiv (se personaerne) Umiddelbar oplevelse  Svært at finde rundt  Den henvender sig til foreningsledere mere end aktivitetsdeltagere  Meget farverig.

16 Oplevelsen af dfif.dk i dag Forsiden  Meget farverig (+/-)  Uoverskueligt, for meget information, forvirrende, mange ting på en gang  Hvad er for alm. brugere og hvad er for instruktører?  Billederne er gode, men man må ikke være i tvivl om hvad det er  Hvis man skal finde en af tingene på forsiden er det let - hvis man skal finde noget andet kommer man i problemer  Forsiden kan både inspirere og forvirre.

17 Oplevelsen af dfif.dk i dag Temasiden - futsal  Alt for meget information/tekst  Alt for småt - man kan ikke se hvad det er  For få billeder  Bannerreklamen fjerner fokus fra det relevante  Ikke præsenteret godt nok - mangler noget til at holde mig fast  De må gerne sælge varen mere.

18 Oplevelsen af dfif.dk i dag MailMotion Kvinder  Interessant med handlingsanvisende øvelser. Men kommer aldrig videre fra siden, da det er midt i arbejdet.  Godt det er så simpelt  Godt med en reminder midt i arbejdet  Billedet må gerne komme mere i fokus Mænd  Kender det ikke og oplever det som anti-idræt  Der skal være mere action end to klik.

19 Ønskerne til dfif.dk i fremtiden Indholdsprioritering 1. Sundhedstilbud, idrætstilbud, inspiration til idræt på arbejdspladsen 2. Inspiration til idræt i fritiden, konkrete træningsøvelser, kontaktoplysninger, overblik over lokale aktiviteter 3. Kursustilbud, nyheder, artikler fra Firmaidræt

20 Personaerne

21 De analytiske parametre Primære  Deltager vs. organisator  Ydre motivation vs. indre motivation for idrætsengagement Sekundære  Individ vs. fællesskab  Lokalt vs. nationalt  Bredde vs. elite

22 6 forskellige personaer Ydre motiveret Indre motiveret Organisator Deltager Den deltagende ildsjæl Den professionelle Den organisatoriske ildsjæl Den aktivitets- orienterede Den sociale Den sundheds- orienterede

23 1. Den organisatoriske ildsjæl Karakteristika  Foreningsleder i en lang årrække  Har selv dyrket meget idræt, og er er stadig aktiv. Dog på et lavere blus.  Kursusinstruktør  Rollen som leder betyder mere end egen idrætsdeltagelse.  DFIF betragtes som en national organisation - hele organisationens arbejde er relevant (aktiviteter, uddannelse, politik m.m.)  Ser DFIF som en rummelig organisation, hvor fællesskab og hygge er vejen til øget livskvalitet.

24 1. Den organisatoriske ildsjæl Dfif.dk i dag  Regelmæssig brug - ansøgninger, skemaer, nyheder, tilmeldinger Dfif.dk i fremtiden (prioriteret) 1.Idrætstilbud, nyheder. 2.Sundhedstilbud, inspiration til idræt i fritiden, overblik over lokale aktiviteter 3.Kursustilbud, kontaktoplysninger, inspiration til idræt på arbejdspladsen, konkrete træningsøvelser, artikler fra firmaidræt

25 1. Den organisatoriske ildsjæl Eksempel: Hanne, 62 år, Hammel  Igangsætter - linedance, livsstilsklub  Aktiv idrætsudøver - aerobic, stavgang  Kasserer i den lokale firmaidrætsklub Jeg bruger dfif.dk når jeg skal starte nye tiltag op Jeg kunne godt tænke mig, at der lå erfaringer fra andre lokalforeninger, der starter noget op. DFIF er gode til at imødekomme nye forslag og aktiviteter Jeg har dfif.dk som min startside, og kan godt lide at læse nyheder fra DFIF Jeg synes dfif.dk er enkel nok, men det er måske også fordi, jeg er vant til at bruge den Det er for svært at finde frem til fx. fodbold. Der bør være en bjælke, for de frivillige ledere opgiver for nemt

26 2. Den deltagende ildsjæl Karakteristika  Engageret idrætsleder med primært fokus på aktivitetsdelen  Egen idrætsdeltagelse er meget vigtig  Orienterer sig primært lokalt mod aktiviteter i nærmiljøet  Fokuserer sin frivillige indsats på egne idrætsinteresser  Idrætsdeltagelsen går hånd i hånd med det frivillige engagement  DFIF betragtes hovedsageligt som lokale firmaidrætsforeninger, hvor aktivitetstilbuddene og vilkårene for de enkelte aktiviteter er i centrum.  Ser DFIF som en rummelig organisation, hvor fællesskab og hygge er vejen til øget livskvalitet.

27 2. Den deltagende ildsjæl Dfif.dk i dag  Sæsonbestemt brug af hjemmesiden.  DM-stævner medfører daglig brug af dfif.dk  Oversigt over aktiviteter i nærområdet, kurser, stævner m.m. Dfif.dk i fremtiden (prioriteret) 1.Idrætstilbud, sundhedstilbud. 2.Kursustilbud, inspiration til idræt på arbejdet, overblik over lokale aktiviteter 3.Nyheder, kontaktoplysninger, inspiration til idræt i fritiden, konkrete træningsøvelser, artikler fra firmaidræt

28 2. Den deltagende ildsjæl Eksempel: Susanne, 43 år, Svendborg  Aktiv idrætsudøver - løb, badminton.  Arrangør af breddebadmintonturneringer i den lokale firmaidrætsforening  Ansvarlig for at arrangere idræt på sin arbejdsplads.  Det frivillige engagement eksisterer i tilknytning til egne personlige relationer (kolleger, venner/veninder). Jeg bruger dfif.dk til at tilmelde forskellige ting. Dfif.dk bruger jeg også til at se oplysninger om stævner, programmer, resultater og den slags. Jeg bruger mest dfif.dk i forbindelse med DM-stævner og specifikke aktiviteter For mig er det mere teksten der betyder noget. Jeg klikker rundt efter teksten og bruger ikke søgefunktioner og den slags. MailMotion er ikke noget for mig, men det er det til gengæld for mange af mine kolleger.

29 3. Den aktivitetsorienterede Karakteristika  Typisk yngre mænd  Relationen til DFIF er udelukkende tilknyttet specifikke aktiviteter  Aktiviteten og idrætsdeltagelsen er altafgørende  Om det er DFIF eller andre organisationer, der står for aktiviteterne er mindre vigtigt - idrætsdeltagelsen er det afgørende.  Konkurrence er en stor driver for idrætsdeltagelse.  Sætter lighedstegn mellem DFIF og de konkrete aktiviteter, DFIF tilbyder med fokus på det sociale og breddeaktiviteterne.  Har ikke et tydeligt billede af DFIFs værdier og profil, og interesserer sig som sådan heller ikke for det.

30 3. Den aktivitetsorienterede Dfif.dk i dag  Bruger dfif.dk til at tjekke hvilke idrætstilbud DFIF har, samt resultater og stillinger. Dfif.dk i fremtiden (prioriteret) 1.Idrætstilbud, nyheder. 2.Sundhedstilbud, inspiration til idræt i fritiden, overblik over lokale aktiviteter 3.Kursustilbud, kontaktoplysninger, inspiration til idræt på arbejdspladsen, konkrete træningsøvelser, artikler fra firmaidræt

31 3. Den aktivitetsorienterede Eksempel: Christian, 36 år, Århus  Aktiv idrætsudøver gennem DFIFs faste fodboldturneringer  Foreningsaktiv som barn, og hjælper en sjældent gang i mellem som forælder. For mig handler det ligeså meget om at snakke og håne hinanden efter vi har spillet fodboldkampene. Vores hold er også med til at arrangere stævner og den slags nogle gange Dfif.dk bruger jeg til at se oplysninger om stævner, programmer, resultater og den slags. Vi er nogle voksne drenge der har det sjovt, men det er sgu vigtigt at vinde! Jeg bruger mere min lokale forenings hjemmeside. Det er vel kun 5-8 gange om året jeg er på dfif.dk.

32 4. Den sociale Karakteristika  Typisk offentligt ansat kvinde.  Idræt og fysisk aktivitet handler om to ting: Øget velvære og socialt samvær.  Idræt og fysisk aktivitet er ikke fast tilvalg i dagligdagen, men noget som lejlighedsvist vælges til.  Bevidstheden om betydningen af fysisk aktivitet er til stede, men drukner ofte i hverdagens øvrige gøremål.  Idrætsengagementet er meget fragmenteret og eventpræget, fx. DHL- stafetten og Eventyrløbet.  Fællesskab og socialt samvær er en stor driver for idrætsdeltagelse.  Sport og idræt handler om at være med - alt andet er uinteressant.  Idræt er i høj grad tilknyttet arbejdspladsen.  Forbinder DFIF med konkrete aktiviteter, fællesskab, sundhed og trivsel.

33 4. Den sociale Dfif.dk i dag  MailMotion  Inspiration til øvelser, aktiviteter, teambuilding m.m. Dfif.dk i fremtiden (prioriteret) 1.Inspiration til idræt på arbejdspladsen, konkrete træningsøvelser 2.Sundhedstilbud, idrætstilbud, inspiration til idræt i fritiden 3.Nyheder, kursustilbud, kontaktoplysninger, artikler fra Firmaidræt, overblik over lokale aktiviteter.

34 4. Den sociale Eksempel: Lisbeth, 55 år, Århus  Offentligt ansat  Deltager i DHL-stafetten sammen med kollegerne.  Cykler til arbejde  Det handler om at være med Jeg synes man får ny energi af at dyrke idræt. Det er bare ikke altid jeg lige får det gjort. Jeg modtager dagens MotionsMail hver dag. Men jeg kommer ikke videre ind på dfif.dk Jeg er nok inde på dfif.dk 2-3 gange om året. Og så er det i forbindelse med ’Vi Cykler På Arbejde’ og den slags tiltag. Det er fint med sundhedstips som også er på MailMotion. Fx. hver gang du går forbi en kontakt, så hop!

35 5. Den sundhedsorienterede Karakteristika  Typisk yngre kvinder  Er meget bevidst om betydningen af fysisk aktivitet  Fokuserer på idrætten som middel til sundhed, velvære, skønhed.  Gør typisk brug af individuelle aktiviteter, fx. fitness eller løb  Aktiv idrætsudøver i fritiden  Bruger MailMotion til at dyrke den fysiske velvære i løbet af arbejdsdagen.  Ser DFIF som udbyder af aktivitetstilbud, der øger sundhed, trivsel og livskvalitet.

36 5. Den sundhedsorienterede Dfif.dk i dag  MailMotion, øvelser, tips, madopskrifter  Kommer ikke ind på dfif.dk - bruger kun MaiMotion Dfif.dk i fremtiden (prioriteret) 1.Sundhedstilbud, inspiration til idræt på arbejde, inspiration til idræt i fritiden. 2.Idrætstilbud, konkrete træningsøvelser 3.Nyheder, kursustilbud, kontaktoplysninger, artikler fra Firmaidræt, overblik over lokale aktiviteter.

37 5. Den sundhedsorienterede Eksempel: Camilla, 31 år, København  Kommunalt ansat  Aktiv idrætsudøver i fritiden, men ikke i forbindelse med arbejdet  Styrketræning og fitness flere gange om ugen.  Foreningsaktiv som ung. Jeg modtager dagens MotionsMail hver dag. Men jeg kommer ikke videre ind på dfif.dk Jeg træner for at holde mig i form og det gør mig i godt humør. MailMotion giver mig inspiration til at gøre noget i løbet af arbejdsdagen Jeg synes der er alt for meget information på forsiden. For mig er det vigtigst med konkrete øvelser, tips og madopskrifter

38 6. Den professionelle Karakteristika  Stor interesse for idrættens verden  Arbejder professionelt med idræt, fx. kommune, organisation eller projekt  Aktiv idrætsudøver og frivilligt engageret  Har en analytisk tilgang til idrætten og ser positivt på både deltagelse og organisering af idrætten.  Glæde ved aktiviteten i sig selv og bevidsthed om idrættens effekter (sociale netværk, integration, sundhed, trivsel m.m.)  Ser sundhed og trivsel som DFIFs primære berettigelse som idrætsorganisation.  Er bevidst om de øvrige idrætsorganisationer og deres rolle.

39 6. Den professionelle Dfif.dk i dag  Søger kontaktoplysninger, information om ydelser, oplysninger afhængig af arbejdsopgave  Hvordan DFIF præsenterer sig selv udadtil - værdigrundlag Dfif.dk i fremtiden (prioriteret) 1.Sundhedstilbud, kontaktoplysninger. 2.Idrætstilbud, inspiration til idræt på arbejdspladsen 3.Nyheder, kursustilbud, inspiration til idræt i fritiden, konkrete træningsøvelser, artikler fra Firmaidræt, overblik over lokale aktiviteter.

40 6. Den professionelle Eksempel: Rasmus, 29 år, København  Offentligt ansat og arbejder professionelt inden for idrætsverdenen  Aktiv idrætsudøver i fritiden - flere gange ugentligt  Engageret som frivillig leder. Det jeg ofte har brug for er kontaktoplysninger og hvad de kan tilbyde Jeg bruger alle mulige forskellige hjemmesider, fx. dif.dk, dgi.dk, motiononline og den slags Det er godt nok en meget farverig hjemmeside! Jeg synes MailMotion er fuldstændig tåbeligt. Og så er det et dårligt billede og en dårlig instruktion. Jeg synes motionsråd som ’hust at spise broccholi tager motivationen fra mig

41 Status 1. Formål 2. Analyse 3. Idé og koncept: Identifikation af primært indhold og funktioner 4. Struktur: Udvikling af ny informationsarkitektur

42 Peytz&Co. Rentemestervej 80 2400 København NV +45 1234 5678 www.peytz.dk


Download ppt "Fokusgruppeanalyse – dfif.dk. Trafikanalyse Hovedpointer - dfif.dk generelt  Sitet har på ugebasis et stort antal besøgende.  De flestes indgang til."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google