RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
Porteføljestyring
Eventudvikling i Rebild Kommune
Det Sydfynske øhav ”Et øhav i verdensklasse”
Vision for turismen i ASHF Ved Peter Kvistgaard, Aalborg Universitet og Turismeforum.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
By og Byg Debatmøde 2002 Innovation i byggeriet Forskeren Samarbejde om innovation mellem vidensystemet og erhvervet Jørgen Nielsen.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Når effektmåling rammer organisationen
Hvad kan København som hovedstad?
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Henrik Halkier, STATEN I PROVINSEN Nye potentialer? 1.Centraliseringens logik 2.De/centralisering: Bredere perspektiver 3.Decentralisering.
NATUR OG TURISMEUDVIKLING Geopark Vestjylland i internationalt perspektiv 1. Dansk naturturisme: Vigtig men udfordret 2. Strategiske.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Kultur Syddjurs Som en iværksætterforening for kulturudvikling i Syddjurs Kommune v/ Hans Bodilsen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Kultur- og Fritidsforvaltningen 10. marts 2011 De danske metropolers biblioteksstrategi.
”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen
Vision og realitet E-Learning Lab Nordjylland. Program  E-learninglab visionen  Fire kerneaktiviteter  Fysiske og virtuelle rammer  Brugergruppen.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Tre forskningsvinkler på erhvervsudvikling (og turisme) 1. Mål-sætninger 2. Kommunikation 3. Organisation Henrik Halkier, Aalborg Universitet,
Forskning i affald og ressourcer
AFVIKLING ELLER UDVIKLING? Kirker i ‘udkants-Danmark’ mellem lokalt fællesskab, romantisk symbol og effektiv service Henrik Halkier, Institut for Kultur.
Netværk, fødevarer og international turisme 1. Fra oplagt ide til praktisk realisering 2. Forskningsdesign og status Professor Henrik Halkier
Forretningsmodel.
Udvikling af master uddannelse på Bornholm - et udviklingssamarbejde mellem MOL- uddannelsen og Bornholm.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Miljøvurderingsdag ’13 KBH Morten Løber 28.augj 13 Væsentlighed set fra erhvervslivets synspunkt Morten Løber DI.
DN - Hvem? Hvad? Hvordan? Forstå organisationen Forstå organisationen DN’s ”hovedstol” DN’s ”hovedstol” Afdelingsbestyrelsens rolle Afdelingsbestyrelsens.
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
Oplevelsesmæssige potentialer ved den midtjyske vestkyst Udfordringer og indsatser Matias Jørgensen & Henrik Halkier Tourism Research Unit
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Spøttrup Borg som udviklingsstrategi Fokus på kernen Formidling af bygningen, senmiddelalderen og reformationen.
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - Glædeligt gensyn? Stedbundne turismekoncepter i danske kystferiebyer:
FRA STAGNATION TIL VÆKST? Nordjysk turismepolitik i internationalt perspektiv.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Dialog som et strategisk arbejdsredskab - en konstruktiv model for landbrugets selvforvaltning.
Syddanmarks position og rolle i det nye nationale turismesystem Professor Henrik Halkier 1. Hvad kan Syddanmark bidrage med? 2. Hvordan.
Lokal Aktions Gruppe Lokal Udviklingsstrategi
FRUGTBART SAMARBEJDE - fra mikro- til meso-destinationer? Professor Henrik Halkier 1. Fælles udfordringer 2. Strategiske udfordringer.
BRANDING som udfordring for FUR
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
LOKAL OG REGIONAL ERHVERVSUDVIKLING Perspektiver på mål, midler og forandring 1. Dansk lokal og regional erhvervspolitik Typisk europæisk? 2. Nye tider,
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
Lokaldrevet udvikling. Strategi Et Vendsyssel - i balance. LAG Nords væsentligste opgave er at sikre bosætning i hele aktionsgruppens område. Det er derfor.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Tanker om turismeforeningen
Udviklingsstrategi 2012 Kommuneplan 2013 Udviklingsstrategien er den overordnede udviklingsplan, der justeres og udvikles hvert år og revideres hvert 4.
Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark Den 22. august 2016 Velkommen.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Strategioplæg Det midlertidige Vækstforum for Region Syddanmark.
IMPLEMENTERING AF MONOPOLBRUDDET Topledelsens udfordringer og ansvar Fjerde kvartal, 2015.
Behov for et servicetjek Fællesmødet 31. oktober 2015
Fra vision til handling
Plan for sammenhængende indsats overfor ungdomskriminalitet
Leder af natur og Plan, Guldborgsund Kommune
Akut behandling - i fremtiden er vi langt klogere!
Oplevelser og afledte effekter
Forskningens bud på mulighederne i landdistrikterne
Investeringsstrategien ”Flere i job og uddannelse”
Samskabelse gennem et Bynetværk
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Præsentationens transcript:

RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding 3. Naturturisme som strategisk udfordring Professor Henrik Halkier Aalborg Universitet

NATURTURISME Mere end kommunal win-win ? Naturens diskrete charme  en ressource lige uden for døren  mulig appel til mange målgrupper turister, borgere/tilflyttere, erhverv Produktion af naturoplevelser  investering/afkast ofte adskilt  koordination mellem aktører en udfordring  benyttelse/beskyttelse adskilt organisatorisk

Service-strategien  målgruppe: eksisterende turister  midler: formidling på stedet  risiko: begrænset  resultat: status quo Markedsførings-strategien  målgruppe: tilsvarende turister  midler: ekstern formidling  risiko: konkurrence-dygtig?  resultat: ekspansion Innovations-strategien  målgruppe: andre turister  midler: (virksomheds)projekter  risiko: fejl-investering?  resultat: fornyelse Lokal turismeudvikling FIRE STRATEGIER Branding-strategien  innovation & markedsføring  bredt lokalt samarbejde

NATURTURISME som strategisk udfordring Natur- oplevelser Organisationer og foreninger Virksomheder Borgere KommuneRNE prioritering investering satsning gøre forskel 'gratister' marked