Internationalt arbejde i skolen Kolding 26. februar 2009 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Information om tysk/fransk
Arbejdsmiljø i uddannelserne Seminardag for ambassadører for arbejdsmiljø og sundhed Middelfart, den 9. Februar 2006.
Program •Baggrund, formål, principper, eks. på internationale/ udviklingsaktiviteter, etværksgruppe mv. v/ Hans Sørensen •International kompetenceudvikling.
EU i samfundsfag Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Hvordan kommer jeg ind på hg?
Vejlederne og den internationale dimension
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
-United World Colleges er en gruppe af internationale skoler viet til formålet at fremme international forståelse gennem uddannelse. -Der er 12 skoler.
Et væksthus for børn og voksne
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Lærerprofessionen.
Internationalisering i grundskolen
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Gymnasiedage.dk, Odense 29. sept Claus Berg, chefkonsulent Web 2.0, dialog og interaktivitet på EMU.dk.
Globale dimensioner - links
DET INTERNATIONALE ARBEJDE I FORVALTNINGEN
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den internationale dimension i folkeskolen
Internationalt møde - Højskolernes Hus 1. apr. 2014
International Økonomi A
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
- bliv klar til den virkelige verden!. Hvad kommer I til at høre noget om?  Den internationale dimension  Nogle gør det...  Vi skal alle gøre det...
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Hvordan søger man om optagelse?
Europa ind i klasseværelset 5 gode grunde til at lade være Det er det nemmeste Det tager en  ! Tid Der opstår problemer Man ved ikke hvad man får ud.
SkoleIntra - træf 15. Marts 2011 Kolding eTwinning eTwinning foregår på nettet Ebbe Schultze Chefkonsulent UNIC
Introduktion til eTwinning Dato. eTwinning-konceptet.
Internationalisering i Kolding Kommunes skolevæsen Et eksempel fra Vejstrup og Hejls Skoler – nu sammenlagt til Sjølund-Hejls Skole.
Højskoleforeningen, Vartov 1. april 2014 Jakob Clausager Jensen Konsulent for internationale aktiviteter Efterskoleforeningen.
Hvordan lettes overgangen relevant
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Folkeskolereform 2014.
Skolereformen og ”FUF”
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Velkommen Den globale dimension i uddannelserne 7. november 2013.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Internationale aktiviteter Hvorfor? Og hvordan? Helle Bukh tlf.
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
registrere dig som bruger på Når du vil i gang med dit eTwinningprojekt i din børnehave skal du først.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Konfliktforebyggelse
Internationalisering – velfærd og udvikling Folkeskolen.
Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU ENIS - Netværket af innovative skoler Spredningsprojektet SkoleIntra træf,
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Videndeling - hvad er der sket? - hvad er på vej?
UNI•Login Administration og anvendelse
10. klasse. Faglighed Uddannelses vejledning Oplevelser.
ETwinning og ENIS – status og sidste nyt Kolding 10. marts 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Vejledning med globalt udsyn Efterskoleforeningens Vejlederkonference september 2011 Birtha Theut, Euroguidance Tlf: , mail:
Sproglærer Lone Elbjørn - lærer Sprog : engelsk, tysk, fransk - Sprogkonsulent : Internationale dimension i sprogundervisningen.
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering International vejledning Efterskolernes Vejlederkonference september 2012 Birtha Theut, Euroguidance.
Tilskud til ansattes efteruddannelse i Europa
Den internationale dimension Kursus for nye lærere
INTERNATIONALISERING I GYMNASIET
Tilskud til uddannelsessamarbejde i Norden og Baltikum
Internationalisering - Sproglærerforeningen 31. marts
Præsentationens transcript:

Internationalt arbejde i skolen Kolding 26. februar 2009 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C

Regeringens globaliseringsstrategi april 2006

Undervisningen i folkeskolen skal have globalt perspektiv. Skolen skal give eleverne forståelse for andre lande og kulturer. Alle børn skal i deres skoletid deltage i mindst ét internationalt projekt. Citat globaliseringsrådet 2006 Globalt perspektiv

Nye Fælles Mål 2009 undervisningen skal gennem varierede arbejdsmetoder, brug af it, tværfagligt samarbejde og internationale kontakter skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst. Herved skal undervisningen bidrage til, at eleverne bevarer lysten til at beskæftige sig med sprog og kultur til fremme af deres alsidige udvikling. anvende viden om kultur- og samfundsforhold i kontakten med mennesker, der bruger engelsk som modersmål eller som internationalt kommunikationsmiddel. vise forståelse for andres levevis og deres kulturer. Citat fra slut- og trinmål i engelsk, tysk og fransk

anvende engelsk som et internationalt kommunikationsmiddel. anvende fransk som kommunikationsmiddel, bl.a. i forbindelse med skolekontakt og itprojekter. anvende fransk som kommunikationsmiddel, fx i internationale projekter og i mødet med fransktalende i og uden for skolen anvende engelsk som kommunikationsmiddel i kontakten med elever eller klasser i udlandet. Citat fra slut- og trinmål i engelsk, tysk og fransk Nye Fælles Mål 2009

Projekter og ansøgningsfrister 2009 Livslang Læring – Comenius, uden ansøgning/ingen tilskud eTwinninghele året Livslang Læring – Comenius, tilskud EU Studiebesøg (tid. Arion) 9. april Comenius Efteruddannelse 30. april, 15. september Comenius Kontaktseminar 1-2 måneder før Comenius Forberedende Besøg 1 måned før rejse Comenius Skolepartnerskab 20. februar Comenius Assistent sidst på året Vært for Comenius Assistentsidst på året Comenius Regio20. februar Nordisk Ministerråd Nordplus Junior2. marts

etwinning.emu.dk

eTwinning - Europæisk web-portal for skolepartnerskaber EU-kommissionen og EU-landenes undervisningsministerier, samt EØS-landene (Norge og Island), står bag denne web-portal Portalen giver alle unge europæere mulighed for at have en sproglig og kulturel dialog med andre unge europæere, på et fælles fagligt grundlag

Praktiske eksempler Idéer og forløb Nyheder fra Europa Find skoler til: Etwinning projekter Skolepartnerskaber Regio projekter Pædagogiske vejledninger Samarbejdsværktøjer Faglige værktøjer Nyhedsbreve Support Fælles Europæisk eTwinning portal

eu.emu.dk

I år har Spring Day fokus kreativitet og innovation EU har udnævnt 2009 til året for kreativitet og innovation og Europæisk Forår (Spring Day) vil have dette som omdrejningspunkt. Der er tilrettelagt er række aktiviteter og konkurrencer som henvender sig til både folkeskolen og ungdomsuddannelserne: –Brug Spring Day til at få besøg af en Europa-parlamentariker på din skole –Prøv et rollespil om EU’s beslutningsprocesser –Skriv artikler til on-line avis sammen med elever fra hele Europa –Producér og del dine egne videoer og podcasts –Få viden om EU og Europa –Deltag i aktivteten ”When is school fun?” Tilrettelagt for danske skoler –Få et arbejdsrum til Skoleintra

Arbejdsrum til SkoleIntra kan downloades fra SkoleIntra konferencen i Skolekom.

Skolen i verden (CIRIUS): eTwinning: etwinning.emu.dk og Galleri (gode eksempler): ”PDW” - internationale workshops (pedagogical development workshops): Læring med eTwinning – en håndbog for lærere: files.etwinning.net/shared/data/etwinning/booklet/etwinning_handbook_2008/etwinning_handbook_da.pdf files.etwinning.net/shared/data/etwinning/booklet/etwinning_handbook_2008/etwinning_handbook_da.pdf Faktablad: Internationalt på EMU.dk: Grundskoler: Gymnasier: Fagenes Infoguide: infoguide.emu.dk/CategoryProcessor.pub?catid=1457infoguide.emu.dk/CategoryProcessor.pub?catid=1457 CO2nnect: Springday 2009: Spring Day projektet: springday.emu.dkspringday.emu.dk Fælles Europæisk site: EU på skemaet: eu.emu.dkeu.emu.dk