Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Filmtekniske virkemidler
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Hvad er mediefag?.
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren
EN KORT EN LANG en romantisk komedie Instruktör: Hella Joof Hjemmeside på:
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
XB5S Biometrisk genkendelse Vejledning 02/07/2014 Version 1 Keld Flindt.
I believe in Drama!. Hvad er PhyEmoC? Action!  Dynamik og god stemning fanger elevernes opmærksomhed  Fremme spontanitet og kreativitet  Fjerne elevens.
NP struktur - Eller hvordan engelsk er nominelt, mens dansk er verbalt.
Scanning og opmærksomhed
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Audiovisuel betydning
Beskæring, perspektiv, og komposition
1 Carsten Lindorf LOGISTIK= Græsk = logistica at beregne.
Filmanalyse - et grundkursus -
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Digital videoformidling ”The medium is the message” ”If you have ever tried to make oil paints or clay do what you wanted them to do, you will readily.
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
Filmteknologiens historie
Digital videoformidling Tirsdag 10/2 Registrering/opsamling Audiovisuel metode Æstetiske ’naturlove’ Kamerateknik Øvelse –
Digital videoformidling Tirsdag 11/3 9 – 10 Fakta fortælleformer 10 – 11Dokumentar former – »Historisk Portræt »Ironisk Portræt (dramadok) »Refleksivt.
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse.
Medier og kommunikation V
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
”Parts of speech” grundbegreber.
Hvad er modsætningen til en historie ?
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
Digital videoformidling Tirsdag 18/3 9 – 10 Fortælleteori 10 – 11Eksempler 11 – 12 Eksport øvelser (info-indslag) 13 – 15 Vejledning / Case.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Tirsdag 4/11 Storytelling (kort version) Narrative Modeller
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
Digital videoformidling Historisk Animated photography –E Muybridge,E J Marey,Edison/DicksonE MuybridgeE J MareyEdison/Dickson Story film –Lumiére Brothers.
Tirsdag 2/3 Standard klippe-principper Klip på bevægelse (øvelse)
DAMP E2003 Compositing ’Made of different parts or materials’ (Oxford Dictionary) ’a conceptual, not only technological operation’ –’Collage’ eller ’mixed.
Audiovisuel metode Grundbegreber (Wohl) Øvelser (portræt)
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU.
Tidsrammen: Opstart - præsentation og instruktion Arbejde med scenografi - inklusive pause Improvisation + opsætning.
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
STOP-MOTION-CYKEL-FILM
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
Lyssætning Kontrol af skygger.
Lyssætning kontrol af skygger
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Klippe-principper.
Digital videoformidling Tidsbilledet Det statiske still-billede –Tiden står stille, et fastfrosset øjeblik (snapshot) –Tiden repræsenteres via blur (lang.
FOREBYGGELSE AF HØJRESVINGSULYKKER
Digital videoformidling Det 2Dimensionale felt Zettl - Kap. 7.
Digital videoformidling Agenda Log & Capture (Wohl) Lyssætning (Langford/Millerson) Øvelser –Optagelser captures –Der optages studiespeak i LAB2 –Der researches.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
One Friday Morning.
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Komposition - modeller
Kreativ Scene Drama Tidsrammen:
Typiske ulykkessituationer
Kryds og rundkørsler.
- Virkelighedsvarianter
Kreativ Scene Drama Tidsrammen:
Du har åbnet en dør som ingen kan lukke i Du har banet den vej
Komposition - modeller
Typiske ulykkessituationer
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen Montage –Formalisme, meningsdannende klip –Sovjettisk forbillede –Opmærksomhed på udsigelsen

Digital videoformidling Continuity Storytelling som grundlag –Optimere identifikation / indlevelse –Sikre kausal / logisk sammenhæng –Perceptionspsykologiske mekanismer ”In the blink of an eye” – mental klipning –Kohærensprincippet ’Rummet’ sammenhængende ’cognitive map’ ’Tiden’ manipuleres men fremstår entydig

Digital videoformidling Continuity Sikres i præproduktionen gennem – storyboard og ’scene-skitser’ Sikres under produktion af : –’continuity-girl’ – noter om tøj, rekvisitter, handling, scenografi, hår, sminke etc. –Kamera log – noter om vinkler, lys, kamerabevægelser etc.

Digital videoformidling Continuity klipning Kontinuert ’usynligt’ klip –En bevægelse fortsætter over klippet –Bevægelse hastighed/retning matches –Der klippes til ’objekt’ fra lydsporet –Klip på blikretninger SRS, CU til POV –Klip på blikretning og bevægelse Hoved/øje bevægelse til CU

Digital videoformidling Eksempler Dør der åbner / lukker Række ud efter noget... ’ud til venstre’ – ’ind fra højre’ –Person der går –’fodbold stafet’ i TV-Sporten ’fra virkning til årsag’ –Lys på person, klip til billygter –Rynker på næsen, klip til hundelort

Digital videoformidling Krydsklipning Flere selvstændige handlingstråde D.W. Griffith (”Birth of a nation”, 1915) Udtrykker ’samtidighed’ Parallel montage D.W. Griffith (”Intolerance”, 1916) Udtrykker ’lighed’

Digital videoformidling Cognitive map

Digital videoformidling Cognitive map

Digital videoformidling Konvergerende vektorer

Digital videoformidling Krydsende vektorer

Digital videoformidling

Bevægelses vektor

Digital videoformidling Samme objekt

Digital videoformidling Forskellige objekter

Digital videoformidling Praktiske regler New shot = new information –Klippet skal være motiveret, mange klip er ikke udtryk for ’bedre’ klipning Ny information behøver ikke at foregå ved klipning –Kameraet kan fastholde eller afsøge vigtig information (bokser sekvensen)

Digital videoformidling Screen direction (index, bevægelse og grafiske vektorer) 180 grader eller centerlinje reglen Brug Z-aksen eller ’cut aways’ Alternativ ’perspective-flop’ i FCP Match motivfylde – CU til CU, MCU til MCU etc. Praktiske regler

Digital videoformidling Praktiske regler ’Moving to moving’ – ’Still to still’ Vent på ’stilstand’ før klip til ’still’ Undtagelse CU til POV med bevægelse Find grafisk match ”2001 a space Oddysey”, Kubrick

Digital videoformidling Tidsfaktoren 100 % realtime forekommer meget sjældent – fx. ”Empire”, Warhol Tidsforkortning – Elliptisk klipning –Overflødig information fjernes, fx. varigheden af en køretur eller at gå op ad trappen forkortes –Timelapse, ekstrem tidsforkortning –Fortalt tid er kortere end fortælletiden

Digital videoformidling Tidsfaktoren Forlængelse af tid –Gentage tidsinformation fx. i ’demontering af en bombe’ –Forlængelse af tiden i ’slow motion’ –Fortalt tid er længere end fortælletiden

Digital videoformidling Tidsfaktoren Optagelsens rytme –Bevægelser –Talehastighed –Stemning (Bornholmer ur, Bordtennis) Klipperytmen –Metrisk klipning (lige lange klip) –Accelereret klipning (kortere og kortere)