1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Advertisements

3D Laserscanning# Energioptimering seminarrække – specielt for fjernvarmeværker Seminar 12. og 13. maj 2009 hos Kamstrup A/S 1 Velkommen.
Notation Oversigt Kapitel 18.
Modul 1 - Processer.
Projektforslag Keld Helsgaun.
dProg2: Kursusafslutning
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
07 – Kort om OO Introduktion.
1 Intro nedarvning (eng.: inheritance) Nedarvningshierarkier Intro polymorfisme (eng.: polymorphism) Abstract / virtual / override / sealed Intro interfaces.
KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Velkommen til Ø90 kursus.
Distribueret programmering, specielt.NET Remoting Rasmus D. Lehrmann DM
Tema 3: Web-crawler Udvikle Web-crawler, som tager en URI som input og besøger samtlige sider på siten som URI’en peger på. Fx –
Introduktion til Access (Access, del 1)
Rapporter (Access, del 5)
Programklasser for bladhus Den efterfølgende beskrivelse er ikke komplet. Der er ikke taget afsæt i use cases, sekvensdiagrammer og operationsbeskrivelser.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
1 Bevisteknikker. 2 Bevisteknikker (relevant både ved design og verifikation) Teorem: Der findes uendeligt mange primtal Bevis: Antag at der findes et.
1 UNION-FIND. 2 inddata: en følge af heltalspar (p, q); betydning: p er “forbundet med” q uddata: intet, hvis p og q er forbundet, ellers (p, q) Eksempel.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Objektorienteret programmering
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 Overordnet Flere gode opgaver De samme fejl går igen.. Alle der har afleveret.
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Oversigt, principper og teknikker
Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede.
1 Datalogi C Datastrukturer og algoritmer ved Keld Helsgaun.
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
Stig Irming-Pedersen ASP.NET MVC Partner Copenhagen Software.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Eksamen 20 minutters mundtlig prøve, inklusiv ca. 5 minutter til votering. Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaenskalaen. Der ikke forberedelsestid. I kan.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Fundamentale datastrukturer
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Comparable Students German Students Composite Pattern State Pattern Observer Pattern Collections Interfaces Abstrakte klasser Design Patterns.
1 Objektorienteret design. 2 Plan Introduktion til designmønstre Design af generiske komponenter - faktorisering - generalisering - abstrakt kobling Design.
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
Uge 14: distribuerede objekter, fjernprocedurekald, RMI Tirsdag: Introduktion Mulige fordele ved distribuerede objekter Introduktion til RMI: - Interfacets.
Unified Modeling Language
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmeringIntro.1 Introducerende Objekt-Orienteret Programmering Efterår 2000.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation,
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3B.1 Specifikationer Betingelser, specifikationer og JavaDoc.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10C.1 Brugergrænseflader Swing.
Mål M å let med kurset er at den studerende l æ rer grundlaget for systematisk konstruktion af simple programmer og herigennem opn å r kendskab til hvorledes.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
 Jens Bennedsen, 2003, revideret af EE Introducerende objektorienteret programmering MVC Et mønster for grænseflader.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering12B.1 Obligatorisk Opgave 2 Et program til planlægning af madplaner.
Objektinteraktion i GUI’er MVC og Observer.  Michael E. Caspersen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringmvc.2 AWT framework Listeners og.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering Introduktion og velkomst.
Eksamen Praktisk prøve.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Abstraktioner.
Dokumentation.
Dokumentation.
Dokumentation.
Præsentationens transcript:

1 Kursusafslutning

2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering

3 1. Hvad går opgaven ud på? 2. Hvor langt er gruppen nået? 3. Hvilke delopgaver mangler at blive løst? 10 minutter + 5 minutter til spørgsmål og kommentarer Disposition

4 Råd om afleveringsopgaven Rapporten Vær ekstra omhyggelig med introduktion og kravspecifikation (“Godt begyndt er halvt fuldendt”) Giv overblik (frem for detaljer) Benyt UML og klasseskeletter Benyt illustrative figurer Program Sørg for god formatering og typografi (benyt IntelliJ’s reformat ) Benyt JavaDoc-kommentarer, men medtag ikke HTML-udskrift Eksamen Individuel mundtlig eksamen, 20 minutter inklusiv votering. Bedømmelsesgrundlaget er dokumentation, program og mundtlig præstation. Karakteren gives ud fra helhedsindtrykket.

5 Plan 1 Generelt om programmeludvikling Objekter og klasser (principper og begreber) Objektorienteret programmeludvikling Programmering i Java

6 Plan 2 Typer Sætninger Klasser Strenge Pakker Undtagelser

7 Plan 3 Overlæsning af metoder og konstruktører Nedarvning fra klasser Nedarvning fra og implementering af grænseflader Retningslinjer for design af klasser Animering i appletter

8 Plan 4 Introduktion til designmønstre Design af generiske komponenter - faktorisering - generalisering - abstrakt kobling Design case: animering af algoritmer til sortering

9 Plan 5 Frameworks Kollektioner Input/output Nyt designmønster: Decorator

10 Plan 6 Grafiske komponenter Layout Hændelser og lyttere Rammer og dialoger Nye designmønstre: Composite Command

11 Plan 7 MVC (Model View Controller) - designmønsteret Observer Iterativ udvikling af et tegneværktøj - muselyttere - applet/applikation-idiomet - designmønsteret State - designmønsteret Factory Method

12 Plan 8 Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil

13 Plan 9 Socket-baseret kommunikation Fjernmetodekald (RMI) - Designmønsteret Proxy Databasetilgang (JDBC)

14 Designmønstre For at sikre, at der kun skabes én instans af en klasse: Singleton For at implementere de invariante dele af en algoritme én og kun én gang og overlade det til underklasser at implementere den adfærd, der kan variere: Template Method For at gøre algoritmer dynamisk udskiftelige: Strategy

15 For at gennemløbe en samling objekter uden at afsløre deres interne repræsentation: Iterator For at opnå, at et system er uafhængigt af, hvorledes dets produkter skabes: Factory For at overlade det til underklasser at afgøre, hvilke objekter, der skal skabes: Factory Method

16 For at gøre det muligt for klienter at behandle individuelle objekter og samlinger af objekter på en ensartet måde: Composite For dynamisk at kunne tilføre et objekt en ekstra funktionalitet: Decorator For at indkapsle en handling i et objekt, således at handlinger kan overføres som parametre, sættes i kø og eventuelt trækkes tilbage: Command

17 For at gøre det muligt, at et objekt kan ændre adfærd, når dets interne tilstand ændres: State Når en ændring i et objekt kræver ændringer i andre objekter: Observer Når et objekt skal erstatte et andet objekt: Proxy

18 Nævn 3 ting, som du er specielt tilfreds med i kurset (3 plusser) Nævn 3 ting, som du er specielt utilfreds med i kurset (3 minusser) Evaluering

19 Ugeseddel november - 9. november Der arbejdes med afleveringsopgaven. Rapporten afleveres i 3 eksemplarer til Keld Helsgaun senest mandag den 9. november klokken Ved hvert eksemplar skal vedlægges en CD med det udviklede programmel samt en kørselsvejledning. Eksamen foregår mandag den 4. januar.