1.Lektion: Identitet i forandring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Advertisements

Arbejdspladsudvikling
Identitet – hvem er jeg ?.
Kvantitative metoder
?.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Sociologi – Individ og samfund
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Videreudvikling af ide 2&2
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Vejlederens kommunikation
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
Menneske og samfund Det sociologiske perspektiv
3.lektion: Magt og indflydelse
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
2.lektion:Nationalstaten
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Jan Christiansen Soso Fyn Sociologi. Nye ord; Integrere Værdier og normer Primær og sekundær Subjektiv og objektiv Individuel Sanktioner Fysisk eksistens.
Læring gennem registrering og indberetning
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

1.Lektion: Identitet i forandring Undervisningsmateriale til forløb på 5 lektioner om ”Identitet i forandring”. Forløbet knytter sig til kapitel 3 i bogen Luk Samfundet Op!, Columbus 2010

1.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker som vi er? - I Lektien til 1.lektion: s.36-43 i Luk samfundet op! af Brøndum og Hansen, Columbus 2010 Dagsorden og arbejdsformer Lærer- og elevgennemgang af tjek-på-lektien spørgsmål Parøvelse: hvad mener din makker? Fælles opsummering Individuel øvelsesopgave

Tjek-på-lektien spørgsmål Hvad handler socialisation om? Hvad er forskellen på henholdsvis primær og sekundær socialisation? Hvad betyder begrebet dobbeltsocialisation? Hvad er en norm for noget, og hvad er forskellen på henholdsvis formelle og uformelle normer? Hvad betyder begrebet sanktion? Hvilke forskellige familietyper kan vi identificere i dagens senmoderne samfund?

Socialisation Socialisation: Betyder, at mennesker opdrages til at blive en del af samfundet – vi indlærer de normer og værdier som er nødvendige i samfundet, og som skaber betingelser for at vi kan integrere os i samfundet. Der kan tales om forskellige former for socialisation

Dobbeltsocialisation

Normer – formelle og uformelle Formelle normer Synlige eller officielle regler, der regulerer individets opførsel og den social adfærd. Fx en lov. Uformelle normer Uskrevne eller uofficielle regler for social adfærd. Fx at række hånden op, kønsrollemønstre eller at spise med kniv og gaffel.

Hvilke normer stødte du på i går? Formelle normer Uformelle normer

Sanktion Hvad gør I, når jeg … Andre menneskers reaktioner på vores adfærd.

Øvelse - nævn eksempler på sanktioner Nævn forskellige eksempler på sanktioner, som du eller dine klassekammerater ofte oplever i hverdagen

Internalisering Hvis normer, regler og lignende overholdes, selvom normsenderen ikke er tilstede. Hvis fx en norm er internaliseret, så overholdes den per automatik Fx at gå med tøj, spise med kniv og gaffel og at gå i højre side.

Byt rundt – den anden interviewer Øvelse Parøvelse: Hvad mener din makker? (15 min.) Interview din sidemand. I skal formulere fire spørgsmål vedr. livet som ung og derefter interviewe hinanden på skift. Benyt figuren nedenfor når i laver interviewet. Der skal naturligvis tages et kort referat af, hvad makkeren fortæller. Emnet: Livet som ung Lave spørgsmål Interview din makker Byt rundt – den anden interviewer Sammenskrive svarene Præsentation

Fælles opsamling i plenum Fælles opsummering (10 min) Udvalgte elevpar fortæller om deres interviews, herunder hvad der er positivt og negativt ved at benytte sig af interviewet som en metode til at indhente oplysninger/viden.

Øvelse Individuel øvelsesopgave (8 min): Undersøg din egen socialisationsproces Overvej hvordan du er blevet socialiseret. Brug det tomme skema om de tre forskellige socialisationsformer. Skemaet finder du på næste Power Point-slide (slide nummer 19) Overvej hvad der har størst betydning for din sociale adfærd i hverdagen? Er det de formelle eller uformelle normer? Undersøg ved hjælp af figur 3.4 hvilken familie du selv tilhører. Skriv med få ord, hvorfor du placerer dig og din familie i denne respektive familietype – figuren er medtaget i denne Power Point som slide nummer 20

Socialisationsformer Hvem og hvad har påvirket din socialisation? Primær socialisation Sekundær socialisation Dobbeltsocialisation

Familietyper (figur 3.4)