Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Regionshospitalet Randers Sikkert Patientflow Storyboard LS4 9. – 10. september 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Regionshospitalet Randers Sikkert Patientflow Storyboard LS4 9. – 10. september 2015."— Præsentationens transcript:

1 Regionshospitalet Randers Sikkert Patientflow Storyboard LS4 9. – 10. september 2015

2 Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør Susanna Deutch Ledende overlæge Akutafdelingen Bodil Clemensen Oversygeplejerske Akutafdelingen Hvem er vi? Nina Søndergaard Oversygeplejerske Børne-, Gynækologisk/ Obstetrisk Afdeling Bent Windelborg Ledende overlæge Børneafdeling Lene Stouby Mortensen Ledende overlæge Medicinsk Afdeling Lars Maagaard Andersen Ledende overlæge Kirurgisk afdeling Lis Smed Oversygeplejerske Kirurgisk Afdeling Anders Stochholm Nielsen Akutlæge Akutafdelingen Conny Overgaard Elmstrøm Oversygeplejerske Anæstesiologisk Afdeling Birthe Larsen Afdelingssygeplejerske Medicinsk Afdeling Birgitte Aborg Afdelingssygeplejerske Kirurgisk/Ortopædkirurgisk Afdeling

3 Birthe Husted Afdelingssygeplejerske Akutafdelingen Hvem er vi? Maj-Britt Rasmussen Koordinator Akutafdelingen Sanne Bro Liebe Dataansvarlig Økonomi & Planlægning Stine Rasmussen Projektleder Økonomi & Planlægning Annette B. Vedstesen Kvalitetskonsulent og med-projektleder

4 Vores patienthistorie  ”.. Jeg ved ingenting. Jeg har ikke snakket med nogen siden jeg kom...Det er meget længe at ligge uden nogen som information. Det ville hjælpe, hvis de stak hovedet ind og sagde: ”der går sådan og sådan..” eller ”du venter fordi..”, så ville jeg ikke føle mig så glemt” ”Ny sygeplejerske informerer om, at begge læger opererer og at jeg derfor må vente på svar (dejligt endelig at få en forklaring på ventetid). Jeg får lidt mad og drikke og får at vide, at jeg bliver flyttet til 3. sal, hvor jeg kan få plads på en firemandsstue. Det er fint.” vigtigheden af information til patienterne – løbende under indlæggelsen

5 færre genindlæggelser stigende medarbejdertilfredshed med arbejdsmiljøet i akutmodtagelsen flere patienter med stillingtagen til udskrivelse mange afdelinger, som er i mål med forudsigelighed af gårsdagsplan Akuthospitalet Randers på rette vej… Så hvad udestår? At vi har indsamlet data så længe, at vi kan se, om vi for alle årstider - sammenholdt med tidligere år - bibeholder de gode resultater! færre dage med overbelægning færre patienter i lånesenge færre patienter, der venter på at blive overflyttet fra akutmodtagelsen til en stamafdeling

6 Akutte indlæggelser

7 Indlæggelser i Akutafdelingen

8 Belægningsstyringsaftalen (printes særskilt)

9 Færre dage med overbelægning Andel afsnit med overbelægning Ugentlig visualisering af belægningen på sengeafsnittene (”Ugens tal”) Søjlerne over nul-aksen viser, hvor mange patienter over normeringen den givne afdeling har den pågældende dag ml. kl. 8-9 Søjlerne under nul-aksen viser, hvor mange patienter under normeringen den givne afdeling har den pågældende dag ml. kl. 8-9

10 Færre patienter venter på at blive overflyttet fra akutmodtagelsen til stamafsnit kl. 14.30

11 Den rigtige patient i den rigtige seng – markant fald i lånesenge Fald i antal patienter i låneseng Ugentlig visualisering af patienter i lånesenge (”Ugens tal”)

12 Fald i andel patienter (69+), der genindlægges indenfor 30 dage

13 Medarbejdertilfredshed og belægning følges ad – men hvad bestemmer patienttilfredshed? Skyggeforløb viser, at løbende information har stor betydning for patienternes opfattelse af ventetiden

14 Flere patienter med stillingtagen til udskrivelse

15 Forudsigelighed af gårsdagens plan før kl. 14, Medicinsk afd.

16 Forudsigelighed af gårsdagens plan før kl. 14

17 Milepælsplan for akuthospitalet Randers Printes særskilt…

18 PDSA: Udlån af sygeplejerskeressourcer PLAN Sygeplejerske fra Intensiv udlånes ved lav belægning til et sengeafsnit. ITA ringer kl. 8. Afprøves primo april DO Data indsamles på medarbejderoplevelser – både modtagende og afgivende afsnits oplevelser STUDY Ja, det er en hjælp for et afsnit med høj belægning at modtage hjælp fra en udlånt sygeplejerske, idet sygeplejersker besidder grundlæggende kompetencer. Udlånet var en positiv oplevelse for begge parter. Ved større udbredelse efterlyses klar forventningsafstemning i fht. hvilke opgaver, man skal kunne løse, når man lånes ud. Der efterlyses også en kontaktperson i modtagende afsnit for den udlånte sygeplejerske Ingen patienter i låneseng på ITA ACT Længere prøvehandling med Intensiv. Udarbejdelse af oversigt over opgaver, som udlånte sygeplejersker skal kunne varetage ved udlån. Klar afgrænsning af tid på døgnet for udlån. Formål: At flytte personaleressourcer fra intensiv ved lav belægning til afsnit med høj belægning frem for at flytte patienter i en låneseng Spørgsmål: Er det en hjælp for et afsnit med høj belægning, at låne en sygeplejerske fra et andet afsnit til at udfører basissygeplejeopgaver? PLAN Sygeplejerske fra Intensiv udlånes ved lav belægning til MS4. ITA ringer kl. 8. Fra 20. april – 19. juni DO Evalueringsskema udfyldes efter hvert udlån af både den udlånte sygeplejerske og modtagende afsnit STUDY Ja, det er en hjælp for MS4 at modtage hjælp fra en udlånt sygeplejerske fra ITA, idet sygeplejersker besidder grundlæggende kompetencer. Alle har oplevet det som positivt, og alle sygeplejersker vil gerne udlånes igen. Positivt med kontaktperson og klar beskrivelse af opgaver forud for udlån Ingen patienter i låneseng på ITA ACT Fortsættelse af prøvehandling, men til andet afsnit for at se om det har samme positive effekt. PDSA 1 PDSA 2

19 PLAN Sygeplejerske fra Intensiv udlånes ved lav belægning til MS2. ITA ringer kl. 8. Fra 22. juni – 28. august DO Evalueringsskema udfyldes efter hvert udlån af både den udlånte sygeplejerske og modtagende afsnit STUDY Ja, det er en hjælp for MS2 at modtage hjælp fra en udlånt sygeplejerske fra ITA, idet sygeplejersker besidder grundlæggende kompetencer. Pga. høj belægning på ITA hen over sommeren, har der dog kun været få muligheder for udlån. ACT Drøftelse i styregruppen, hvad der skal ske fremadrettet. PDSA: Udlån af sygeplejerskeressourcer PDSA 3 IMPLEMENTERING Styregruppen har besluttet, at der ikke længere er patienter i lånesenge på Intensiv. I stedet udlåner Intensiv sygeplejerskepersonale til Medicinsk Afdeling. Aftalen opleves som positiv af både modtagende afsnit og Intensiv. Intensiv har ikke længere patienter i lånesenge, og modtagende afsnit er glade for hjælpen. Implementering

20 Printes særskilt

21 PDSA: Patienter i låneseng - korrekt registrering og håndtering af medicin Udfordringer: 1) Mangelfuld registrering af patienter i lånesenge og 2) tidskrævende at skaffe den rette medicin, da den tit ikke er standardsortiment i afdelingen, som har en patient i en låneseng Hvor blev udfordringen synliggjort: de daglige kapacitetskonferencer Løsninger: 1) udarbejdelse af registreringsmanual som vejledning til medarbejderne i, hvordan patienter i lånesenge skal registreres samt 2) aftale med inddragelse af apoteket til håndtering af medicin til patienter i lånesenge til aflastning af stamafsnittet

22 PDSA: Lommekort vedr. behandlingsplaner Lommekortet skaber klarhed over, hvad en behandlingsplan skal indeholde

23 PDSA: Opgave- og ansvarsfordeling af sygeplejefaglige opgaver Behov: tilbagevendende uklarhed og diskussion om, hvilke opgaver der skal være lavet inden overflytningen af patienter Hvor blev behovet synliggjort: på de daglige kapacitetskonferencer Løsning: klar forventningsafstemning via detaljeret oplistning af opgaver, som skal løses i akutmodtagelsen, i et stamafsnit samt opgaver som ved travlhed kan aftales

24 PDSA: Koordination mellem akutmodtagelsen og sengeafsnittene Behov: koordination mellem akutmodtagelsen af de øvrige afdelinger efter kapacitetskonferencen – uden for mange løbende forstyrrelser Hvor blev behovet synliggjort: på de daglige kapacitetskonferencer Løsninger: Fast aftale om, at stamafsnittene har et komplet overblik over pladser kl 15, aftale om hvornår der sendes advis på en patient, farvekoder på cetreatavlerne, gensidige besøg mellem akutmodtagelsen (hospitalsvisitationen) samt fælles samarbejdsforum

25 Næste skridt… Afprøvning af ny visitationsmodel i Randersklyngen Prøvehandlinger med udnyttelse af personaleressourcer på Opvågningen Fokus på stuegangen for de akutindlagte i weekenden Fordeling af patienter mellem læger i akutafdelingen efter kapacitetskonference Videreudvikling af synliggørelse af data DVT-forløb med fokus på opgaveglidning

26 Fælles koordination på tværs af akuthospitalet Højere grad af fælles udnyttelse af hospitalets kapacitet Opsamling på flaskehalse ugentligt – og ageren herpå! Fælles aftaler Indhentning og synliggørelse af data til at understøtte vores daglige arbejde Det gør vi anderledes nu end for 18 mdr. siden:

27 Hvor svært det er at definere data – og trække dem ud igen Hvor tidskrævende dataarbejdet er Hvor vigtig anvendelse og synliggørelse af data fra starten af projektet er Hvis vi da bare havde vidst…

28 Sikre stor ledelsesopbakning Hold hyppige styregruppemøder, så der sikres fremdrift og hurtige beslutninger om flaskehalse Få styr på jeres data Sikre involvering af de personer, der skal udføre opgaverne Ha’ et fælles logistik system, hvor man kan få overblik over belægningen på de forskellige afsnit Arbejd struktureret med flaskehalse Råd til andre, der skal arbejde med flowpakken


Download ppt "Regionshospitalet Randers Sikkert Patientflow Storyboard LS4 9. – 10. september 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google