Komposition er ordning af elementer og flade til en billedlig enhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND
Advertisements

Illustration fra Kort om kræft figur 3.1.
Renæssance Rafael: Skolen i Athen.
jeg ser lyset prik på den mørke himmel nat efter nat når stjerner dør bliver de sorte huller utrættelige steder af tyngde der suger alt ind i sig småsten,
Det gyldne snit Regula aurera Den gyldne regel
Den æstetiske krop Dansk fagdag Oktober 2010
Websider og design Dette Power Point består af 2 dele Se hver del hver for sig, tag en pause imellem de 2 dele. Første del handler især om overvejelser.
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
Croquistegning: introduktion
En mulig scenografisk metode
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Hvad er en brugergrænseflade
Hjemmesider Intro.
Geografi C Vejr og Klima, time 3.
Loven om forholdet til penge Matt 6,19-24
Markedskommunikation Kapitel 10
ROMANTIKKEN
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
”Kaldet til kærlighed”
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Præsentation af Portfolio site Kim Jensens.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
Respiration Spørgsmål: Under hårdt arbejde, når man kraftigt ventilere og nervesystemet vælger at afslappe den abdominalevæg. Hvilke omkostninger har det.
Den æstetiske krop Opgave Billedanalyse.
DET GYLDNE SNIT OG PENROSEFLISER
- et forsøg på en analyse
Om at tage gode billeder
Kristen mystik – den spirituelle gudsopfattelse..
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Navigationsdesign Uge 10, 2014.
I skal ikke tilpasse jer efter alt det som verden omkring jer gør. Tværtimod skal I lade Gud forvandle jeres indre, så I kan vide hvad der er Guds vilje:
Bibelmeditation III Teol.kursus, MF Luk 24, Den opstandne Jesus og disciplene. Således står der skrevet: Kristus skal lide og opstå.
Farveplanlægning. Farveplanlægning er en vigtig del af Malerens daglige arbejde, dette kan angribes på mange forskellige måder. Farveplanlægning på stedet.
Perception og disposition af grænseflader
Komposition Eksempler og øvelser.
1 Design, analyse og verifikation. 2 Design Bevisteknikker Design ved hjælp at matematisk induktion Analyse O-notation Logaritmer Binær søgning Verifikation.
GRAFISK DESIGN HVAD SKAL VI PÅ KURSET OG HVAD ER GRAFISK DESIGN Vi møder ordet design første gang 1500 tallet i et engelsk leksikon. ”Skitse til noget.
Reklameanalyse Walkthrough.
Illustration fra Bogen om kræft figur 3.1.a Figur 3.1. Første del. Kapitel om Kræft i Danmark.
Komposition Statisk-dynamisk komposition Åben-lukket komposition Læseretning Det gyldne snit.
Freud Drømmetydning Gruppe 14. Hvilken status og funktion har drømmen i forbindelse med tydningen? ”Jeg må hævde, at drømmen virkelig har en betydning,
Det moderne gennembrud
Kompositoriske heuristikker og værktøjer. Matematisk centerOptisk center.
 Planlægning › Kommunikationsplanlægning › Teknisk planlægning  Krav- og testspecifikation › Krav til produkt  Design › Brugergrænseflade  Implementering.
Hjemmesiden Stilen Funktionalitet Mangler. Stilen Simpel, enkle linier, klart mønster Få farver i tekst – symbolik – valgt med henblik på kunstnerens.
Grundlæggende Webdesign
Den grafiske brugergrænseflade Overvejelser Afprøvning Udvidelser.
Digital videoformidling Det 2Dimensionale felt Zettl - Kap. 7.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Reklameanalyse.
Hvordan er billedet bygget op?
Statisk og dynamisk Åben og lukket Volumen og rum
Form, space and order Facaden Arkitektur, 4 semester.
DAWN af Takao Tanabe fra 2003 Et landskabsbillede kan en gang imellem have svært ved at sige én noget. Men det er bestemt ikke tilfældet med TANABEE’s.
ROMANTIKKENBilledanalyse
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Grundlaget for kognitive tilgange Köhler Koffka Wertheimer Psychology of Personal Constructs Metateoretiske refleksioner Kognitive og socialkognitive aspekter.
Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester.
Kosmologiens Historie. Begreberne Kosmologi – er læren om universet og dets udvikling Astronomi – er læren om himmellegemerne (primært Solsystemet) Astrologi.
emne erklæring SmartArt-grafik med billeder på rød baggrund
Kunstbilleder analyse.
Ф =(1+√5)/2 Ф′ =(1-√5)/2 En guddommelige brøk ? ≈ ≈
Præsentationens transcript:

Komposition er ordning af elementer og flade til en billedlig enhed

Elementer Tekstur Farve Rum Form Tone Linie

Komposition eller principper Balance Kontrast Betoning Variation Proportion Mønster Rytme Enhed

Balance

Matematisk center Optisk center

Centreret layout Statisk spænding Asymmetrisk layout Dynamisk spænding

Det gyldne snit Dynamisk harmoni

Det gyldne snit konstruktion

Konstruktion af det gyldne rektangel

Det gyldne snit Det lille stykke forholder sig til det større, som det større til summen af de to

Fibonacci’s talrække 1:2:3:5:8:13:21…

Den harmoniske port A-format 1:1,4142…… ’ ’

Proportion

Mønster

Kontrast

Betoning

I søgning efter spænding og uformel balance, kan man give billedfladen et betonet område ”Rembrandt´s øjne” Betoningen sløres

Rytme

Enhed

Variation

Vilhelm Bjerke Petersen 1909-1957

”Horisontale og vertikale kræfter virker overalt og dominerer al natur Deres indbyrdes funktion udgør den jordiske tilværelses grundprincip” (Mondrian)

Vertikal - opadstigende

Keith Edmier

Horisontal - ubevægelig

Carsten Holler

Læseretning – let og på vej ind

Cady Noland

På vej ud - bremser

Gunter Frorg

John Henry Fuseli

Stabil - tyngdeloven

Philip Guston

Svævende luftig – trykkende truende

Thomas Ruff

Indadførende - let

Gerwald Rockenschaub

Tung – faldende, bremsende på dybdeopfattelsen

Roy Lichtenstein

Neutraliserer – skaber balance

Robert Gober

Centrum og midterdeling

Gilbert And George

Kvadrat diagonaler – væk fra centrum , rytme

Hviler på grundplanet – jordisk harmoni

Katharina Fritsch

Aleksander Rodcehenko

Svævende – himmelsk harmoni

Læseretning – ubesværet fremdrift

Aleksander Rodcehenko

Kæmper imod læseretning – modstand

Og hans studerende Wolfgang Køhler og Kurt Koffka Gestaltlovene 1912 Max Wertheimer Og hans studerende Wolfgang Køhler og Kurt Koffka

Loven om nærhed Loven om lighed

Loven om lukkethed Loven om forbundenhed

Loven om afslutning

Loven om figur - baggrund

Prägnanz Man opfatter altid den bedste / simpleste /regulæreste figur først

Vilhelm Bjerke Petersen KOMPOSITIONSMIDLER

Se de negative flader/rum

Litteraturliste

test

Hvad er mit format? Hvordan forholder jeg mig, til de 8 principper? Kan jeg bruge Gastaltlovene til noget, eller er de opstået af sig selv? Brug et spejl Vend billedet på hoved Bring øjnene ud af fokus Sammenstil billeder Husk alt dette kun er med til at komponerer på det formelle plan. Hvordan understreger jeg problemstillingen kompositorisk?