IDAG 22.02.2008 Pathos: Storytelling. PROGRAM Company storytelling&Christensen/grp4 Interaktiv storytelling/Lisbeth Grafisk storytelling/Natascha Kort.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Dragen på loftet Oplæg:
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Trygge og udviklende fængsler (og samfund) Samarbejde mellem indsatte, ansatte, ledelse, Kasper, mig og jer…
Effektivitet og Kvalitet Indlæg ”Der står altid et menneske bag” Dansk Facilities Management – 26. januar 2006.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2 S t o r y t e l l i n g & P a t h o s.
SPU-modellen (Struktureret ProgramUdvikling)
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
How to boost students´ vocabulary via reading
PROGRAM Introduktion: Lisbeth og Natascha Introduktion: jer
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Arbejdsglæde.
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Kultur- og branchestudier
Fanfiction Hvilken oplevelse får piger i alderen år af fanfiction, og hvorfor søger de denne oplevelse på internettet?
Magtteori I 7. September 2005.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Animation - en bevægelse der fortæller.
….at være eller …… …… ikke at være.
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Tekstformidling på Internettet
Pia Svejgaard Pedersen 29. Marts 2005
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
1/11 INTERAKTIVITETENS MELLEMKOMST - Indskrivning af brugeren i digitale medietekster Louis Paldrup & Simon de Tusch-Lec IT-Universitetet i København 2003.
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 7: Interaktivitet og interaktiv storytelling.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Digital Retorik 7. kursusgang
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
DDAK - 8.oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Æstetik & Interaktion eller Æstetisk interaktivitet?
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
DDAK – 13. oktober Klastrup - Interaktivitet & Æstetik Æstetik & Interaktion eller hvordan kan man bruge interation i oplevelsens tjeneste?
EN AF OS… En kampagne for alle
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Webloggen -en dialogisk formidlingsform?
120. juni 2015 KURSUSGANG 5. PATHOS OG STORYTELLING.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
8 What can we use flash for. What is the final project? ´Website project.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Narratologi og yada yada 1.
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Workshop 4 IT i undervisningen. Indledning Min 1 g klasse havde studieretningsintro for kommunikation/IT med hele 12 engelsk timer i en enkelt uge Hip.
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
. Oh, store Gud med fem vers
Forskning i Teledialog
Hvad er god matematik? This slide ends the 1st lesson. Each student has to think of an answer to this question for the 2nd lesson. The slide also begins.
Modtagelse er fortolkning
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
Præsentationens transcript:

IDAG Pathos: Storytelling

PROGRAM Company storytelling&Christensen/grp4 Interaktiv storytelling/Lisbeth Grafisk storytelling/Natascha Kort frokostpause Intro til ”MyStory” opgaven/Natascha Arbejde på egen hånd

PERSPEKTIVER PÅ FORTÆLLINGEN fortælling som kommunikativ genre/retorisk virkemiddel (pathosappel, forførelse) fortælling anskuet strategisk (indhold: image& identitetsskabende, Christensen) fortælling anskuet operationelt – strukturering af indhold (berettermodel, aktantmodel mv, -Fog et al) – strukturering af form (interaktive fortællinger, -Ryan)

STRATEGISK KOMMUNIKATION & FORTÆLLING VISION kommunikationspolitik, overordnet imageønske, ”overbevisningsønske”, mål hvad er den centrale fortælling (herunder også ”mig som brand”) TAKTISK NIVEAU (PLANLÆGNING AF PRODUKTIONSPROCES) OPERATIONELT NIVEAU generelle procedurer/tiltag for at nå målet hvad skal vi fortælle hvor? hvordan udnytte multimodalitet, interaktivitet, deltagelse osv? design, formgivning og udvikling af fortællingen Model inspireret af Helle Petersen: Strategisk Kommunikation, 2003

FORTÆLLING SOM ”ARGUMENT” Fog et al: ”…kaldes dette budskab for historiens præmis. Præmissen er en ideologisk eller moralsk påstand som gennem historien søges fremsat som en kendsgerning.….Historien fungerer som en slags bevisførelse for præmissen – det centrale budskab” (s. 32) ”Præmis” her ~ (implicit) påstand (argumodel) Historien selv som en slags ”belæg” (demonstration, simulation, appropriation)

OPERATIONELLE UDFORDRINGER (RYAN) narrativitet: kontrollere og fremkalde bestemte følelser hos brugeren gennem ”immersion” dramaet: den uafvendelige skæbne (helten må dø) interaktivitet: kognitiv distance krævet for at navigere gnm fortælling (+Tosca) forventning om brugerkontrol (jeg kan redde helten)

story og discourse/events og global historie I narrativ teori: vigtigt skel mellem fortælletid og fortalt tid Fortælletid (FT) = den rækkefølge, begivenheder fortælles i (discourse) Fortalt tid (FTT) = den kronologiske og kausalt betingede begivenhedsfølge, læseren konstruerer efter efter endt læsning (story) FT FFT interaktiv fortælling: stadig ønske om at etablere FFT, men man når måske ikke at få al den viden der kræves – ”besøge” alle ”punkter” i FT

OPERATIONELLE UDFORDRINGER (RYAN) man vil aldrig opnå samme effekt af fortællinger i interaktive medier som i Hollywoodfilmen?! 1. alternativ: stærk styret fortælling/begrænset valgfrihed (få det til at ligne valgfrihed) 2. alternativ: fokus på lokale oplevelser/små fortællinger fremfor global overordnet fortælling (”spilsatisfaction”) 3. alternativ: konceptuel indgangsvinkel (fokus på form) 4. ”alternativ” (LK): traditionelle fortællinger med social interaktion tilknyttet (medfortællen, kommentarer)

DEN STYREDE LØSNING primitiv nøglehulsmodel konfliktoptrapning klimaks anslag + berettermodellen

BLACKOUT Michael Valeur: Hvad er en god interaktiv fortælling? Deadline Games, ca 1999

”Påstand”: det kan altid betale sig at tale med en investeringsrådgiver fra Realkredit Danmark Belæg (konsekvens): hvis du følger hans råd ender du med en ”happy end” (cf historien) Hjemmel: valg af lån har altid stor betydning for ens økonomiske frihed ANDERS&HENRIETTE: KLASSISK TRÆSTRUKTURFORTÆLLING Realkredit DK/Congin 2002

ONLINE CAROLINE Bewan/Wright XPT, , Se også: ”How I was played by Online Caroline” af Jill Walker

Just what I didn't need. Simon and David at each other's throats. I suppose I should be flattered. Can't help feeling though that it's not really me they're fighting over. Simon just wants his copy... and another lay, I guess. OK, OK. So I LIED. I *did* sleep with him. I was going to tell you. Admit it, you suspected me anyway. Didn't you, Lisbeth. Telling me I should tell the truth was your way of telling me that you knew what the score was with Simon, right? And as for David... well, at the moment it feels like all he needs in his life is a guinea pig - although he was never a big fan of guinea pigs, but that's another story. You met the other woman in David's life some time back, didn't you? Poor old Georgina. You can see now why I wanted an online friendship - no complications, no *scenes*. I can talk about myself without you judging me, laughing at me, making a pass at me. Just watching. I DO wonder what you think of me. Am I silly? vain? weak? annoying? strong? funny? attractive? normal? I know you do still visit the 'What Are You Like?' section, but this system can only do so much it seems. And you never me. [Subject]: Simon and me…and you, Lisbeth ”Påstand”: vi er et godt designbureau der kan designe specifikt til nettet som medie Belæg (konsekvens): vores historier og brug af webformatet er så overbevisende at man ikke kan skelne mlm virkelighed og fantasi Hjemmel: hvis man ikke kan skelne mlm virkelighed og fantasi, er det en god historie

”TILBYGNINGEN” – PARALELLE HISTORIER Oncotype, 2006

Oncotypes ”berettermodel” global lokal

HYPERTEKSTFORTÆLLING SOM GENRE -forskydning fra kausal fortælling til fokus på ”mapping” (besøge alle steder) //arkitektonisk tænkning - finde nøglescener -afklare karakterers indbyrdes relationer -hvad er deres mentale tilstand (virkelighed, fiktion) -tematik: erindring, forholdet fortid/nutid -”udgang” fremfor slutning (bla. Raine Koskimaa 2000, Jill Walker 1998, Klastrup 1997 & 2008) se også:

MEDFORTÆLLING Officielt website for filmen Things We Lost in the Fire, 2007

WEBFORMAT ”KLASSISK” FORTÆLLING AKTANTMODEL LÆSNING: mål: at sikre retfærdighed modtager: samfundet giver: Jyllandsposten hjælper: dybdeborende journalist modstander: byggematador

NÆSTE GANG JONAS HEIDE SMITH OM AKADEMISK SKRIVNING LÆS LITTERATUR TIL KURSUSGANG 5 (SE KURSUSPLAN, NÆRMERE INFO FØLGER OM DALHOF/HVILSOM TEKST) GRUPPE 5 PRÆSENTERER MILLER TEKST

GRUPPEPRÆSENTATION identificer og præsenter tekstens hovedargument & tese hvordan underbygges dette argument? er I enige eller uenige? argumenter hvorfor - og cf. ovenstående: find og præsenter et website, der illustrerer tekstens pointe(r) eller modbeviser dem (ikke et fra teksten!) ca min

Dramaturgi: Modeller for hvordan en fortælling eller historie kan afvikles på en “garanteret succesrig” måde TheThe art of dramatic composition and representation.artofdramaticcompositionand representation (hvordan man tilrettelægger en historie, der påvirker følelser og reaktioner hos tilskuer) Fortælling og dramaturgi

Showing vs. Telling - episk vs. dramatisk Episk: Prinsessen var meget trist. Hun græd. Den langtsomt opfattende prins kiggede bekymret på hende. Dramatisk: “Jeg er så ked af det”, siger prinsessen. Prinsen kigger længe på prinsessen. “Du græder jo”, siger prinsen med en bekymret stemme. I online fortællinger kan man se en forskydning mod det dramatiske og performative, dialogiske. Virker mest effektivt på mindst plads. TO FORTÆLLETRADITIONER