Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Ansøgning om etablering af faskine
Velkommen til et tjek af dine alkoholvaner!
Ansøgning om etablering af faskine
Optimering og effektiv brug af OUTLOOK
Opgaveskrivning Informationssøgning
SKOLEBIBLIOTEKET PÅ NETTET Udarbejdet af Jette Hansen.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Ansøgning om etablering af faskine
DEN PRIMÆRE NAVIGATION JOEK © TEC 2011 Dit websteds primære navigation er det område på sitet, der indeholder links til de primære sektioner af dit websted,
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Underskriftsdatabasen Digitale underskriftsprotokoller.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION
Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 6: Informationsarkitektur.
Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST.
Brugerne og deres opgaver
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
IT i undervisningen.
IT Jobs Kompetencer og muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Der er brug for dig!
Webdesign og informationsarkitektur
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Psykologi, Human Factors og HCI
Psykologi, Human Factors og HCI
Praksis Matrix Evalueringsundersøgelse
Masterpages/Otto Knudsen 1 Master Pages Master Pages i ASP.NET 2.0.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Informationsarkitektur Brændpunkter og fokusområder.
Kortlægning af offentlig innovation i Danmark Bilag B til udbudsmateriale oktober 2014: Tre metaforer til inspiration.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Årsmøde Organisationen Danske Arkiver
Oversigt for © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Lync Web App Deltage i et Lync-møde ved brug af computerlyd Hvis du ikke har Lync.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Planlægge et Lync-møde Du kan planlægge et Lync-møde ved at bruge Outlook tilføjelsesprogrammet.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Perception og disposition af grænseflader
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Masterpages/Otto Knudsen 1 Navigation på webstedet Kontroller til navigation mellem siderne på webstedet.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
15. april 2004 Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Usability ITU, Forår Informationsarkitektur 12. marts, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Mix mix tonightpaulmonroedemo.
Videnskabeligt projekt
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Præsentationens transcript:

Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability

Navigation Forskel mellem digitale og virkelige verdener: –Ingen fornemmelse for skalaer –Ingen retningsfornemmelse –Ingen lokalitets-sans –Hjemmesiden bliver et fix-punkt som man søger tilbage mod Krugh: Navigation er ikke en feature ved et web site - det ER web sitet!

Navigations problem

Organiserings problemer Benævnelser (labels) kan være tvetydige Indholdet på sites kan være meget forskelligartet Klassifikationssystemerne er ofte idiosynkratiske (baseret på egne kategorier) Påvirket af organisationspolitik

Organisationsskemaer Eksakte organisationsskemaer: –Alfabetiske –Kronologiske –Geografiske Tvetydige organisationsskemaer –Emneopdeling –Opgave-bestemte –Publikums-bestemte –Metafor-bestemte –Hybrid skemaer (mix af flere)

Organisationsstrukturer Liniære Spatiale Hierarkiske Database-orienterede Hypertekst

Hierarkier ITU, Ørestad Nord, Amager, København, Sjælland, Danmark, Norden, Europa Gensidigt udelukkende indenfor samme skema (ideal) 7 plus-minus 2 reglen Undgå mere end 4 -5 niveauer i dybden Hovedstrukturen skal være langtidsholdbar (derfor bedre med et bredt og lavt anslag)

Direkte adgang

For fladt

For dybt

Balanceret

Navigation, brugere og indhold

Hypertekst Bruges sjældent som primære organisationsprincip, men til at komplementere hierarkiet eller database-strukturen Giver inspiration og kreative forbindelser på tværs af siderne

Database-modellen Meget udbredte, men begrænset af det rigide format, som gør det svært at indplacere alt heterogent materiale i databasen Ikke særlig forførende (dog Amazon, e- bay, m.fl.) Kontrolleret vokabular Statiske og dynamiske løsninger

Krugs navigations test Hvilket site er dette ? (Site ID) Hvilken side er jeg på ? (Sidens navn) Hvad er de væsentlige sektioner på dette web-sted ? (Tabs eller andre angivelser) Hvad kan jeg gøre på det niveau jeg befinder mig? (Lokal navigation) Hvor er jeg i den store sammenhæng? (brødkrumme- stier eller andre ”Her-er-du”) Hvordan kan jeg foretage søgninger?

Opgaveanalysen skabe en klar forståelse af hvad et system skal hjælpe med at udføre - FORMÅLET! analyseres hierarkisk - dekomponeres så langt ned det er nødvendigt (HTA) Typiske spørgsmål: –Hvilke informationer er nødvendige? –Hvad starter en opgave? –Hvad sker med det, som skabes? –Afhænger den af andre opgaver? –Hvad kan gå galt?

Vækkeuret Hvad skal det kunne? Hvordan kan man aktivere det? Hvad er brugssituationen? I hvilken rækkefølge vil man typisk foretage betjeningerne? Hvilke muligheder er der for afbrydelser, fejlbetjeninger eller uforudsete anvendelsesbehov?