3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Arbejdspladsudvikling
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Kvantitative metoder
Engelbert H – og den sidste chance
Sociologi – Individ og samfund
Videnskabsteori og faglige metoder
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Konference om Almen Studieforberedelse
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Livsstilsanalyse i Danmark
1. lektion: Livsformer i Danmark
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
3.lektion: Magt og indflydelse
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
2.lektion:Nationalstaten
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
Jan Christiansen Soso Fyn Sociologi. Nye ord; Integrere Værdier og normer Primær og sekundær Subjektiv og objektiv Individuel Sanktioner Fysisk eksistens.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Præsentationens transcript:

3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus 2014 2.udg.

3. lektion: Identitet Lektie til 3.lektion: s.42-47 i bogen ”Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus 2014 2.udg. Dagsorden og arbejdsformer Fokusgruppeinterview – etape II (30 min.) Lærergennemgang af kvalitativ metode (10 min.) Lærergennemgang og elevbesvarelser af Identitetsbegrebet og identitetens 4 niveauer samt tjek-på-lektien spørgsmål (15 min) Introduktion til øvelsesopgaver der skal forberedes til næste gang (5 min.)

Øvelse – fokusgruppeinterview – etape II Gruppeøvelse: Fokusgruppeinterview del II (ca. 30 min): Anden runde af fokusgruppeinterviews. De grupper der sad sammen i sidste lektion, skifter nu roller, så den interviewede gruppe nu bliver den undersøgende gruppe og visa versa.(10 min). Efter de to fokusgruppeinterview sætter gruppen sig sammen og kigger deres referater igennem og forbereder et kort oplæg til hele klassen. (8 min.) En talsmand/kvinde fra hver gruppe kommer med en kort opsummering i hele klassen – hver gruppe har ca.1 minuts taletid. Fælles diskussion af øvelsen herunder brugen af fokusgruppeinterview som metode til at indhente viden. Læreren afrunder den to-delte interviewgruppeøvelse ved at knytte nogle kommentarer til den kvalitative metode. Powerpointen anvendes i den forbindelse (10 min.)

Kvalitativ metode - I Vi bruger den kvalitative metode til at forstå og forklare begivenheder, fænomener og holdninger i samfundet. Vi bruger metoden til at få flere forskellige holdninger, dybere svar og derved en dybere forståelse af det emne/sociale begivenhed som vi undersøger. Den kvalitative metode giver bløde data, dvs. data som der ikke umiddelbart kan regnes på, men data baseret på den/de adspurgtes mundtlige tilkendegivelser. I den kvantitative metode får vi ”hårde data” dvs. tal som vi kan regne på og generalisere på.

Kvalitativ metode - II De kvalitative - bløde data er vigtige, fordi de kan hjælpe til at forstå forskellige sociale begivenheder fx fattigdom, kriminalitet, hjemløshed, misbrug, kulturelle konflikter osv. med den kvalitative metode kan vi så at sige komme bag om problemerne og i højere grad begynde at finde ud af hvorfor nogle mennesker fx ender i fattigdom eller bliver kriminelle Tydelige samfundsfaglige undersøgelser hvor den kvalitative metode anvendes er fx interview, analyserer en artikel eller nyhedsudsendelse, når vi analyserer politiske programmer osv.

Kvalitative metode - III Faktisk kan man sige, at vi, når vi analyserer en artikel – faktisk interviewer artiklen. Det er jo os der stiller spørgsmål til artiklen eller det politiske program, og det er os der fortolker, hvilket svar artiklen eller programmet giver på vores spørgsmål. Det er derfor vigtigt at understrege, at den kvalitative analyse og fortolkning er en central metoder også inden for samfundsvidenskaberne. Analyse og fortolkning er ikke kun forbeholdt de humanistiske videnskaber!

Social kontrol Den sociale kontrol har til formål, at de, der lever i det danske samfund tilpasser sig dette samfunds formelle og uformelle normer For at den sociale kontrol skal opretholdes er der behov for sanktioner (figuren er repetition fra 1.lektion i forløbet)

Social roller og rollekonflikt Mennesker indtager sociale roller i forskellige sociale sammenhænge. De sociale roller er ikke faste størrelser men forsøges fastlagt Dels ved det enkelte individs egne forventninger til den sociale rolle fx rolle som klassens klovn Dels ved de sociale omgivelsers (venner, familie, arbejde, samfund osv.) forventninger til den sociale rolle Rollekonflik opstår, når individets egne forventninger til den sociale rolle ikke er i overensstemmelse med de sociale omgivelsers.

Social struktur Personers bestemte positioner og de mange forskellige sociale roller der findes i sociale fællesskaber fx en gymnasieklasse eller det danske samfund er udtryk for det vi kalder den sociale struktur. Den sociale struktur – handler om hvordan sociale fællesskaber er organiseret og styret herunder hvordan hierarkiet er i disse hierarkier

Hvad er identitet? Identitet er på mange måder en bevidsthed om, hvem man selv er (selvbevidsthed) Erkendelse af sig selv som et menneske med Sanser Tanker Følelser Fornuft En biografi

Det unikke menneske Et menneske med identitet er et menneske, der adskiller sig fra andre mennesker. Det opfattes som noget: Unikt, det er særligt og enestående. Autonomt, det kan til en vis grænse bestemme over sig selv.

Identitetens fire niveauer Jeg-identitet: Hvad er jeg? Personlig identitet: Hvordan vil jeg være/fremstå? Social identitet: Hvordan opfatter omgivelserne mig? Kollektiv identitet: Hvad og hvem hører Jeg til?

Øvelser der skal laves til 4.lektion Introduktion til øvelsesopgaver som eleverne skal løse til næste lektion (5 min) Overvej og forsøg at beskrive din egne identitetsniveauer. Eleven kan bruge figuren på næste slide (slide 14) til at skrive overvejelserne ind i. Vurder hvad der har størst betydning for, hvordan du opfatter dig selv. Er det fx din egen personlige opfattelse, eller er det de sociale omgivelsers opfattelse af dig? Det er vigtigt, at du forholder dig til betydningen af venners (sociale omgivelser) accept og anerkendelse. Noter ned hvorfor du fx har valgt netop dit gymnasium/HF.

Øvelse: Sæt ord på din identitet (lektie: udfyld skemaet til næste gang) Spørgsmål Dit eget svar Jeg-identitet: Hvad er jeg? Personlig identitet: Hvordan vil jeg være/fremstå? Social identitet: Hvordan opfatter omgivelserne mig? Kollektiv identitet: Hvad og hvem hører jeg til?