Region Midtjylland mod angst Angst og OCD hos børn og unge efteråret 2008 Psykolog Inger Englyst Børne-Ungdomspsykiatrisk Hospital Risskov.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er behovene i Danmark?
Advertisements

Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Psykoedukation for børn, unge og forældre
Depressionsforenings fødselsdagskonference Odense, onsdag den 23. oktober 2013 Din sygdom er ikke dig – Borgeren i centrum Oplæg ved Poul Nyrup Rasmussen.
Afdeling for Specialfunktioner
Tema 1: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykolog Tue Hartmann Center for Psykiatrisk Forskning
Ved sous- chef Said Akrim
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Psykiatrisk Forskningsenhed, Cand. Psych, MPH Rita Fjeldsted, Region Sjælland, Færgegårdsvej 15, 4760 Vordingborg Tlf ,
OCD – vejen mod beskæftigelse med tvangstanker og tvangshandlinger
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Faglige udvikling - børne- og ungdomspsykiatri
Topmødeerklæring ► ► Sammenhængende og tidlig indsats Først og fremmest skal vi have en indsats, der tager udgangspunkt i de unges problemstillinger.
BENZODIAZEPINER - perspektiv i psykiatrien
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Jesper Karle Speciallæge i psykiatri, dr. med.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Sårbarhed hos børn og unge
Pårørendeseminar Aulum Fritidscenter Bjarne Yde PsykInfo Midt
Angstens ansigt Smiler man mere efter endt psykoterapeutisk behandling? Marianne Lau. Psykoterapeutisk Center Stolpegård.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
MØDE I ARBEJDSMARKEDSUDVALGET 14. MAJ 2012 TEMA: SAMARBEJDE MED PSYKIATRIEN 1.
Fremme af unges mentale sundhed
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Socialfobi - den skjulte angstlidelse
Session 3: Bipolar affektiv sindslidelse, forløb og årsager Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Psykiatrisk Forskningsenhed Vest
VELKOMMEN TIL Temaaften om skizofreni Emil Brahe Birthe Bruun Olsen Karin Bonde Jessen.
Pårørendeseminar Hvad er …. Angst & OCD ? Aulum Fritidscenter Lørdag d. 9. oktober 2010 Bjarne Yde Psykiatriskole Vest.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Region Midtjyllands sundhedsplan set i et regionalt psykiatrisk perspektiv. Chefsygeplejerske Claus Graversen, Psykiatrien Henrik.
Symptompræsentation i almen praksis
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Tilknytning til arbejdsmarkedet har en sundhedsfremmende effekt – Hvilke muligheder er der for anvendelsen af virksomhedsrettet aktivering for personer.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Patientundervisning 2. Session Unipolar depression Fakta, diagnoser og årsager.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 6 – De psykologiske behandlingsmuligheder Undervisere:
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende 1. session – Introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Hvad er det? Hvordan kan det forstås? Hvad kan man gøre for at hjælpe? Bjarne Yde Ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien Silkeborg Angst & OCD.
ADHD indsatsen i Region Sjælland Den 18.september 2012.
Velkommen Forældregruppe Program  – 13.40Velkommen - Præsentation  – 14.10Oplæg  – 14.30Gruppe  – 15.00Oplæg 
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Hvem underbehandles, hvorfor og hvad skal vi gøre ved det? Søren Bredkjær.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Post traumatisk belastningsreaktion
Psykoedukation skizofreni
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Borgere med psykiatriske diagnoser
Angst Årsager, symptomer og behandling.
Angst Psykolog Anna Helena Blomgren Johansson
Post traumatisk belastningsreaktion
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Præsentationens transcript:

Region Midtjylland mod angst Angst og OCD hos børn og unge efteråret 2008 Psykolog Inger Englyst Børne-Ungdomspsykiatrisk Hospital Risskov

Program 11.00- 12.00 Angstens særlige kendetegn og forløb hos børn og unge 12.00- 13.00 Frokost 13.00- 13.45 Handle- og behandlingsmuligheder 13.45- 14.00 Kaffe og kage 14.15- 15.00 Case-eksempler og spørgsmål

Hvorfor interessere os for børn og unge med angst og ocd Hyppig psykisk lidelse Ofte ikke opdaget og behandlet Manglende kendskab og erkendelse

Hvad er en angstlidelse Irrationel angst Overvurdering af fare Undervurdering af mestring Tanker Følelser Fysiologi Adfærd

Angste børns udvikling Indsnævring i udviklingsmuligheder Selvværd Sociale kompetancer Faglige kompetancer Familiemønstre

Angstlidelser hos børn og unge Simple fobier Separationsangst Generaliseret angst Social angst Obsessive kompulsive tilstande

Udviklingspsykologiske variationer Småbørn Objekter og separation Konkret frygt Skolebørn Sociale situationer og præstationer Generaliseret Unge Abstrakt frygt og angst Fremtiden

Forekomst Komorbiditet Samlet livstidsrisiko 20-30 % Debut ofte i barndommen Uopdaget og ubehandlet ofte kronisk forløb Samlet forekomst hos børn/unge 6-8% Komorbiditet især andre angstlidelser og depression I befolkningen ca. 30% I kliniske grupper 50%

Udløsende faktorer Hvad trigger angsten Akutte stressfaktorer Sygdom og ulykke Mobning Overgreb Forælder-barn separation Skoleskift Tab af skolekammerater Bopælsskskift

Prædisponerende faktorer: Hvad gør børn sårbare for angsten Personlige Biologisk sårbarhed Psykologisk sårbarhed Kontekstuelle Tilknytningsmønster Forældersårbarhed Familiekultur

Risiko faktorer Hvad fastholder angsten Personlige Biologisk : dysregulering f.eks.hyperarousal Psykologisk: Undgåelse eller flugt Fareorienteret kognitiv stil Årvågenhed og mistolkning Kontekstuelle Behandlingssystem Familiesystem Forælderfaktorer Sociale netværksfaktorer

Beskyttende faktorer Personlige Kontekstuelle Biologiske: godt fysisk helbred Psykologiske: IK, temperament, selvværd, optimistisk stil, funktionelle mestringsstrategier Kontekstuelle Behandlingssystem Familiesystem Forældersystem Sociale netværksfaktorer

Markører for angst hos børn og unge Barnet og den unge selv Forældrene Skolen Netværk Kammerater

Kl. 12.00- 13.00 Frokost

Handle- og behandlingsmuligheder Kl. 13.00- 13.45 Handle- og behandlingsmuligheder

Stepped care model Trinvis behandling Trin 5 Psykiatrisk dag- og døgn behandling Trin 4 Specialklinikker. Andre med tilsvarende kompetancer Trin 3 Privatpraktiserende psykologer og speciallæger Trin 2 Primære sundhedsvæsen Trin 1 Sundhedsstyrelsen, regioner, kommuner, psykiatrifonden, organisationer og foreninger

Professionelle behandlingssystem Evidensbaseret behandling Psykoterapeutisk behandling Kognitiv adfærdsterapi Evt. medikamentel behandling Antidepressiv medicin (SSRI)

Kognitiv adfærdsterapi Psykoedukation om angst og behandling Eksponering Tæt samarbejde med forældre og netværk

13.45 – 14.00 Kaffe og kage

Caseeksempler og spørgsmål Forebyggelsesprogrammer Kl. 14.15 – 15.00 12årig dreng Skoleskift Efter et par dage kommer han ikke i skole Henvises til børne-ungdomspsykiatrien

Case 2 17 årig ung mand Gymnasiet Fagligt dygtig Ambitiøs Stræber efter det perfekte

Forebyggelse Øge beskyttende og mindske risikofaktorer Beskyttende faktorer Risikofaktorer Samarbejde forælder/barn/ung og uddannelsesinstitution Samarbejde med professionelle Forebyggelsesprogrammer :

Forebyggelsesprogrammer Trin – for – trin Carol A. Langelier: Mood Management Paula Barrett et al.: FRIENDS Poul Stallard: Think good- feel good. Findes på dansk Hjælpe børn og unge med at udvikle mestrings- og problemløsningsfærdigheder i relation til vanskelige, angstprovokerende situationer, vrede, depression, stress, lavt selvværd