Region Midtjylland mod angst Angst og OCD hos børn og unge efteråret 2008 Psykolog Inger Englyst Børne-Ungdomspsykiatrisk Hospital Risskov
Program 11.00- 12.00 Angstens særlige kendetegn og forløb hos børn og unge 12.00- 13.00 Frokost 13.00- 13.45 Handle- og behandlingsmuligheder 13.45- 14.00 Kaffe og kage 14.15- 15.00 Case-eksempler og spørgsmål
Hvorfor interessere os for børn og unge med angst og ocd Hyppig psykisk lidelse Ofte ikke opdaget og behandlet Manglende kendskab og erkendelse
Hvad er en angstlidelse Irrationel angst Overvurdering af fare Undervurdering af mestring Tanker Følelser Fysiologi Adfærd
Angste børns udvikling Indsnævring i udviklingsmuligheder Selvværd Sociale kompetancer Faglige kompetancer Familiemønstre
Angstlidelser hos børn og unge Simple fobier Separationsangst Generaliseret angst Social angst Obsessive kompulsive tilstande
Udviklingspsykologiske variationer Småbørn Objekter og separation Konkret frygt Skolebørn Sociale situationer og præstationer Generaliseret Unge Abstrakt frygt og angst Fremtiden
Forekomst Komorbiditet Samlet livstidsrisiko 20-30 % Debut ofte i barndommen Uopdaget og ubehandlet ofte kronisk forløb Samlet forekomst hos børn/unge 6-8% Komorbiditet især andre angstlidelser og depression I befolkningen ca. 30% I kliniske grupper 50%
Udløsende faktorer Hvad trigger angsten Akutte stressfaktorer Sygdom og ulykke Mobning Overgreb Forælder-barn separation Skoleskift Tab af skolekammerater Bopælsskskift
Prædisponerende faktorer: Hvad gør børn sårbare for angsten Personlige Biologisk sårbarhed Psykologisk sårbarhed Kontekstuelle Tilknytningsmønster Forældersårbarhed Familiekultur
Risiko faktorer Hvad fastholder angsten Personlige Biologisk : dysregulering f.eks.hyperarousal Psykologisk: Undgåelse eller flugt Fareorienteret kognitiv stil Årvågenhed og mistolkning Kontekstuelle Behandlingssystem Familiesystem Forælderfaktorer Sociale netværksfaktorer
Beskyttende faktorer Personlige Kontekstuelle Biologiske: godt fysisk helbred Psykologiske: IK, temperament, selvværd, optimistisk stil, funktionelle mestringsstrategier Kontekstuelle Behandlingssystem Familiesystem Forældersystem Sociale netværksfaktorer
Markører for angst hos børn og unge Barnet og den unge selv Forældrene Skolen Netværk Kammerater
Kl. 12.00- 13.00 Frokost
Handle- og behandlingsmuligheder Kl. 13.00- 13.45 Handle- og behandlingsmuligheder
Stepped care model Trinvis behandling Trin 5 Psykiatrisk dag- og døgn behandling Trin 4 Specialklinikker. Andre med tilsvarende kompetancer Trin 3 Privatpraktiserende psykologer og speciallæger Trin 2 Primære sundhedsvæsen Trin 1 Sundhedsstyrelsen, regioner, kommuner, psykiatrifonden, organisationer og foreninger
Professionelle behandlingssystem Evidensbaseret behandling Psykoterapeutisk behandling Kognitiv adfærdsterapi Evt. medikamentel behandling Antidepressiv medicin (SSRI)
Kognitiv adfærdsterapi Psykoedukation om angst og behandling Eksponering Tæt samarbejde med forældre og netværk
13.45 – 14.00 Kaffe og kage
Caseeksempler og spørgsmål Forebyggelsesprogrammer Kl. 14.15 – 15.00 12årig dreng Skoleskift Efter et par dage kommer han ikke i skole Henvises til børne-ungdomspsykiatrien
Case 2 17 årig ung mand Gymnasiet Fagligt dygtig Ambitiøs Stræber efter det perfekte
Forebyggelse Øge beskyttende og mindske risikofaktorer Beskyttende faktorer Risikofaktorer Samarbejde forælder/barn/ung og uddannelsesinstitution Samarbejde med professionelle Forebyggelsesprogrammer :
Forebyggelsesprogrammer Trin – for – trin Carol A. Langelier: Mood Management Paula Barrett et al.: FRIENDS Poul Stallard: Think good- feel good. Findes på dansk Hjælpe børn og unge med at udvikle mestrings- og problemløsningsfærdigheder i relation til vanskelige, angstprovokerende situationer, vrede, depression, stress, lavt selvværd