Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Brugerne og deres opgaver

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Brugerne og deres opgaver"— Præsentationens transcript:

1 Brugerne og deres opgaver
Usability, ITU, September 2006 John Paulin Hansen

2 Opgave karakteristika
Variationen i opgaverne fra gang til gang ? Hyppige, lejlighedsvise eller bare en gang? Nødvendig viden og færdigheder ? Påvirkninger fra omgivelserne? Tidskritiske opgaver ? Sikkerhedskritiske opgaver ? Alene eller i samarbejde ? Mange opgaver på samme tid (multi-tasking) ?

3 Opgaveanalysen skabe en klar forståelse af hvad et system skal hjælpe med at udføre - FORMÅLET! analyseres hierarkisk - dekomponeres så langt ned det er nødvendigt (HTA) Typiske spørgsmål: Hvilke informationer er nødvendige? Hvad starter en opgave? Hvad sker med det, som skabes? Afhænger den af andre opgaver? Hvad kan gå galt?

4 Vækkeuret Hvad skal det kunne? Hvordan kan man aktivere det?
Hvad er brugssituationen? I hvilken rækkefølge vil man typisk foretage betjeningerne? Hvilke muligheder er der for afbrydelser, fejlbetjeninger eller uforudsete anvendelsesbehov?

5 Use Case: Dankort Brugerhandlinger System respons
1) Indsætter kreditkort Spørger efter PIN-kode 2) Indtaster PIN-kode Bekræfter brugerens ID Spørger hvor meget der ønskes hævet 3) Vælger beløb Tjekker konto Spørger om der ønskes kvittering 4) Svarer ja eller nej Beder brugeren fjerne sit kort 5) Fjerner kort Udbetaler penge 6) Tager penge Printer kvittering 7) Tager kvittering Farvel og tak!

6 Kognitiv gennemgang BH 1)
Er den korrekte handling tilstrækkelig klar for brugeren? Nej, uklart hvordan kortet skal vendes (op/ned forkant/bagkant) Vil brugeren forbinde beskrivelsen af den korrekte handling med det hun forsøger at gøre? Ikonet for indsættelse af kortet er for abstrakt Vil brugeren vide om hun har gjort det rigtigt eller forkert på baggrund af systemets respons? Ja delvist, kortet spyttes ud hvis det vender forkert. Men det er stadig ikke klart om det er forkert på op/ned eller forkant/bagkant dimensionen.

7 Mentale modeller U-fuldstændige og ofte fejlbehæftigede
Krævende at køre modellerne Ustabile, henfalder hurtigt Dårligt afgrænsede, ofte sammenblandinger Uvidenskabelige og overtroiske ”Nærrig” - vil heller gå i aktion end at presse modellen Hvordan logger man på ITU´s netværk? Hvordan kommer man fra Rådhuspladsen til Lille Strandstræde hurtigst muligt? - På Cykel - og med en flyttebil? Hvordan virker elektricitet (vand eller bier?)

8 Kognitiv kontrol Bilkørsel

9 Arbejdstilrettelæggelse
Opgavefordeling mellem brugeren og systemet - brugeren skal huske PIN, Dankortautomaten husker saldo Brugsscenarier: Typiske arbejdsrutiner Essentielle brugs-cases : Opsplitte i brugsscenarier i brugerens handlingsmål (del-mål) og kravene til at systemet kan opfylde disse mål B

10 Konceptuelt design Udlede primære opgave objekter, egenskaber og handllinger fra brugs cases Identificer containere som opgavens objekter skal puttes i Knyt de forskellige containere sammen i et navigationsflow

11 Indholdsdiagram Navn: Formål: Funktioner: Links Objekter Begrænsninger
Brugerens funktioner / Systemets funktioner Links Objekter Begrænsninger

12 Gazetalk Commercial cameras Type-to-talk Synthetic speech E-mail
MP3 player PDF reader Webbrowser Freeware and Open Source Danish, English, Italian, Chinese and Japanese versions + many more to come

13 System requirements Fast Robust Mobile Affordable
Changes with progress of diseases

14 Progress of ALS disease (amyotrophic lateral sclerosis)
Loss of voice Reduced control of arms and legs Reduced control of fingers Reduced head movements Just eye movements No eye movements but possibly EMG -signals available Possibly pre-frontal lobe syndrome

15 Design Proces 2000: DKM-studerende lavede prototype
2001: Usability studenter testede første version og kom med kritik 2002: Forbedrede versioner testes af ALS-patienter og usabilitystudenter afprøver nyt indtastningsprincip 2003: Kontrollerede eksperimenter 2005: Udvides med MP3 spiller PDF-læser og web-browser. 2006: Nye brugertest til simplificering af systemet

16 Mål - middel analyse

17 Mail fra ALS-bruger Hej John
Som jeg tidligere har nævnt, er det meget generende at have slette funktioner på samme side som redigerings funktioner: Under mere redigering kommer jeg efter 3 måneders intensivt brug stadig til at slette afsnit når jeg vil gå afsnit op. Hilsen Orla

18 Gå ikke glip af... Guest lecture on Mobile Communication & Culture,Wednesday September 27th at in AUD. 2.*Title*: tba Lecturer: James E. Katz* A lecture of interest to all working with mobile communication andtechnology in some form.*James E. Katz, professor of Communication at Rudgers University and Director of the Center for Mobile Communication Studies, is visiting . On Wednesday September 27th, he will be giving a guest lecture from in Aud 2 about mobile communication and the increasing influence of mobile communication on social and cultural modes of interaction. James Katz has just published the book "Magic in the air: Mobile communication and the transformation of social life", and is editor of the volumes "Machines that become us: The social context of personal communication technology" (2003) og " Perpetual contact: Mobile communication, private talk, public performance" (2002).Don't miss this unique opportunity to meet a influential senior in the field!


Download ppt "Brugerne og deres opgaver"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google