Lean i Faaborg- Midtfyn Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
CSR-Review ®. CSR-Review® er et computer- program, som gør det nemt for alle virksomheder at skabe overblik, vurdere og evaluere alle deres aktiviteter.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Epoxy og Isocyanater - opgavespil
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Introduktion til værdistrømsanalyser
Forældremøde X årgang.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4
Størrelsesøkonomi i et nyt lys
Arbejdsmiljørepræsentanten og arbejdstidsaftaler 10. Januar 2011 Svendborg.
Kommunikation i projekter
Udvikling og styring af en virksomhed
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
5S anvendes til indretning af arbejdspladser
Forbedringstavlen – er et must
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Standardiseret arbejde – stol.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Proceslandkort Få overblik over dine processer Prioritér jeres indsats.
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
Hvad er mål/resultat (output)?
Ledelsestilsyn, hvad er det?
Lean Sales Manager LEAN INTRODUKTION Principperne Spild.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Opmærksomhedspunkter til arbejdet med selskabsdannelser Det er vigtigt, at sikre så god tid som muligt til at kvalificere beslutningsgrundlaget for selskabsdannelsen.
H. LUNDBECK A/S Kortlægning af modstandene. H. LUNDBECK A/S Mine medarbejderes synspunkter Ingeniørerne inddrager os ikke De inddrager os i sidste øjeblik,
5S praktisk auditeringsskema
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Kapitel 1 Virksomheder og ejerformer.
Glostrup Kommune. Peter Sørensen. Formand for Social- og Sundhedsudvalget. Formand for Handicaprådet.
Indlæg for avlsrådgivere torsdag d. 29. september 2011 Projektleder Ulrik Toftegaard Jensen Team Økonomi & Management, VFL,Kvæg,
Carsten Lindorf Lean Forandringer Problemstillinger.
at få sund fornuft til sund adfærd….
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialiserede funktioner  Lille helhedsforståelse  Silotænkning/flaskehalsproblemer.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Styregruppemøde 26. januar Task-force-gruppen Ebbe LundBYG-til-VÆKST Allan Due3F Rasmus UllehusKPC Jim NøhrAMU-Fyn Erik J. JensenEAL Hanne LudvigsenEAL.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Last Planner System V/Erik Jung
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Politisk system og lovgivning i Danmark Sosu Fyn Jan Christiansen.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Regionshospitalet Randers/Grenaa Det er ok at være syg – og ok at ledelsen forholder sig til det Oplæg ved personalechef Mette H. Dehlendorff, november.
Lean og 5S. LEAN i forhold til TIK LEAN er meget konkret og aktivt understøtter TIK, herunder excellence-model, TIK-pyramide, leveregler med videre KriteriumIndhold.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Lederens vandring 1.
Rita Buhl 22. september 2018.
Det produktive team Software kvalitet og kultur
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Møde procestjek Det var næsten umuligt at holde sig til emnet
Præsentationens transcript:

Lean i Faaborg- Midtfyn Kommune

Hvad er lean ikke: Rocket science Trylleformular Noget med biler Noget farligt Logo er kommunevåben og navnetræk

Hvad er lean: Opfundet af Toyota Metode til eliminering af spild Fast koncept Medarbejderinddragende Stor udfordring for ledere og chefer Logo er kommunevåben og navnetræk

Hovedpunkter i lean Fysisk oprydning er grundlag for lean Fokus på enkelt processer Medarbejderne er styrende og i fokus Slankning af processer Logo er kommunevåben og navnetræk

Fysisk oprydning 50% af ting på skrivebord og reoler fjernes. 50% af indboksens indhold fjernes. Standarder for arkivering vedtages. Logo er kommunevåben og navnetræk

Fokus på enkelt processer Sikre fokus. Skaber klarhed og tilgængelighed. Forhindre at deltagerne mister overblik I processen Logo er kommunevåben og navnetræk

Medarbejderne er styrende og i fokus Arbejdet udføres af medarbejderne. Alle på området inddrages. Der træffes beslutninger i fællesskab. Medarbejderne er ansvarlige for beslutninger. Logo er kommunevåben og navnetræk

Slankning af processer Alt vurderes i forhold til om det skaber værdi i processen. Vurderes om det skaber værdi for modtageren. Logo er kommunevåben og navnetræk

Hvorfor er det svært for lederen? Lederen er kun tilhører når teamet arbejder. Lederen kan afklare konkrete uklarheder. Lederen skal støtte medarbejderne i beslutninger. Lederen skal acceptere at lean tager tid – men de får tid tilbage. Logo er kommunevåben og navnetræk

Hvad skal vi opnå? Mere strømlinede processer Højere medarbejdertilfredshed Overblik og overskud for den enkelte Overblik over ressourcerne og deres anvendelse Logo er kommunevåben og navnetræk