Audiovisuel metode Grundbegreber (Wohl) Øvelser (portræt) Bad example: ITMF Eksempler på opgaver Grundbegreber (Wohl) Parts of speech Øvelser (portræt) Klip og export
ITMF case IT medier & folkeskolen 7 skoler i Juelsminde, Rødekro og Nørre Snede kommuner www.samarbejdsplatform.dk et virtuelt læringsrum
analyse Anslag: kakafonisk montage Rammefortælling: Andreas storytelling uden vinkling Talking heads Håndholdt (dokumentarisk ?) Mikrofonholder journalistik Telling not showing (sprogkultur) Mindre kompliceret at producere
Målgruppe: Smal (indforstået) ’inspirationsvideo’ til andre undervisere ’dokumentation’ til ministeriet ’PR’ til lokalsamfundet ’teambuilding’ ifht. deltagerne selv Image opbygning Smal (indforstået) Speakeren er en ’ung’ lærer
Genre ? Stil Reportage (uden reporter) Reklame (musik, punch-lines) Instruktion (interface) Stil DV-realisme Interface/windows æstetik (chat) Tv nyheder (navneskilt, beskæring)
Kompetencer & præferencer Kan det ’skeptiske’ segment afkode interface æstetikken ? Kan det yngre segment forstå den pædagogiske fagterminologi ? Er målgruppen med på management tankegang i skolen ? Effektivisering, vidensdeling (magtsprog)
Hvordan planlægges video-kommunikation ? AV - Metode Hvordan planlægges video-kommunikation ?
Audiovisuel metode
Komm. situation Behov/Intention analyseres Hvor skal der sættes ind ? Hvilke platforme/medier er mest velegnede? Hvad motiverer kommunikationen? Afsenderforhold Privat/offentlig Kommerciel / non-profit
Kommunikations netværk. Sepstrup(2001:23)
Formidlingsanalyse Målgruppeovervejelser Kompetencer & præferencer Fremstillingsform og vinkling Hvordan vinkles fortællingen, hvis historie ser/hører vi? Hvor er fokus? Fordomme, forventninger og smag Forførelse eller frigørelse
formidlingsanalyse Metoden skal sikre at man går systematisk til værks Komposition, stil og modalitet er centrale formidlingsbegreber, som vi skal forfølge gennem kurset Selvom metoden er opstået i analog-sammenhæng, har den ligheder med fx. metoder til softwareudvikling , usability etc.
Formidlingsæstetik Når intention og målgruppe er fastlagt Komposition, stil og modalitet Valg af genre Fiktion/Fakta Lyrisk, didaktisk, dramatisk Hollywood formula, Fransk nybølge, Dogme, Bollywood, corporate-video etc. Brydes/følges genren Hvordan udtrykkes temaet bedst ?
Proces model Intention (behov) Målgruppe Genre forhold Komposition: rækkefølge Sagsfremstilling / dramaturgi Stil / modalitet
”Parts of speech” grundbegreber
ECU – Ultra nær Beskæring: Isolation af dele Funktion: Intens, subjektiverende
CU - Nær Beskæring : hår – ved ’mandlerne’ Funktion: ’intim’, ’introspektiv’
MCU – Halvnær Beskæring : brystet Funktion: ’social’ afstand, ansigt
MS – Halv total Beskæring : hoften Funktion: aktivitet og ansigtsudtryk
LS - Total Beskæring : ’luft’ omkring personer Funktion: kontekstualiserende, ’action’
WS - Heltotal Beskæring : meget rum omkring personer Funktion: omgivelserne, mennesker er ikke længere i centrum
XLS - Panorama Funktion: geografi og ’evaluering’
En ’scene’ Heltotal Total Halvtotal Halvnær Nær Ultranær
sproganalogi Filmen har ikke mindste enheder som fx’fonemer’ Filmen er grundlæggende indeksikalsk – ikke symbolsk ! Filmen har ingen ’ordbog’ Analogien holder ikke !
Institutionalisering Filmen som ’samlebåndsprodukt’ Udvikling af æstetisk terminologi forløber forskelligt i fx. Europa og US Editing, montage, klipning, redigering Fagtermer er nødvendige i internationalt ’teamwork’ Konsensus omkring Hollywood modellen Oprør og modstand mod Hollywood sker uden at redefinere de grundlæggende kategorier
Filmtermer Kameravinkler: Hi-angle (fugl) Low-angle (frø) Dutch-angle: ’væltede linjer’ Zoom shot – ikke en kamerabevægelse, da brændvidden ændres Kamerabevægelser: Pan - Horisontalt Tilt - Vertikalt Tracking, dolly shot Crane, pedestal Håndholdt vs. Steadycam
Crane, low-angle, continuity cut ”Lord of the rings” – Peter Jackson Klip: John Gilbert
Klippetekniske termer Master shot – viser hele handlingen Over the shoulder – OTS Reverse shot – modsat indstilling Shot-reverse-shot – SRS Point of view – optisk POV * Reaction shot – emotionelt begrundet Two-shot – både MS, MCU, CU Cutaway – dækbillede Insert – detailbillede
Klippetekniske termer Continuity cut – umarkeret, konsistent Jump cut – markeret, refleksivt greb Split edit – lyd og billeder forskydes Shot- Scene cut – match cut / tematisk / grafisk Krydsklipning – konvergerende handlingstråde Soft cut – overblænding (hurtig) Cross dissolve – overblænding (middel) Lab dissolve - overblænding (langsom) Composite shot – dobbelteksponering/key split screen vs. Picture in picture Fade – op/nedblænding til sort/hvid Freeze frame – frame grab
To ’skoler’ / paradigmer Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity (transparens) Realisme, usynlige klip, Hollywood Ingen opmærksomhed på udsigelsen Montage (opacitet) Formalisme, meningsdannende klip Sovjettisk forbillede Opmærksomhed på ’udsigelsen’
Continuity Storytelling som grundlag Optimere identifikation / indlevelse Sikre kausal / logisk sammenhæng Perceptionspsykologiske mekanismer ”In the blink of an eye” – mental klipning Kohærensprincippet ’Rummet’ sammenhængende ’cognitive map’ ’Tiden’ manipuleres men fremstår entydig
Continuity Sikres i præproduktionen gennem storyboard og ’scene-skitser’ Sikres under produktion af : ’continuity-girl’ – noter om tøj, rekvisitter, handling, scenografi, hår, sminke etc. Kamera log – noter om vinkler, lys, kamerabevægelser etc.
Continuity klipning Kontinuert ’usynligt’ klip En bevægelse fortsætter over klippet Bevægelse hastighed/retning matches Der klippes til ’objekt’ fra lydsporet Klip på blikretninger SRS, CU til POV Klip på blikretning og bevægelse Hoved/øje bevægelse til CU
Eksempler Dør der åbner / lukker Række ud efter noget ... ’ud til venstre’ – ’ind fra højre’ Person der går ’fodbold stafet’ i TV-Sporten ’fra virkning til årsag’ Lys på person, klip til billygter Rynker på næsen, klip til hundelort
Cognitive map
Cognitive map
Konvergerende vektorer
Krydsende vektorer
Krydsklipning Flere selvstændige handlingstråde Edwin S. Porter (”The Great Train Robbery”) D.W. Griffith (”Birth of a nation”, 1915) Udtrykker ’samtidighed’
Parallel montage D.W. Griffith (”Intolerance”, 1916) Det afgørende er at handlingstråde ikke mødes (som i krydsklip) Udtrykker ’lighed’, ’tematik’
SRS, continuity/matchcut, parallelklip ”Good Will hunting” – Gus Van Sant Klip: Pietro Scalia
øvelsen Der klippes et portræt af makkeren Brug den simplest mulige metode, dvs. click’n’drag ’location’ optagelser med dækbilleder Lyden fra dækbillederne bruges ikke Maksimal lydkvalitet tilstræbes, dvs. Lydhuller/støj undgås (roomtone) Dækbillederne skal lægges i det øverste videotrack Hvis det ikke er oprettet, så træk et klip ned i tidslinjen og slip det ovenpå track V1 File -> Export ->Using Quicktime conversion DSL/Cable ’medium’
øvelsen Lyssætningsøvelse Den bedste indstilling udvælges og captures File -> Export ->Using Quicktime conversion DSL/Cable ’medium’ Begge Quicktime-videoer uploades til h: drevet så den kan tilgås fra web Se nyhedsgruppen it-c.courses.DLV
Hjælp Konsultér grundbogen Eller denne on-line guide: How to make that first cut http://www.kenstone.net/fcp_homepage/basic_edit_1.html NB:Senere følger en grundig indføring i redigeringsteknikkerne i FCP