Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen Montage –Formalisme, meningsdannende klip –Sovjettisk forbillede –Opmærksomhed på udsigelsen
Digital videoformidling Continuity Storytelling som grundlag –Optimere identifikation / indlevelse –Sikre kausal / logisk sammenhæng –Perceptionspsykologiske mekanismer ”In the blink of an eye” – mental klipning –Kohærensprincippet ’Rummet’ sammenhængende ’cognitive map’ ’Tiden’ manipuleres men fremstår entydig
Digital videoformidling Continuity Sikres i præproduktionen gennem – storyboard og ’scene-skitser’ Sikres under produktion af : –’continuity-girl’ – noter om tøj, rekvisitter, handling, scenografi, hår, sminke etc. –Kamera log – noter om vinkler, lys, kamerabevægelser etc.
Digital videoformidling Continuity klipning Kontinuert ’usynligt’ klip –En bevægelse fortsætter over klippet –Bevægelse hastighed/retning matches –Der klippes til ’objekt’ fra lydsporet –Klip på blikretninger SRS, CU til POV –Klip på blikretning og bevægelse Hoved/øje bevægelse til CU
Digital videoformidling Eksempler Dør der åbner / lukker Række ud efter noget... ’ud til venstre’ – ’ind fra højre’ –Person der går –’fodbold stafet’ i TV-Sporten ’fra virkning til årsag’ –Lys på person, klip til billygter –Rynker på næsen, klip til hundelort
Digital videoformidling Krydsklipning Flere selvstændige handlingstråde D.W. Griffith (”Birth of a nation”, 1915) Udtrykker ’samtidighed’ Parallel montage D.W. Griffith (”Intolerance”, 1916) Udtrykker ’lighed’
Digital videoformidling Cognitive map
Digital videoformidling Cognitive map
Digital videoformidling Konvergerende vektorer
Digital videoformidling Krydsende vektorer
Digital videoformidling
Bevægelses vektor
Digital videoformidling Samme objekt
Digital videoformidling Forskellige objekter
Digital videoformidling Praktiske regler New shot = new information –Klippet skal være motiveret, mange klip er ikke udtryk for ’bedre’ klipning Ny information behøver ikke at foregå ved klipning –Kameraet kan fastholde eller afsøge vigtig information (bokser sekvensen)
Digital videoformidling Screen direction (index, bevægelse og grafiske vektorer) 180 grader eller centerlinje reglen Brug Z-aksen eller ’cut aways’ Alternativ ’perspective-flop’ i FCP Match motivfylde – CU til CU, MCU til MCU etc. Praktiske regler
Digital videoformidling Praktiske regler ’Moving to moving’ – ’Still to still’ Vent på ’stilstand’ før klip til ’still’ Undtagelse CU til POV med bevægelse Find grafisk match ”2001 a space Oddysey”, Kubrick
Digital videoformidling Tidsfaktoren 100 % realtime forekommer meget sjældent – fx. ”Empire”, Warhol Tidsforkortning – Elliptisk klipning –Overflødig information fjernes, fx. varigheden af en køretur eller at gå op ad trappen forkortes –Timelapse, ekstrem tidsforkortning –Fortalt tid er kortere end fortælletiden
Digital videoformidling Tidsfaktoren Forlængelse af tid –Gentage tidsinformation fx. i ’demontering af en bombe’ –Forlængelse af tiden i ’slow motion’ –Fortalt tid er længere end fortælletiden
Digital videoformidling Tidsfaktoren Optagelsens rytme –Bevægelser –Talehastighed –Stemning (Bornholmer ur, Bordtennis) Klipperytmen –Metrisk klipning (lige lange klip) –Accelereret klipning (kortere og kortere)