Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Laila Madsen Side 1 Konference om IT/CAS i matematikundervisningen hhx :Velkomst v/Fagkonsulent Laila Madsen og HMF FoU-projekt omkring CAS i matematikundervisningen v/Jytte Melin Regressionsanalyse v/Jytte Melin, Horsens Statistik og Sandsynlighedsregning v/Rikke Haastrup, Køge Finansiel regning v/Henrik Laursen, Roskilde Differentialligninger v/Rasmus Axelsen, Vordingborg :Implementering af CAS i gymnasiet v/Christian Danielsen, Silkeborg Gym :Frokost :Gruppearbejde med elevbesvarelser, herunder opsamling v/ Laila Madsen :Pædagogisk anvendelse af IT v/Maple og Nspire :Workshops (inkl kaffe)1: Nspire (lokale P1) 2: Maple (lokale P2) 3: WordMat (lokale P3) :Afslutning v/Fagkonsulent Laila Madsen
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Afslutning Digitalisering af første delprøve – matematik A Laila Madsen Side 2
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Afslutning 2. fase af udviklingsplanen for de gymnasiale uddannelser Orientering den 7. og 8. februar 2013 Ansøgningsfrist 15. april 2013 Iværksættelse fra august Laila Madsen Side 3
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Laila Madsen Side 4 Udviklingsplanens fase to - mål Alle gymnasieegnede elever skal kunne udvikle sig optimalt inden for de gymnasiale uddannelsers profiler Studenternes faglige kompetencer og studiekompetencer skal styrkes
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Laila Madsen Side 5 Indsatsområder Faglig overgang fra grundskolen til de gymnasiale uddannelser Innovative kompetencer og fleksibel organisering af undervisningen Styrket formativ evaluering og udvikling af evalueringskulturen Klare studieretningsprofiler og fagligt samspil Klasserumsledelse og elevinddragelse Elevernes internationale kompetencer Talentudvikling og praktik i de videregående uddannelser
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Laila Madsen Side 6 Forsøgsrammer 9 forskellige rammeforsøg – som skolerne frit kan tilmelde sig 3 eksamensforsøg – som skolerne skal ansøge om Lokale forsøg – som skolerne selv udformer og ansøger om skolenetværk – skolerne kan tilmelde sig forskningsnetværk – skolerne ansøger
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Laila Madsen Side 7 Lokale forsøg skal godkendes af MBU mål defineres af skolen skal være i forlængelse af de to overordnede mål skal være klart begrundede og konkretiserede skolen angiver præcist hvilke bestemmelser, den vil afvige fra skolen redegør for påtænkt ændret praksis og hvorfor den forventes at realisere de overordnede mål skolen påtager sig at evaluere og erfaringssprede
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Laila Madsen Side 8 Forsøg med læreplaner Normalt skal mindst fem skoler samarbejde om samme læreplansforsøg Skolerne skal samarbejde med de relevante fagkonsulenter. Der vil ikke blive godkendt forsøg med læreplaner som indebærer ændrede skriftlige prøver ændrer fagenes identitet og formål indebærer væsentlige ændringer i fagenes faglige mål.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Laila Madsen Side 9 Eksamensforsøg Projektorienterede mundtlige prøver Gruppeprøver
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Laila Madsen Side 10 Rammeforsøg Fleksibel tilrettelæggelse af undervisningen Studiefællesskaber Grundforløbet Studieretninger De økonomiske fag Ansøgningsfrist 15. april 2013