Travel Behaviour: How personal activity choices affect urban travel demand Goran Vuk, seniorforsker, Danmarks TransportForskning, DTU Århus Universitet,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Supported by / Supported by PRO.MOTION – Bæredygtig transport hjemme fra.
Advertisements

SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
LYS laboratoriet Forskningscenter for Arkitektonisk Belysning
Udviklingsøkonomi Finn Tarp Økonomisk Institut Københavns Universitet Introduktion til BA-opgaven 5. september 2007.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Børns rettigheder og FNs Børnekonvention
Skitsering af en engelsk samarbejdsmodel Ved Morten Kurth
Information Systems work and Analysis of Change
Forretning og Ledelse lektion 7
Udvalgte eksempler på forsknings- udviklingsprojekter
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Implementering af brandingstrategi på nettet
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Forum Budget
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Free-to-Play The Price of Freedom. Dagens menu Hvorfor er Free-to-play et vigtigt emne? Hvad er Free-to-play? Hvem er spilleren? Etiske overvejelser –
By Hin, Anders W, Oisín and Thea.  There are about 170km of train tracks in Denmark, and 84 stations.  The trains transport about people a day.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
© Copyright CTT 2005 Center for Trafik og Transport Trafikdage på AUC | | Opdatering af model for Hovedstads- regionen Christian Overgård Hansen.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
Trafikdage på Aalborg universitet 28. august 2006 Special session: Kørselsafhængige afgifter for tunge køretøjer Ole Kveiborg Danmarks Transportforskning.
FAME og indlejringsprofessoratet Kort præsentation på fishnet.dk seminar d /
Digital forandringsledelse
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Metodeafsnit Projekt: Estimering af marked
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
Unified Modeling Language
Danmarks Fødevareforskning Do pesticides and manganese affect human health? Henrik Rye Lam Department of Toxicology and Risk Assessment Danish Institute.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Københavns Kommunes Bæredygtighedsværktøj
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
ISO standard for personvurdering v/Cand.psych. Anne Thrane VPP og Dansk Psykologforening.
Center for Kliniske retningslinjer
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Fremtidens læge – Fremtidens patient Diskussion i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse efter temadag d
Resiliens og træning af robusthed hos læger Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse Vejle
Insert picture: Click the icon and insert a picture from your folders. Right-click the picture and ”Send to back”. Change logo Right-click logo and select.
Beskæftigelsesråd Syddanmark Ove Gaardboe ”Hvornår er man syg og hvornår er man rask?” Hvor lang tid varer en influenza? Hvorfor kom de mon i dag?
DTU Transport, Otto Anker Nielsen og Kim Bang Salling1 Vurdering af usikkerheder I transport projekter Uncertainties in Transport Infrastructure Evaluation.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Hotel Capsis Thessaloniki Capsis Hotel Thessaloniki The largest city hotel in North Greece is located in the city centre and it is featuring a new.
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Completing secondary education
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
DB analyse og modellering
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
Vibeke Overgaard Madsen
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
Digital forandringsledelse
Præsentationens transcript:

Travel Behaviour: How personal activity choices affect urban travel demand Goran Vuk, seniorforsker, Danmarks TransportForskning, DTU Århus Universitet, 10. oktober 2007

Transportforskning på Danmarks Tekniske Universitet Transportadfærd og dens modellering Aktivitetsbaseret trafikmodellering, FSE projekt COMPAS vs. OTM Disposition

Transportforskning dækker emner såsom transportøkonomi, trafiksikkerhed, trafikinformatik, transportlogistik (godstransport), transportpolitik (fx miljøpolitik), infrastrukturplanlægning, transportadfærd og trafikmodellering. Trafikmodellering dækker person- og godstransport, modellering af efterspørgsel (travel demand) og rutevalg (supply). Travel demand dækker turgeneration, turdestination, vælg af transportmiddel (modal split), vælg af rejsetidspunkt (choice of time of day), trafikspring (induced traffic), osv. Transportforskning

Danmarks Tekniske Universitet, DTU, har to institutter som forsker i transport: Danmarks TransportForskning (DTF) og Center for Trafik og Transport (CTT). DTF var oprettet i 2000 som et sektorforskningsinstitut under Transport- og Energiministeriet; anvendt forskning. CTT står for fri forskning og undervisning. Per 1. januar 2008 fusioneres disse to institutter i Institut for Transport på DTU. Forskerne på CTT og DTF forsker i transportøkonomi, trafiksikkerhed, transportlogistik, transportadfærd og trafikmodellering. Vi har tre typer profiler; økonomer, psykologer og ingeniører. Transportforskning på DTU

The economic, sociological and physiological background of an individual provides a motivation for the activities that the individual does. A decision to engage in an activity represents a highly complex interplay of household and individual roles and responsibilities, the particular lifestyle of an individual and his or her family, types of activity options as well as time, space and budget constraints. Transportadfærd og dens modellering

En beslutning om at involvere sig i en ikke hjemmebaseret aktivitet producerer transport. Transportadfærd inkluderer dermed alt der ligger i en aktivitetsbeslutningsproces samt vores forhold til transport (fx kan vi lide at cykle, hvor godt synes vi om kollektiv transport, ejer vi bil eller kan vi låne en fra vores forældre). Transportadfærd og dens modellering

14% af familieindkomsten bruges i dag til transport. Vi rejser i gennemsnit 1 time på en hverdag. I København gennemfører vi i gennemsnit 3,3 ture per dag, eller 28,5 km. Det koster samfundet næsten 6 mia. kr. per år, at bilerne holder i kø på de københavnske indfaldsveje. Transportadfærd og dens modellering

DTFs rapport til den såkaldte Infrastrukturkommission ‘Langsigtet fremskrivning af vejtrafik’ indikerer, at trafikken vil stige meget i de kommende år. Da transportinfrastruktur koster voldsomt meget (fx koster Københavns Metro Cityring 15 mia. kr.), er det vigtigt at kunne modellere personernes transportadfærd og transportefterspørgsel. Transportadfærd og dens modellering

Transportadfærd (og transportefterspørgsel) modelleres i trafikmodeller. State of the practice i trafikmodellering i DK i dag er turbaserede modeller. I modellerne arbejdes i 4 trin, hvor vi modellerer turgeneration, turdestination, modal split og assignment. 50 års arbejde med udvikling af disse typer modeller har givet os en række værktøjer til at afspejle, hvordan trafikken er. Transportadfærd og dens modellering

Problemet med de eksisterende trafikmodeller ligger i at transportadfærd ikke modelleres – transportadfærd er gemt i selve modelleringsværktøjet fx pivot-point procedure, matrix justering, osv. Transportadfærd og dens modellering

HW HWH WW PR Tid Rum PR

Transportadfærd og dens modellering Rum møde arbejde biografen supermarked hjem Tid arbejde

I aktivitetsbaseret trafikmodellering (AB-modeller) er transportefterspørgsel en afledt effekt af personernes behov for at gennemføre aktiviteter i tid og rum. AB-modeller fokuserer på personernes transportadfærd og ikke på den observerede trafik på vej- og kollektiv net. Aktivitetsbaseret trafikmodellering

Teorien bag AB-modeller forudser at transportadfærd er afhængig af: global developments (urban developments), household and individual choices and transport supply. Household and individual choices kan man observere i tre tidsrammer: livsstil, daglig aktivitetsplanlægning og implementering. Aktivitetsbaseret trafikmodellering

Spørgsmål vedrørende familiens/personernes livsstil dækker: lokalisering (og type) af bolig, lokalisering af arbejdsplads, bilejerskab, osv. Familiens/personernes livsstil påvirker vores daglige aktiviteter via familiens struktur (børn), personernes rolle i familien, prioritering af aktiviteterne, commitments, økonomiske rammer, osv. Aktivitetsbaseret trafikmodellering

Spørgsmål vedrørende daglig aktivitets planlægning inkluderer: hvilke aktiviteter der skal gennemføres og i hvilke rækkefølge, lokalisering af aktiviteterne, tidsramme for hver aktivitet samt transportmiddel. Personernes daglige aktiviteter planlægges i familiens rammer (fx hvem der kører i familiens eneste bil). Aktivitetsbaseret trafikmodellering

Spørgsmål vedrørende selve implementeringen af de planlagte aktiviteter inkluderer muligheder for ændringer i fx rækkefølgen af aktiviteterne, rejsedestinationen, rejsetidspunktet, transportmiddel. Aktivitetsbaseret trafikmodellering

Et projekt Travel Behaviour: How personal activity choices affect urban travel demand er defineret på DTF og sendt til Forskningsrådet for Samfund og Erhverv (FSE) den 3. september Projektet skal give svar på række af spørgsmål vedrørende teorien og metoden bag aktivitetsbaseret modellering af transportadfærd. Aktivitetsbaseret trafikmodellering, FSE projekt

I teoridelen skal der primært forskes i to emner: The impact of activity priorities on activity participation and scheduling. Distinctions between social or household obligations, on the one hand, and personal objectives, on the other, in the participation and scheduling of activities and travel. FSE projekt

I metodedelen skal der primært forskes i to emner: Long-term decisions that directly impact activity and travel schedules, and are themselves affected by activity and travel opportunities. Models of car ownership, public transport pass ownership, and work location are of special importance. The day personal activity pattern, i.e. the number of activities and their sequence of execution. An example of an activity pattern model for workers. FSE projekt

Et PhD projekt består af to dele: Kandidaten vil arbejde i teamet omkring teori- og metodedelene af projektet. Dette inkluderer: (a)reviewing the relevant literature, (b)critically evaluating techniques used in one or more of the existing activity-based models both theoretically and empirically, (c)developing and empirically testing new techniques that may improve on the theoretical soundness of the activity-based modelling methods, and (d)implementing the method with the TU-data. FSE projekt

Et PhD projekt består af to dele: The PhD project will consist of at least one additional project chosen by the candidate and advisors. One possibility includes the investigation and empirical implementation of methods for incorporating into activity-based models the time constraints people face in their activity participation and scheduling. FSE projekt

Projektgruppen består af: Goran Vuk, DTF, DTU Andrew Daly, ITS Leeds, UK John Bowman, MIT Boston, US Otto Anker Nielsen, CTT, DTU PhD studerende, xx ? FSE projekt

Goran Vuk, seniorforsker på DTF, PhD i efterspørgsels- modellering. Funktion i projektet: projektleder, aktiv i alle tre delprojekter og daglig vejleder for PhD studerende. Andrew Daly, matematiker fra Oxford Univesity, UK. Funktion i projektet: aktiv i metode delprojektet og ekstern vejleder for PhD studerende. John Bowman, PhD fra MIT, US. Funktion i projektet: aktiv i teori og metode delprojekterne. Otto A. Nielsen, professor på CTT, DTU. Funktion i projektet: officiel vejleder for PhD studerende. FSE projekt

OTM står for Ørestadstrafikmodel som er en taktisk trafikmodel for Hovedstadsregionen. Der er tale om en person- og godsmodel med fokus på persontransport. OTM er en turbaseret trafikmodel, som inkluderer fem transportmidler: bil fører, bil passager, kollektiv transport, cykel og gang. OTM indeholder seks modelsegmenter med hensyn til turformål: BA, BU, BS, BO, nBO og EE. OTM

OTMs femte version er opbygget i forbindelse med planlægningen af Metro Cityring projektet, som blev behandlet i Folketinget i juni OTMs første version stammer fra OTM

COMPAS står for Copenhagen Model for Passenger Activity Scheduling. Det er den første aktivitetsbaserede trafikmodel i Danmark. COMPAS er præsenteret for TEM, Vejdirektoratet og DSB som er blevet enige om at sponsorere dens opbygning. FSE projektets resultater anvendes direkte i COMPAS projektet. COMPAS