Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Advertisements

CoDriver Afslut 1 Tastaturet Her kan du få lidt at vide om tastaturet og tasternes funktion. Klik på knapperne nederst til venstre for at bladre frem og.
Grundlæggende PowerPoint
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
DIEB9.1 Kursusgang 9 Oversigt: • Sidste kursusgang • Opgaver • Beskrivelser af komponenter • Typiske komponenter • Arkitektur for en GUI.
Formularer (Access, del 3)
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
GP 4, 19/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 4 onsdag 19/ kl. 9:15 – 12:00.
GP9, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 9 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
Design af brugerflader11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
Design af brugerflader12.1 Kursusgang 12 Oversigt: Sidste kursusgang Layout-manager Event-håndtering.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Arv Idéen i arv et at kunne genbruge gennem generalisering
Programklasser for bladhus Den efterfølgende beskrivelse er ikke komplet. Der er ikke taget afsæt i use cases, sekvensdiagrammer og operationsbeskrivelser.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Klasser Modeller.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Oversigt, principper og teknikker
Calc.
1 Bestanddele i en Windows form-løsning GUI kontroller (eng.: controls) & komponenter (eng.: components) Almindelige egenskaber, metoder & hændelser for.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
Hidtil har det været besværligt og tidskrævende at oprette værktøjer og tilhørende reservedele. Man kunne ikke gennem værktøjets navn/nummer se hvilke.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
Introduktion til Lync Windows Store-appen
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 17, 2009Projekt: “Visualisering” Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project Course, ITU, Denmark )
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Klassen Container Layout-manager Event-håndtering.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
DIEB7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Layout-manager Event-håndtering.
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
DIEB7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge45 GUI.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmering MVC Et mønster for grænseflader.
Grafiske brugergrænseflader Javas AWT framework.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.2 Introduktion.
DIEB6.1 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering MVC Et mønster for grænseflader.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge46 Ancestor.
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11A.1 Grafiske Brugergrænseflader Java’s AWT framework.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10C.1 Brugergrænseflader Swing.
 Jens Bennedsen, 2003, revideret af EE Introducerende objektorienteret programmering MVC Et mønster for grænseflader.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering12B.1 Obligatorisk Opgave 2 Et program til planlægning af madplaner.
Objektinteraktion i GUI’er MVC og Observer.  Michael E. Caspersen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringmvc.2 AWT framework Listeners og.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Forelæsning Uge 13 – Torsdag
Cloud Computing Model-View-Controller
1.09 Dokumentation.
Abstraktioner.
Cloud Computing Model-View-Controller
Tre lags arkitektur.
Forelæsning Uge 13 – Mandag
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI

Design af brugerflader13.2 Beskrivelser af komponenter Gå ind på Vælg APIs under Documentation Vælge den relevante package (vindue 1) Vælg den relevante klasse (vindue 2) Beskrivelsen af klassen findes i vindue 3

Design af brugerflader13.3 Sidste kursusgang Layout-managere ­ BorderLayout ­ FlowLayout ­ GridLayout ­ Boxlayout Eksempel på opbygning af et vindue til et administrativt system Event-håndtering ­ Swings model ­ Events ­ Listener ­ Binding til objekt ActionEvent ActionListener // kode til håndtering // en event Button

Design af brugerflader13.4 Knapper (1) Der findes en række forskellige knapper Menupunkter defineres også som knapper Alle knapper er specialiseringer af AbstractButton, som er en generel mekanisme til selektering BasicArrowButton er fra javax.swing.plaf.basic

Design af brugerflader13.5 Knapper (2) De typiske knapper genereres enten navngivet eller anonymt Pile-knapperne sættes ind i et separat panel jp, som så sættes ind i containeren cp

Design af brugerflader13.6 Knap-Gruppe (1) Individuelle knapper kan kombineres i en button group Hvert knap-objekt knyttes til et gruppe-objekt Til en given button group kan der tilføjes objekter af enhver klasse, der er en specialisering af AbstractButton

Design af brugerflader13.7 Knap- Gruppe (2) Knapperne i en button group virker med exclusive-or – dvs. at kun en af dem kan være aktiv ad gangen Alle undtagen JButton viser dette

Design af brugerflader13.8 Tekstfelt Der kan skrives i det Det kan aflæses Det kan gøres til et dokument, hvori ændringer kan aflæses løbende (eksempel i bogen) Flere forskellige specialiseringer

Design af brugerflader13.9 Check- bokse (1) Markere en on/off tilstand Kan bruges enkeltvist (den normale funktion) eller i en gruppe

Design af brugerflader13.10 Checkbokse (2)

Design af brugerflader13.11 Andre komponenter (1) Borders ScrollPanes

Design af brugerflader13.12 Andre komponenter (2) Radioknapper Combo-boks Drop-down liste List-bokse

Design af brugerflader13.13 Andre komponenter (3) Simple menuer Sliders og progress bars

Design af brugerflader13.14 Arkitektur for en GUI Egenskaber ved klasser: ­ Høj samhørighed ­ Lav kobling ­ Eksempel: kunde og konto er én klasse Hvorfor er det vigtigt? Hvordan opnås det? Opdeling (separation of concerns)

Design af brugerflader13.15 Generel løsning: Model-View-Controller Generel løsning, som blev udviklet i tilknytning til Smalltalk Eksempel: diagram i Excel Separerer tre forskellige aspekter af en GUI for en given komponent Model (og funktion): holder styr på komponentens tilstand (indirekte kommunikation: kan kun broadcaste til view og controller - stiplet) View: den visuelle præsentation af en komponent (kan give besked til controlleren, f.eks. om musens position, da der blev klikket) Controller: finder ud af, om komponenten skal reagere på en event, for eksempel et klik på musen

Design af brugerflader13.16 Java’s løsning View og controller er slået sammen til en UI delegate Vil gerne muliggøre mange-til- mange relation mellem model og UI delegate Hvorfor kan MVC ikke dette? Løses ved kun at bruge indirekte kommunikation begge veje

Design af brugerflader13.17 Eksempel (1) Eksempel Separering af forretningslogik og brugergrænseflade Calc 1 ganger med modifier, mens Calc 2 lægger den til

Design af brugerflader13.18 Eksempel (2)

Design af brugerflader13.19 Eksempel (3)

Design af brugerflader13.20 Application Framework Et application framework er en klasse eller en samling af klasser, som løser et bestemt problem Man bruger framework’et ved at nedarve fra en af klasserne og så overskrive nogle af metoderne En bestemt type application frameworks er designede til at reagere på events. De kaldes også control frameworks Java Swing er et application framework (control framework)

Design af brugerflader13.21 Status Gennemgang af typiske komponenter Oversigt over GUI-struktur: ­ Model-View-Controller ­ UI delegate ­ Application framework Næste gang: En større opgave ­ Ingen forelæsning ­ Hjælpelærere til rådighed 4 timer ­ Prøv at anvende beskrivelser og teknikker fra kurset ­ To demoer sidste kursusgang?