forår Identitet og selvfremstilling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Digital Kultur & Identitet(er) Lisbeth Klastrup 5. kursusgang
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Fanfiction Hvilken oplevelse får piger i alderen år af fanfiction, og hvorfor søger de denne oplevelse på internettet?
Magtteori I 7. September 2005.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Musiksociologi Music Management
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Finansafdelingen /MVM Hvad sker der når FED hæver renterne?
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Reality-TV Refleksion og selvfremstilling ~ Giver det mening?
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
DKM - MedieNoter2 - KBJ1 Internettets historie......og kommunikationens historie.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Historien om MonaCyclona. Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Internettets historie...
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
V. John Paulin Forår 2007 Design, Kommunikation og Medier, IT-Universitetet Oplæg af: Christie Andersen Jesper Høffner Krogh
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Dansk Data Arkiv Hans Jørgen Marker IASSIST 2005 DDI and Data Hans Jørgen Marker Senior Researcher Dansk Data Arkiv
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Digitale fællesskaber
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
THE MENTORING JOURNEY.
Completing secondary education
Software Testing Software testing.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Præsentationens transcript:

forår 2010 4. Identitet og selvfremstilling Digital mediekultur forår 2010 4. Identitet og selvfremstilling

idag Kort opsamling sidst identitetsforståelser & social identitetsteori subkultur og smagskultur selvfremstilling på nettet (historie, tematik, diskussion)

sidste gang digital kultur: det utopiske vs det dystopiske perspektiv Anonymitet, hastighed, rækkevidde, ”fluid” tekst, archive, code det utopiske vs det dystopiske perspektiv internettet/de digitale medier som henholdsvis frigørende, ”mere demokratiske” osv eller ødelæggende, undertrykkende, ”farligt” identitet, fællesskaber, politik

”new media literacy” Participatory culture: ”Interactivity is a property of technology, while participation is a property of culture” (Jenkins) Kært barn har mange navne: Marc Prensky: ”digital natives vs immigrants” (2001, 2010) Beck & Wade : ”gamers and boomers” (2004)

perspektiver på identitet biologisk/psykologisk (krop, indre, individuel) social, gruppeorienteret (interaktionel) samfundsmæssigt defineret (institutionel, fx juridisk, politisk, historisk)

et socialt procesuelt identitetsbegreb: R. Jenkins ”..identity is the human capacity – rooted in language – to know ’who’s who’ (and hence ’what’s what’). This involves knowing who we are, knowing who others are, them knowing who we are, us knowing who they think we are, and so on: a multi-dimensional classification or mapping of the human world our places in it, as individuals and as members of collectivities... It is a process – identification – not a thing. It is not something that one can have, or not; it is something that one does.” (Richard Jenkins, Social Identity, 1996/2008, p. 5)

et performativt identitetsbegreb: Goffman m.fl Erving Goffman (1922- 1982) ”social psykolog”, ”mikrosociolog”, ”symbolsk interaktionisme” Hovedværker: 1959: The Presentation of Self in Everyday Life 1961: Asylums: Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates 1963: Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity 1974: Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience

et performativt identitetsbegreb: Goffman m.fl social situation og identitet som performance ”stage”: front, back facework impression management (udtryk vi giver og afgiver) ”frameanalysis”

front/back/frame ”breaking frame”: www.awkwardfamilyphotos.com

Goffman og Meyrowitz

Middle region

15 min!

flere perspektive på social identitet Ehn og Løfgren (dagens tekst): identitet set i forhold til ”stærke” felter eller kategorier som klasse, køn og ”etnicitet” (gruppe, institutionelt) subkultur smagskultur (taste culture)

Subkultur Gruppe som afviger fra det voksne el. dominerende samfunds normer temporær, aktiv, kreativ, egen ”stil og smag” = ofte ungdomskultur Cf Dick Hebdige: Subculture: The Meaning of Style (1979) karakteriseret ved en bestemt stil, ønske om autonomi i forhold til omgivende samfund og herskende kultur ” style as coded responses to changes”: udtrykker holdning og reaktion på en specifik samtid (medier, andre grupper, forældre, dominerende kultur osv) Målet er: ”to construct an alternative identity which communicates a perceived difference : an Otherness”

subkulturer på nettet

Modkultur på nettet

Smagskultur Smagskultur i bred forstand som alternativ til traditionelle kulturelle identitetsmarkører (som klasse, geografisk tilhørsforhold, køn osv) Herbert J. Gans: Popular Culture and High Culture – an Analysis and Evaluation of Taste (1974/1999): taste culture kendetegnet ved ”similar values and aesthetic standards” i forhold til forbrug og skabelse af kultur Særligt kendetegnet ved indkomst og uddannelse (han: high culture, upper-middle culture, lower-middle culture, low culture and quasi-folk low culture) analyseparametre: hvordan ”kultur” opfattes inden for smagskulturen, vægt på form-indhold, foretrukkent indhold ”because every major taste public has somewhat distinctive standards, every major taste culture has its own art, music, fiction, nonfiction, poetry, films, television programs, architecture, favored food and so forth; and each culture has its own writers, artists, performers, critics, and so forth” (p. 93) ved at ”performe” en bestemt smag markerer man også tilhørsforhold til en bestemt gruppe: "inside secrets…whose possession marks an individual as being a member of a group and helps the group feel separate and different from those individuals not 'in the know'" (Goffman, 1959, p. 142).

SNS’er som smagskulturer Hugh Liu: Kvantitativ analyse af 127,477 MySpace profiler 2006/2007 ”The aesthetics of MySpace are ironic rather than straightforward, dystopian rather than utopian, sexy and humorous, sincere and satirical” taste statements: “prestige, differentiation, authenticity, and theatrical personas” “Social Network Profiles as Taste Performance” http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/liu.html

SNS’er som smagskulturer

SNS og smag - øvelse To og to: - hvordan ”performer” I selv jeres smag på de sociale netværkssites hvor I er mest aktive? - kan I komme i tanke om nogle (niche)SNS’er, der for jer repræsenterer en bestemt ”smag” eller stil? Hvis, hvorfor? (behøver ikke være nogen, I selv bruger)

perspektiver på identitet biologisk/psykologisk (krop, indre, individuel) social, gruppeorienteret (interaktionel) samfundsmæssigt defineret (institutionel, fx juridisk, politisk, historisk)

identitet, fortælling og det postmoderne samfund modernisme - modernitet: troen på fremskridtet og udvikling, "det nye", kunsten som objekt i sig selv & avantgarde; subjekt som sammenhængende enhed hvorfra verden forstås og erkendes; skel mlm massekultur og finkultur; Sandheden; de skjulte strukturer, der "forklarer" alting; de klare diktomier (natur/kultur, finkultur/massekultur, mand/kvinde) postmodernisme - postmodernitet: de store fortællingers sammenbrud (der er ingen overordnede forklaringer på verden, fremskridt etc, der holder - også de er kun bekvemme fortællinger), "her og nu", "anything goes" - eclecticisme, mangfoldighed (kunsten bruger alle stilarter, orienterer sig også mod fortiden), massekultur og finkultur blandes, kunst bliver performance (også: generobre nærvær), der stilles spørgsmålstegn ved subjektets enhed, "vi er mange", overflade, lokale sandheder, anti-fortællinger, teori som historieskrivning > identitet er en diskursiv konstruktion eller er naturligt “fragmentarisk”, “distribueret”

Giddens og identitet som refleksivt projekt Identitet som konstant selvfortælling: “Modernity, it might be said, breaks down the protective framework of the small community and of tradition, replacing these with much larger, impersonal organisations. The individual feels bereft and alone in a world in which she or he lacks the psychological supports and the sense of security provided by more traditional settings” (s. 33) “The self becomes a reflexive project” (s. 32) hvor selv-udvikling, vedvarende narrativ selvfremstilling er nødvendige “greb” for at (re) orientere sig cf. også Cheung (s. 278-279) Anthony Giddens Modernity and Self-Identity. Self and Society in the Late Modern Age 1991 “It is made clear that self-identity, as a coherent phenomenon, presumes a narrative: the narrative of the self is made explicit. …. Autobiography – particular in the broad sense of an interpretative self-history produced by the individual concerned, whether written down or not – is actually at the core of self-identity in modern social life. Like any other formalised narrative, is is something that has to be worked at, and calls for creative input as a matter of course” (Giddens, Modernity and Self-Identity, p. 76)

et refleksivt projekt... http://180dage.urbanblog.dk/

Selvfremstilling og identitet på nettet

the circuit of culture ”system” muligheder & eget input systemregler og social konventioner for identitetsudtryk hvad vi ”ser”, social/kulturel kategorisering cultural studies: hvad er det for diskurser og kulturelle hegemonier, der påvirker selvopfattelse og identitet, og repræsentationen af identitet id som noget der konstant (re)produceres gennem interaktion og kommunikation brug: online identiteter som kulturprodukter vi ”konsumerer”, vores id. som udtrykt gennem det vi konsumerer 26

web: det ideale selvfremstillingsrum? Wood, Andrew F. & Smith, Matthew “Forming Online Identities” in Online Communication – Linking Technology, Identity & Culture (2001) Darin Barney: ”Network identity” i bogen The Network Society (2004) nettet giver os mulighed for at styre præsentationen af os selv på en mere kontrolleret måde?!: Barney: ”Online, the potential is there for people to construct identities as they choose rather than having their ’self’ determined for them based on prejudicial attributes like location, body or physical attributes...” (p. 152) “Computer-mediated communication contexts, like no other person-to-person media before them, offer communicators the ability to manipulate their personal identities in ways that call into question assumptions about what is possible and what is appropriate in the presentation of self” (Wood & Smith, 2001, p. 47)

Alter Ego: Avatars and Their Creators Tracy Spaight & Robbie Cooper 2007

Cheung om identitet på www 2 typer hjemmesider: introvert selv-udforskning (reorientering) extrovert strategisk selvfremstilling (affirmativ) Hjemmesiden som frigørende i forhold til selvrepræsentation: større kontrol med hvilke sider af osselv vi præsenter (kontrol over situation) større kontrol med hvilke signaler vi ”afgiver” de ”misforståede”, ”handicappede” osv ”the personal homepage is a form of media which facilitiates the reflexive project of the self” (s. 278)

Amanda Ballads: “in my language” 3:14 http://ballastexistenz.autistics.org/?page_id=289

det kontrollerede ukontrollerede blogs og status updates: det ukontrollerede kontrollerede?

det kontrollerede ukontrollerede

”situationsforvirring”

DKBN

www-selvfremstilling historisk personlig hjemmeside (midt & slut 90’ere) personlige blogs, livejournals (2001-2006) SNS-profil (2006 ->)

early days

selvfremstilling: repertoire af elementer emailadresse foto ”bio” (demografisk info, cv) hobbyer og interesser ”følelsestilstand” – hvad laver jeg nu-funktion venne-netværk (personligt) interesse-netværk (grupper, ”webring” etc) links til andre medier (”smag”, fx musik, videoer) besøgstatistik (fx counter, applikation) ”læser”-interaktion (f.i wall, guestbook, kommentarfunktion) I Referencer: fx Hering 2002 m.fl...

selvfremstilling: repertoire af elementer Afhænger også af muligheder for tilpasning af visuelt udtryk ikke-modificbart standardtemplate (f.i. institutionel blog) let modificerbart standardtemplate (farver, baggrund organisering af tabs, boxes etc – fx Twitter, FB) programmerbart template (f.i. wordpress-template, myspace-hjemmesider) helt eget design (f.i. flash-hjemmesider)

15 min!

1998-2006

last updated august 2006

member of the madonna addicts fan club

Facebook uniformen

social media identitet

fra falsk til “sand” identitet? Kaycee Nicole, 2000-2001 Blog: Living Colours LonelyGirl15 aka Bree Youtube, 2006 -

kaycee nicole swenson – bloggede om kamp mod sin kræftsygdom, moderen ligeledes. 2000-2001. døde i 2001 af anereuisme, men folk kunne ikke få data om begravelsen. metafilter community på sagen. viste sig at være fake, opfundet af en debbie swenson der brugte erfaringer fra kendskab til kræftpatienter generelt. kaycee billeder den lokale cheerleader.

”she doesn’t belong here” “Look, Youtube is only for people like me, that film in good lighting and in bad lighting, and in my house but in my yard, and you know, I say uh all the time. Uh, and uh. And I don’t edit my videos and I don’t put really cool music to my videos, like Lonelygirl did. No wonder, cos she had a whole freaking production team! No wonder she’s like the second most subscribed! And no wonder she gets millions and millions of video views, it’s cos she’s cheating! And it makes me sick! (..) YouTube’s not for fake stuff! It’s for real stuff! (..) Kick her off of YouTube, she doesn’t belong here. “ Renetto’s videoresponse to lonelygirl15, transcriberet på jill/txt, 11/9-2006.

autencitetspagt?? Susanne Vega i Second Life Second Life Avatar, wheelies nightclub

at analysere selvfremstilling NB! som proces, ikke ”statisk” billed Hvilke elementer inden for ”www-selvfremstillingskonventioner” trækkes der på? (inkl. visuel identitet) Autencitet?! Hvordan iscenesættes og fremstilles ”smag” og livsstil? Hvilken gruppe(r) / kategorier identificerer afsender sig med? (fx. autister, skilte, feminister, Nørre G. osv)?

næste gang Sociale fællesskaber og online netværkssites Litteratur: Wellman (K) Dean (K, kort) Linaa Jensen (web) + genbesøg boyd og baym fra bjarki’s kursus

Dagens øvelser NB! Starter kl 12.30 I mødes her i auditoriet (medmindre I har aftalt andet) Gruppepræsentationer af tekster samt arbejde med selvfremstilling online