Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012
Håndværk, æstetik og formsprog Teknik og udstyr Pædagogisk praksis / skolen i skyen MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK
F.eks. læring med levende billeder Fagdidaktik Almen didaktik
Er zig-zag modellen relevant i en digital kultur?
Zigzag-modellen (I) Analyse af medieproduktion Medieproduktion Analyse af elevproduktion Elevproduktion (øvelser)
Zigzag-modellen (II) Analyse / Produktion 4. Analyse af professionelle produktioner: - vurdere - tolke - forstå - drøfte - opleve 3. Elevproduktioner: Analyse ift. genre, fortælleteori, målgruppe. Selvevaluering 2. Analyse af professionelle produktioner - vurdere - tolke - forstå - drøfte - opleve 1.Elevproduktioner: Elementær analyse ift. genre, fortælleteori, målgruppe. Selvevaluering Den mediefaglige kanon -Kommunikation og medier -Mediehistorie og –institutioner -Mediemodtagerer -Medietyper og medietekster -Elevproduktion 6
DE STORE SPØRGSMÅL Hvordan skal mediepædagogisk arbejde udvikles (kultur, medier og læring) ? Hvordan skal mediepædagogisk arbejde organiseres (tid, sted og rum) ? Hvilke former for vejledning skal udvikles (roller og relationer)?
Hvorledes iscenesættes filmpædagogisk arbejde (øvelse, produktion, analyse, dokumentation)? Hvorledes arbejdes filmpædagogisk i en digitaliseret og netbaseret kultur (digital kultur, film 2.0)? Hvorledes sikres filmfagligheden i en pædagogisk praksis? Er progression som begreb brugbart i den forbindelse? DE SMÅ SPØRGSMÅL – i relation til arbejdet med film