Mod - livsmod og livsglæde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Gammelheds-Philosophy
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Psykoedukation til unge i OPUS
Nyborg Strand 29. januar 2014 Stig Hedegaard Kristensen
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Mestring og relationsbehandling
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
At være magtesløs med den magtesløse
Tema: Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation til patienter med depression Version oktober 2012.
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Børn og sorg - og sprældøde døde
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Støvring den 11. september 2007
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Læring i et vejledningsperspektiv
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
»En mand havde to sønner
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Fremme af unges mentale sundhed
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
TRÆK VEJRET.
Stress En folkesygdom?.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Hjerterehabiliteringen Roskilde Sygehus
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Ansvar og forandring frihed.
Ansvar og forandring frihed.
Præsentationens transcript:

Mod - livsmod og livsglæde Oplæg, Faglige dage Castbjerggaard, d. 29.11.14 Alice Klinge, psykolog

Baggrund Interessen for: Glæde – livsglæde Mod – livsmod Fænomenologi og eksistentialisme Selvpsykologi Neuropsykolog Psykologiens tre hovedopgaver før 2.verdenskrig: 1. helbrede psykisk sygdom og lidelse 2. bidrage til, at menneskers liv bliver mere produktivt og tilfredsstillende 3. identificere og fremme talent

Nogle citater Den, som mister sine penge, taber meget; den, som mister en ven, taber mere; men den, som mister modet, taber alt. Miguel de Cervantes Saavedra (1547-1616) Hvad ville livet være, hvis ikke vi havde mod til at forsøge noget? Vincent van Gogh (1853-1890) Mod er bekæmpelse af frygt, styring af frygt – ikke fravær af frygt. Mark Twain (1835-1910)

Mod Hvad er mod? ” Hvo intet vover, intet vinder” Tænk på en gang i dit liv, hvor du har tænkt eller sagt dette. Hvor du har skullet bruge mod til en handling……… I hvilken situation var det? Hvor gammel var du? Hvor kom ‘modet’ fra? Hvordan føltes det bagefter?

Kierkegaard, citat ” At vove er at tabe fodfæste en kort stund. Ikke at vove er at tabe sig selv” Det er saaledes i Verdens Øine farligt at vove, og hvorfor? Fordi man saa kan tabe. Men det ikke at vove, det er klogt. Og dog, ved ikke at vove kan man just saa forfærdelig let tabe, hvad man dog, hvor meget man end tabte ved at vove, vanskeligt tabte, og i ethvert Tilfælde aldrig saaledes, saa let, saa ganske som var det Ingenting – sig selv. Thi har jeg vovet forkeert, nu vel, saa hjælper Livet mig med Straffen. Men har jeg slet ikke vovet, hvo hjælper mig saa? Og naar jeg ovenikjøbet ved slet ikke i høieste Forstand at vove (og at vove i høieste Forstand er just at blive opmærksom paa sig selv) feigt vinder alle jordiske Fordele – og taber mig selv”

At vove… = at gå ud over sin ”comfort-zone”? Ressourcer – ‘overskud’ - mod Et ‘indre stillads’/ fundament Hvor kommer det fra?

Psykologisk set…

Et bud - fra selvpsykologien Tilknytning – en sikker base, dannes fra begyndelsen Tilknytning sker i den første interaktion mellem primær omsorgsperson (mor) og barn Gryende fornemmelse for et selv dannes Oplevelsen af ‘den anden’ dannes Oplevelsen af at omverden vil ‘mig’/’selvet’ noget godt Fundamentet for dannelsen af et sundt selv Ro, rytme, regelmæssighed, forudsigelighed Nyt indlæres bedst indenfor ‘Zonen for nærmeste udvikling’

Model Selvet

Definitioner Livsglæden udspringer af det relationelle felt – at elske/blive elsket Livsmodet viser sig i udnyttelsen af evner og færdigheder individet har til rådighed, ”virketrang”, at arbejde – at udnytte sit potentiale Et empatisk miljø = psykisk ilt

Et andet bud –fra en neuropsykologisk vinkel I den allerførste levetid dannes mange forbindelser mellem de to hjernehalvdele Mange gentagelser gør at forbindelserne (axoner) myeliniserer – der dannes ‘veje’ / ‘sikre’ forbindelser

Hjernen Hjernestamme Lillehjerne Storhjernen

Frygt - angst Langt ude over ‘Zonen for nærmeste udvikling’ Noget –ikke genkendeligt – ‘farligt’ Fight, flight or freeze

Langvarig påvirkning…. Adrenalin påvirker samtidig andre neuro-transmitterstoffer, som noradrenalin Frygt/angst – manglende selvtillid/ tillid til ‘det indre’ stillads’ Negativ spiral osv.

Kan medføre… Stress Depressive symptomer – depression Kombination af disse

At mestre - at klare det ventede - at have lært noget – at have strategier - at klare det uventede - selvforventning? - relationer, med og modspil, som fundament

Hvordan berolige det angste eller stressede nervesystem? Erfaring – viden - støtte Erfaring: Hvad kan berolige dig, når du er presset?

Viden: Søge viden om metoder/strategier Valg Støtte: Søge hjælp til at få styrket- eller lært nye strategier. Erfaring med ‘det nye’ – mod til nye valg

Pause

At miste modet -et grundvilkår! Tab (funktionstab (syns/hørenedsættelse, tab af arbejdsevne og meget andet) Sorg (over at have mistet, skilsmisse, dødsfald o.m.a.) Krise (overgangsfase, vendepunkt, valg)

Hvordan (gen) finde livsglæden Når …… Død (tab) Ensomhed/isolation Det nødvendige – det man er ”bundet” af Meningsløshed

Hvad gir’ mening? Passende grad af udfordringer – jvf. Zonen for nærmeste udvikling Mulighed for ‘flow’, fordybelse og fornøjelse/glæde Del/fortæl om dine oplevelser- din livssituation til nogen Lyt til andres erfaringer, men vælg din egen vej

Hvad giver dig livsglæde? Familie Interesser Venner Oplevelser Hvordan føles det? Hvordan får du mere af det?

At elske og arbejde/virke Fordrer gode relationer Tillid til egen kunnen Mod og tiltro Glæde og tryghed Mening og autencitet Livsglæde og livsmod Livsduelighed

Spørgsmål -kommentarer?

Tak for i dag Kontaktoplysninger: Alice Klinge, autoriseret psykolog, Tlf. 2961 7294 og 3013 9305 aliceklinge@hotmail.com Medlem af Dansk Psykologforening Ψ