Digital Kultur Interactive Audience Consumer participation in media production _____________________________________ Gruppe 8: Charlotte Hjort, Per Bloch.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Forretning og Ledelse lektion 7
Livets.spil (social.software). pelleguldborghansen. Født 1977 Udannet på RUC i filosofi og Socialvidenskab PhD. i filosofi 2010 Co.Director of ISSP, SDU.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Digital netværkstjeneste for pasning af kæledyr En undersøgelse af netværksskabelse og tillidsstrategier Mundtligt oplæg af Charlotte Hjorth Britt Morelli.
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Magtteori I 7. September 2005.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
We choose to go to the moon in this decade and do the other things... Not because they are easy, but because they are hard...
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Globalisering.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Evidenshierarki eller - typologi
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Restrictions on access.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
CORBA/e CORBA and Embedded Systems OOMI 27. November 2006.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Henry Jenkins Convergence Culture - introduction
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
V. John Paulin Forår 2007 Design, Kommunikation og Medier, IT-Universitetet Oplæg af: Christie Andersen Jesper Høffner Krogh
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2 Om megatrends, PESTEL, Globalisering, 5 forces etc.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Nyhedsbreve Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Every person has a certain level of interest in every web page. This may.
Nyhedsbreve Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2003 Every person has a certain level of interest in every web page. This may.
Leif Vestergaard Adm. direktør, EG A/S Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet.
Dansk Data Arkiv Hans Jørgen Marker IASSIST 2005 DDI and Data Hans Jørgen Marker Senior Researcher Dansk Data Arkiv
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 6TH OF OCTOBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU MASTER THESIS INFORMATION MEETING SOFIE VEJE AND JACOB BONDE.
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
THE MENTORING JOURNEY.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
AFFECTIVE WORK and Professional Ethics
Completing secondary education
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
An IP Strategy comprises
International Federation of Library Associations and Institutions
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Innovation og succes skabes gennem mennesker
#UNGKBH Oplæg om sociale medier.
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Præsentationens transcript:

Digital Kultur Interactive Audience Consumer participation in media production _____________________________________ Gruppe 8: Charlotte Hjort, Per Bloch Andersen, Dís Pálsdóttir og Julie Kirknæs Tirsdag, 27. marts 2007

Introduktion Kort persona af Jenkins – Julie Kort resumé af teksten – Julie Udvalg af Jenkins hovedpointer – Per & Charlotte Jenkins versus Baudrillard – Dís

Jenkins Undergraduate i Political Science and Journalism Ph.D. i Communication Art Medieprofessor Fokus på: fankultur og populærkultur En af de første til at beskæftige sig med effekten af publikums deltagelse i mediekulturen

Resumé af teksten Fordele vs. ulemper – ”nye” vs. ”gamle” Knowledge Culture - Den vidende kultur Marketingstrategier Magtindflydelse Økonomisk gevinst

Resumé af teksten ”Gammel” vs. ”ny” forbruger Ikke drastiske ændringer Pierre Levy – Collective Intelligence fan communities/fandoms

Resumé af teksten Matthew Hills ”How computers changed fandoms” Hurtigheden – negativt? Kan ødelægge førstegangsoplevelsen Jenkins Positiv udvikling – global videndeling

Jenkins Udvalgte pointer

To lejre: Technofreaks // ”Panoptikere” Fokuserer på samfundet og de sociale regler som de primære kræfter, hvorfor teknologien blot udgør et delelement

To lejre: Teknofreaks // ”Panoptikere” Fokuserer på samfundet og de sociale regler som de primære kræfter, hvorfor teknologien blot udgør et delelement AutonomPowerless

To lejre: Teknofreaks // ”Panoptikere” Fokuserer på samfundet og de sociale regler som de primære kræfter, hvorfor teknologien blot udgør et delelement AutonomPowerless Audience ifølge Jenkins ”The interactive audience is not autonomous, still operating alongside powerfull media industries.”

Tre konstituerende trends 1)Ny teknologi 2)DIY 3)Multiple Media

Jenkins – udvalgte pointer, del 1 Kollektiv intelligens -Knowledge space Levy: ”Cosmopedia” Baum: ”No one knows everything, everyone knows something, all knowledge resides in humanity”

Jenkins – udvalgte pointer, del 1 Kollektiv intelligens -Online fan community ”Collective intelligence expands a community’s productive capacity because it frees individual members from the limitations of their memory and enables the group to act upon a broader range of expertise.”

Fankultur og fan communities ”… collective production, debate, and circulation of meanings, interpretations, and fantasies in response to various artifacts of contemporary popular culture” ”… affective investments and emotional alliences …”

How computers changes fandom Græsrødder From cult to mainstream Fan fiction Fordele: Udgifter minimeret, mulighed for yderligere og mangefacettet dyrkning af objekter samt metalevels

”It would be naive to assume that powerful conglomerates will not protect their own interests as they enter this new media marketplace, but at the same time, audiences are gaining greater power and autonomy as they enter into the new knowledge culture”

”Fans can quickly mobilize grassroots efforts to save programs or protest unpopular developments.”

Ulempe: Øget heterogenitet ”… expanding numbers of strangers entering their community …”

Fan fiction -Fra amatør til professionel -Teknologien forsyner os med muligheden gennem udviklingsværktøjer, distributionplatforme og multiple media.

Knowledge cultre Fansne skriver historien og udnytter deres sammenbragte viden.

Udnyttelse vs. modarbejdelse - Udnyttelse: En producent fik fansne til at overtale lokale tv-stationer til at sende en serie før serien var udkommet. Beta-modeller – selskaberne får respons fra kommende købere - Modarbejdelse: Napster Musikbranchen modarbejdede Napster i stedet for at udnytte potentialet.

Viral marketing Viral marketing er en online-version af word of mouth- marketing. Det vil sige en online-kampagne, der er så god, at internetbrugere sender den videre i deres personlige netværk. 1. Gives away products or services 2. Provides for effortless transfer to others 3. Scales easily from small to very large 4. Exploits common motivations and behaviors 5. Utilizes existing communication networks 6. Takes advantage of others' resources

Hotmail er et godt eksempel på viral marketing. I bunden står der altid: Get your own free hotmail account at

Inddragelse af fans i designproces - The Sims estimering: 2/3 af det nye spil vil være designet af brugerne - Anime: Producenterne ansætter amatører, følger med trends og udvikling via subkulturen.

It remains to be seen, however, whether these new corporate strategies of collaboration and consultation with the emerging knowledge communities will displace the legal structures of the old commodity culture. How far will media companies be willing to go to remain in charge of their content or to surf the information flow? In an age of broadband delivery, will television producers see fans less as copyright infringers and more as active associates and niche marketers? Will global media moguls collaborate with grassroots communities, such as the anime fans, to insure that their products get visible in the lucrative American market?

Mediedemokrati Fans’ ændrede rolle –Lyst til at deltage –Indflydelse

Jamming vs. blogging Jamming er passé (Ødelæggende) Blogging er moderne (konstruktiv kritik) Udnytte sit netværk – viral marketing.

Jenkins versus Baudrillard

- Jenkins Overvejende positiv: Brugergenereret inhold er en god ting - Baudrillard Det er stadig forbrug, vi kan aldrig komme ud af rollen som forbrugere “Consumption has grasped the whole of life” - Baudrillard

- Jenkins Ser potentiale i at initiativet ligger i højere grad hos brugeren - techno optimism - Baudrillard Vi indordner os under samfundets rammer, derfor kan vi aldrig være autonome som forbrugere

- Baudrillard Brugeren sætter ikke dagsorden, selvom han er med til at skabe indhold. Han indgår i en eksisterende kontekst hvor formålet er forbrug

- Baudrillard - Enig med Jenkins på det punkt. Jenkins ser ikke brugeren som totalt autonom - Når brugeren er med til at skabe indholdet så er han med til at vedligeholde cirkulationen produktion – forbrug

- Baudrillard er moraliserende når han taler om forbrug. Alt forbrug ligestilles - Jenkins er meget fokuseret på hvad industrien får ud af brugergenereret inhold. “Fandom and other knowledge communities foster a sense of passionate affiliation and brand loyalty...” -Merværdi for afsenderen -Sikrer sig længere levetid for sit brand

- Jenkins “The knowledge culture serves as the invisible and intangible engine for the circulation and exchange of products.” Beviser Baudrillards pointe – forbruget styrer alt - Baudrillard Contemporary capitalism: Beslutningen om forbrug flyttes fra forbruger til producent - Jenkins Industrien skal tænke på at få brugerne med i design- og produktionsprocess. Det gavner alle.

Hvor ligger initiativet, hos industri eller bruger?