Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability
Navigation Forskel mellem digitale og virkelige verdener: –Ingen fornemmelse for skalaer –Ingen retningsfornemmelse –Ingen lokalitets-sans –Hjemmesiden bliver et fix-punkt som man søger tilbage mod Krugh: Navigation er ikke en feature ved et web site - det ER web sitet!
Navigations problem
Organiserings problemer Benævnelser (labels) kan være tvetydige Indholdet på sites kan være meget forskelligartet Klassifikationssystemerne er ofte idiosynkratiske (baseret på egne kategorier) Påvirket af organisationspolitik
Organisationsskemaer Eksakte organisationsskemaer: –Alfabetiske –Kronologiske –Geografiske Tvetydige organisationsskemaer –Emneopdeling –Opgave-bestemte –Publikums-bestemte –Metafor-bestemte –Hybrid skemaer (mix af flere)
Organisationsstrukturer Liniære Spatiale Hierarkiske Database-orienterede Hypertekst
Hierarkier ITU, Ørestad Nord, Amager, København, Sjælland, Danmark, Norden, Europa Gensidigt udelukkende indenfor samme skema (ideal) 7 plus-minus 2 reglen Undgå mere end 4 -5 niveauer i dybden Hovedstrukturen skal være langtidsholdbar (derfor bedre med et bredt og lavt anslag)
Direkte adgang
For fladt
For dybt
Balanceret
Navigation, brugere og indhold
Hypertekst Bruges sjældent som primære organisationsprincip, men til at komplementere hierarkiet eller database-strukturen Giver inspiration og kreative forbindelser på tværs af siderne
Database-modellen Meget udbredte, men begrænset af det rigide format, som gør det svært at indplacere alt heterogent materiale i databasen Ikke særlig forførende (dog Amazon, e- bay, m.fl.) Kontrolleret vokabular Statiske og dynamiske løsninger
Krugs navigations test Hvilket site er dette ? (Site ID) Hvilken side er jeg på ? (Sidens navn) Hvad er de væsentlige sektioner på dette web-sted ? (Tabs eller andre angivelser) Hvad kan jeg gøre på det niveau jeg befinder mig? (Lokal navigation) Hvor er jeg i den store sammenhæng? (brødkrumme- stier eller andre ”Her-er-du”) Hvordan kan jeg foretage søgninger?
Opgaveanalysen skabe en klar forståelse af hvad et system skal hjælpe med at udføre - FORMÅLET! analyseres hierarkisk - dekomponeres så langt ned det er nødvendigt (HTA) Typiske spørgsmål: –Hvilke informationer er nødvendige? –Hvad starter en opgave? –Hvad sker med det, som skabes? –Afhænger den af andre opgaver? –Hvad kan gå galt?
Vækkeuret Hvad skal det kunne? Hvordan kan man aktivere det? Hvad er brugssituationen? I hvilken rækkefølge vil man typisk foretage betjeningerne? Hvilke muligheder er der for afbrydelser, fejlbetjeninger eller uforudsete anvendelsesbehov?