Anna-Marie H. Hansen, UCL (Jelling) 1 Sammenhæng mellem de to forelæsninger 23.2.2011 Et overblik over forskellige litterære metoder 2.3.2011 Fokus på.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Krav til informationsformidling
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
”Intet” af Janne Teller
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Folkesundheds projekt: FEDME Vejleder-teamet Aalborg Universitet, Institut for Samfundsudvikling og Planlægning MEDIS.
Almen studieforberedelse
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Danskfaglig metode anvendt i litterære tekster
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Naja Marie Aidt Bavian.
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen /01/14Anna-Marie Hansen1.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
Eksamensoplæg Tendenser i samtiden.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Globaliseringsredegørelse 18.mar. 11 Kapitel 2 - Viden og kompetencer Globaliseringsredegørelsen 2011.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Anna-Marie Hansen (Jelling) University College Lillebælt
Moderne litteraturpædagogik - receptionsæstetiske metoder ( )
Udvikling af fiktionskompetence
Hvad er fiktion? Og hvorfor læse fiktion?
Lærerprofession Silkeborg læreruddannelse 2012 Som lærer har vi….
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Karen Blixen
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
© Kommunikation skaber din organisation (2. udg.) Heidi Hansen, Hans Reitzels Forlag 2014.
© Finansiel rådgivning – privat Helge Sørensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
© Finansiel rådgivning – privat Helge Sørensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
Metoder i statskundskab (2. udgave), Hans Reitzels Forlag 2012, Lotte Bøgh Andersen, Kasper Møller Hansen & Robert Klemmensen (red.)
Livets Ord August 2017.
© Ledelse af organisationskultur
© Digital didaktik Helle Hinge (red.) Hans Reitzels Forlag 2016.
Stine Glasdam, Gitte Riis Hansen & Søren Pjengaard (red.)
© Anvendt statistik - for de finansielle uddannelser, Kenneth Hansen, Hans Reitzels Forlag 2017
© Anvendt statistik – for de finansielle uddannelser, 1. udg
© Pædagogik og skoleledelse. Anders Balle (red. )
Den naturvidenskabelige metode
©Introduktion til den finansielle sektor i Danmark
©Salg og kommunikation – personligt, socialt og internationalt
©Salg og kommunikation – personligt, socialt og internationalt
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Hom-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
© Pædagogik og skoleledelse. Anders Balle (red. )
Unges uddannelsesvalg
© Præsentationsteknik
Den analyserende Artikel
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Holm-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
Litteratur.
Mellemværender Litteratur for børn og unge midt i en medietid ved Ayoe Quist Henkel Lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA UC og ph.d. fra Center.
©Salg og kommunikation – personligt, socialt og internationalt
©Salg og kommunikation – personligt, socialt og internationalt
©Salg og kommunikation – personligt, socialt og internationalt
©Salg og kommunikation – personligt, socialt og internationalt
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Hom-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
- og hvordan du undgår dem…
©Salg og kommunikation – personligt, socialt og internationalt
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Hom-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
Præsentationens transcript:

Anna-Marie H. Hansen, UCL (Jelling) 1 Sammenhæng mellem de to forelæsninger Et overblik over forskellige litterære metoder Fokus på de receptionsæstetiske metoder

23.2 (overblik over forskellige metoder) Kapitel 8 giver et skitseagtigt overblik over forskellige litterære metoder Anna-Marie H. Hansen, UCL (Jelling) 2

3 Fibiger: Litteraturens veje ”At analysere litteratur” s , giver en lidt dybere gennemgang af 8 udvalgte met oder

Anna-Marie H. Hansen, UCL (Jelling) 4 Fibiger, Johannes (red.): Litteraturens tilgange (giver en grundig gennemgang af 12 forskellige metoder) Gads Forlag, sider

Anna-Marie H. Hansen, UCL (Jelling) 5 Hvorfor er det vigtigt at vide noget om litterære metoder ? Det syn man har på teksten får betydning for den måde, man vælger at læse og fortolke teksten på (den metode man bruger). Hvis man betragter teksten som et selvstændigt værk, vil man naturligvis ikke inddrage forfatterens liv og levned, hvor andre metoder netop vil spejle værket i forfatterens liv (eller omvendt) Målet med denne forelæsning er at skærpe bevidstheden om dette og indsigten i forskellige metoder.

Anna-Marie H. Hansen, UCL (Jelling) 6 Hvad kan I bruge forelæsningen til? Til at afdække bevidste og ubevidste metoder Til at kunne gøre rede for egen analytisk metode i undervisningspraksis Til eksamensbrug (tilbagevendende formulering er : Gør rede for valg af analytisk tilgang) Til vurdering af grundbøger på læreruddannelsen og af undervisningsmaterialer til folkeskolen.