Den Digitale Æstetik 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2 S t o r y t e l l i n g & P a t h o s.
Instruktion i Animation Shop
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
The impact of Interactivity on Television Consumption Noter til Lars Holmsgaard Christensens.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
Branding og medieudvikling
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
DKM - MedieNoter4 - KBJ1 Samfundet i medierne. DKM - MedieNoter4 - KBJ2 Bakspejl Teorier om medier og tekster: Som budbringer Som budskab Teorier om kommunikation:
Ida Engholm: Webanalyse
Medier og kommunikation IV Visioner fra Leibniz til H-LAM/T.
DAMP E2003 Recap - commotion New Media - Manovich Projekter –Feedback og koordinering 3D integration.
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Mediebilledet - Massemediernes rolle i det sen-moderne samfund
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
DKM - MedieNoter2 - KBJ1 Internettets historie......og kommunikationens historie.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Digital kunst. Frank Popper: art.of,the.electronic.age”, En genealogi for computerkunst med udgangspunkt i den tidlige tilnærmelse mellem kunst,
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.
Internettets historie...
Interaktivitet Undersøgelse af tablet medies interaktivitetsformer Viden kunne muligvis udnyttes bedre Fokus på fungerende prototype.
DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Digitale medier: formidling og design
INTRODUKTION > VELKOMMEN | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
DAMP E2003 New Media Forms. DAMP E2003 Hovedformer Collection –Arkiv bliver til database Indexering, søgemuligheder, reorganisering etc. Navigable space.
DAMP E2003 Compositing ’Made of different parts or materials’ (Oxford Dictionary) ’a conceptual, not only technological operation’ –’Collage’ eller ’mixed.
IT-Universitetet i København mere info på
HCI - Tale som in-/output Kan vi kommunikere med computere ved hjælp af tale? –Ex: billetbestilling, nummeroplysningen, computersupport, etc. Hvornår vil.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Aalborg d. 23. april 2007 Markedsføring via computerspil.
Ambient Information Visualisation - Informative Art Karen Falkenberg Lund
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
DKM - MedieNoter1 - KBJ1 Medie, tekst, kommunikation Introduktion til IT som medie - 1. forelæsning.
Cross Channel - Tidens største trend.
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Fremtidens kompetenceudvikling: Fleksibel og on demand Julie K. Carton
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2017 Pillon - KU.
Mellemværender Litteratur for børn og unge midt i en medietid ved Ayoe Quist Henkel Lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA UC og ph.d. fra Center.
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Leg, kreativitet dannelse
2.D Mediefag C.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Den Digitale Æstetik | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

-Manovich: den Digitale Æstetiks materielle præmisser - New Media - Qvortrup: den Digitale Æstetiks samfundsmæssige præmisser | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Manovich: New Media i en ”visual culture” diskurs - hvordan forholder new media sig til andre medieformer? - hvad er unikt ved de digitale repræsentationsformer? - hvordan adresseres tilskueren/brugeren i new media? - hvilken effekt har det digitale på den visuelle kultur? VISUAL CULTURE DISKURS | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

New media er fx: - Websites - Virtual worlds - Multimedia - Games - Interaktive installationer - Computeranimationer - Digital Video - Cinema (CGI) - Human-Computer interaction NEW MEDIA | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Visual culture: ”Den interne organisering, ikonografi og oplevelse af forskellige visuelle områder i vores kultur - mode, reklamer supermarkeder, kunst, tv, kontorlandskaber, diskoteker, lysreklamer etc.” HVAD ER VISUAL CULTURE | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Information culture: Hvordan præsenteres information i vores visuelle kultur - på vejskilte, i lufthavsterminaler, on-screen menuer, bøger, magasiner, avislayouts, bank interiør, hoteller og...i OS´er? INFORMATION CULTURE | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

OS’et er en kulturel Repræsentation, og har en genealogi der kan blotlægges i en arkæologi, ligesom arkitektoniske trends afspejler kulturelle, samfundsmæssige og økonomiske bevægelser... OS’ET | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

BAUHAUS Bauhaus: Seagram Building 1957 (Mies van der Rohe)

Network: Bilbao Guggenheim 1998 (Frank Gehry) GUGGENHEIM | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Mac OS 7, ca MAC OS | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

MacOSX (10.1.2), ca MAC OS X | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

En mediearkæologi: Hvordan blev mediet ”nyt”? | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Konvergens mellem tekonologier i 1830’erne: Babbages Analytical Engine Jacquards væv TEKNOLOGISK KONVERGENS | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Zuse´s Z1 Rechner, Berlin 1936, brugte kasserede filmstrimler fra UFA studierne som hulkort! FILM OG COMPUTER | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Zuse´s Z1 Rechner,

Både computerteknologien og de tidlige masse-medier var nødvendige for opretholdelsen af ”massesamfundet” - de er komplementære størrelser og opstår i en parallel, senere konvergerende bevægelse. MASSESAMFUNDET | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Computerens repræsentation af verden trækker derfor på ”gamle” medieformer - for Manovich vil dette især sige ”filmen” (altså cinema, de kinematografiske principper) MEDIEFORMER | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

The Principles of New Media: - Numerisk repræsentation - Modularitet - Automatisering - Variabilitet - Trans-kodning NEW MEDIA PRINCIPLES | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Men hør hov, hvad med interaktivitet? - Interaktivitet er en tautologi - Al HCI er pr. definition interaktivt - Derfor er det meningsløst at tale om interaktivitet Alternativer: Multi-cursalitet INTERAKTIVITET?? | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

The Interface: Der hvor den digitale æstetik/kultur praktiseres! Interfacet afgør hvordan brugeren ”tænker” computeren og det digitale objekt brugeren interagerer med (spil, database etc.) THE INTERFACE | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Forholdet mellem data og form er ikke stabilt. Indhold kan præsenteteres på mange forskellige måder (fx. i en 2D graf eller et 3D navigérbart rum, tilpasset hhv. high- og low-bandwith forbindelser. DATA VS. FORM | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

”Content and interface merge into one entity, and can no longer be taken apart” (s. 67 in Manovich 1999) Indholdet opleves gennem et interface, og interfacet har indflydelse på oplevelsen. OPLEVELSEN | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Det kulturelle interface | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Vi bruger i stadigt stigende grad computeren til at interface med kulturelle data (billeder, film chat, spil, skrevne tekster etc.). Interfacet er ikke en neutral adgangsportal, men selv en kulturel artefakt. KULTURELT ARTEFAKT | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Hvorfor ser interfacet ud som det gør? Manovich: Interfacet er en re-mediering af tre medieformer, hhv: - Film (cinema) - Det trykte ord - General HCI REMEDIERING | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Iflg. Manovich er ”skærmen” det tekniske medium for de nye medier. Oprindeligt var skærm repræsentationen statisk - en enhed i sig selv. SKÆRMEN | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Fra Peter Greenaways ”Tegnerens Kontrakt” TEGNERENS KONTRAKT | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Med industrialiseringen opstår det levende billede, med bevægelige kameraer etc. Derefter opstår ”real-time” billedet (fx. radar) Endnu senere kommer multiple vinduer... Men vi har endnu ikke forladt skærmens tidsalder LEVENDE BILLEDER | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Den digitale æstetik trækker på gamle konventioner: - Det skrevne ord og filmen er konventioner om repræsentation - General purpose HCI er en konvention om kontrol - Skærmen giver disse konventioner form Man kan tale om kulturelt betingede filtre der afgør æstetikken! KULTURELLE FILTRE | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Udover at betinge repræsentationen, betinger computerens Interface også produktionen. Det udstikker betingelser for produktion. Men kan man så skabe noget originalt med en computer? Originalitet er en romatisk myte - vi har aldrig skabt noget ”from scratch”! ORGINALITET | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

”Ready-made” - Marcel Duchamps ”Fontæne”, 1917 READY-MADE | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Assemblage, collage, recycling, cut’ n paste, sampling, intertekstualitet, referencer etc. Det er disse der er den digitale kunsts redskaber... ”the true art lies in the mix” KUNSTENS REDSKABER | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Montage-æstetik vs. komposit-æstetik Brud vs. transparens ÆSTETISKE POSITIONER | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Mies van der Rohe: Farnsworth House Hariri: The Digital House | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Handling - teleaction - netværkets vilkår Image instruments Hvad sker der med når vi kan handle/se over afstand? Udskifteligheden, kontingensen og tabet af det unikke - ofte temaer i digital kunst (og i konventionel kunst, e.g. Warhols serigrafier) | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Qvortrups 3 samfundstyper - Det deo-centriske fra - Det antropo-centriske - Det poly-centriske Hvad er kunstens rolle i disse? QVORTRUP | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

Kunstens funktion, kunstens strategier: - Gud som fælles målestok, gud som ideal - Mennesket som ideal - Kunstneren som iagttager FUNKTION / STRATEGI | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

- Ironiens strategi - Refleksivitet - Intersubjektivitetens krise Kunstens rolle er at bidrage til refleksiviteten ved at bryde med idealer og konventioner REFLEKSIVITET | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

På samme måde betjener den æstetiske kommunikation sig af brud, eller ironiske strategier, selv-referentielle strategier, for at opnå opmærksomhed i en æstetisk mættet kultur. ÆSTETISK KOMMUNIKATION | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003