Internationalisering gennem lektorkvalificering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Advertisements

Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Vand- samarbejder Sanne.
Copyright © 2012 Grontmij A/S 1 Præsentation v. Kristian Kirkebjerg Indsæt billede: Format: H 165 x B 254 mm 1. Klik på billedeindsættelsesikonen.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 4 linjer Skift farve på forside >Højreklik på slidet >Layout >Vælg forsidelayout Overskrift her Størrelse 49 pkt.
29. september 2011 Guide til bæredygtige indkøb
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Rammer og roller.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
”Vigtige værktøjer i kronikerbehandlingen - Lægemidler”
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder og objekter 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder og objekter 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved.
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Miljøvurderingsdag –
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Sammenfatning: Målsætninger og Strategiske prioriteter (1 af 2) SAF Strategiske prioriteterMålsætninger 2. Kvalitet i uddannelserne 1.Øget STÅ – grunduddannelse.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Den perfekte folkeskole? - udfordringer og muligheder
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Forpligtende netværksledelse
OK 15 CFU og Finansministeriet Det generelle forlig
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Introduktion til 2014 bekendtgørelsen – og praktikbeskrivelsen
Skift af farvetema: 1.Vælg ’Design’ i PowerPoint menubjælken 2.Vælg ’Farver’ 3.Vælg ’farveskema’ SKI_GRØN eller SKI_BLÅ Indsæt nyt billede i format H 17,3.
Stefan Hermann Rektor Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen.
Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
1. Praktik F august-9.oktober 2015
Gitter- og hjælpelinjer For at se gitter- og hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Gitterlinjer og/eller Hjælpelinjer Tip: Alt + F9 for hurtig visning af.
Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Studiestart - hjælp med IT
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Bispebjerg og Frederiksberg Hospital Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds.
Velkommen til IDAs company presentation Præsentationen er en generel præsentation af IDA og IDAs medlemmer. Du kan bruge den samlet eller dele af den til.
Bornholms Hospital Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds ved Vis tegnehjælpelinjer.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Region Hovedstaden Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds ved Vis tegnehjælpelinjer.
Region Hovedstaden Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds ved Vis tegnehjælpelinjer.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Fra på (stort set) et år SISCON-konference d
Region Hovedstaden Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds ved Vis tegnehjælpelinjer.
Region Hovedstaden Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds ved Vis tegnehjælpelinjer.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
Anette Kjeldal Lausten Institutchef Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Guide – Siden skal slettes
Guide – Siden skal slettes
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Internationalisering gennem lektorkvalificering Internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen Leder af det internationale område Mette Jørgensen Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

Lektorkvalificering – nu med en international dimension Ny bekendtgørelse om lektorkvalificering 2013 + Ny bekendtgørelse om stillingsstruktur, BEK nr. 249 af 18/03/2014: ”For at styrke uddannelsernes internationale dimension skal planen desuden indeholde relevante internationale opgaver og aktiviteter.” Stillingsstrukturen indeholder kvantitativ regulering af den 4-årige adjunktplan = Adjunktforløbet skal indeholde 25 % videreuddannelse & 25 % forskning og udvikling over 4 år. (NB! Finansieringen tages af uddannelsestaxameteret, Regelgrundlaget er en del af OK 2013-2015) National sektorvejledning 2014: ”Aktiviteterne skal bidrage til at udvikle adjunktens kompetencer til at inddrage relevant international forskning og/eller internationale udviklingstendenser inden for erhvervet eller professionen i arbejdet med uddannelse og undervisning samt forsknings- og udviklingsaktiviteterne… Aktiviteterne kan blandt andet omfatte udvikling og vedligeholdelse af internationale netværk inden for faget/fagområdet med henblik på at samarbejde om at udvikle uddannelse og undervisning. Der kan også være tale om deltagelse i internationale konferencer mv.” Anledningen til at tage fat på dette, har været… Ny bekendtgørelse – under udarbejdelse Ingen kvantitetskrav- og vores uddannelsesledere har ikke været interesseret i kvantitetsmål – ønske om fleksibilitet. Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

Hvorfor en international dimension som en integreret del af underviseres arbejde? Professionsuddannelserne er forskningsbaserede og aktuel og opdateret viden skal være internationalt opdateret De borgere vi arbejder med lever i en globaliseret verden og det skal undervisning og læringsmiljøer reflektere Den praksis velfærdsprofessioner udfoldes i, repræsenterer et udsnit af en mangfoldig globaliseret verden, hvilket nødvendiggør interkulturelle kompetencer Den praksis velfærdsprofessioner udfoldes i, reguleres ikke kun nationalt, men også gennem international lovgivning, og den påvirkes globalt økonomisk, kulturelt og socialt. Vi er nationalt og som medlemmer af EU forpligtet på internationaliseringsstrategiske mål Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

Undervisere er en vigtig internationaliseringsdriver Al eksisterende viden peger entydigt på, at undervisere, der har været på udvekslingsophold og/eller er tilknyttet internationale faglige netværk bærer internationalisering ind i undervisningsrummet. Undervisere fremhæves således som centrale internationaliseringsagenter og afgørende for at etablere internationalisering - ikke blot for det mindretal der rejser ud, men for alle studerende. Undersøgelser viser omvendt, at underviseres manglende viden om og formidling af internationalisering udgør en barriere for internationalisering (se ex. CIRIUS 2009: 17) Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

Hvorfor er adjunkter interessante i et internationaliserings-strategisk perspektiv? Tal fra Professionshøjskolen UCC pr. ultimo august 2014: 513 undervisere med opgaver på Professionsbachelor-uddannelserne, i videreuddannelsen samt i forskning og udvikling ud af 953 ansatte (Ansatte i konsulent stillinger i øvrigt (fx AC, CVU mv.) er ikke medregnet da de ikke underviser på professionsbacheloruddannelserne mv.) Af disse 513 undervisere er de 105 aktuelt ansat som adjunkter med henblik på kvalificering til lektorbedømmelse. Det svarer til 20 %. Prøv lige at overveje rækkefølgen – er usikker på hvad der fungerer bedst…? Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

Workshop 1: Relevante opgaver og aktiviteter Ud fra jeres erfaringer – hvad er relevante internationale opgaver og aktiviteter for adjunkter – 3 min. post it’s – en ide pr. post it. B) 4 sammen udveksl ideer – c) udvælg de to mest interessante ideer – og fremlæg i plenum – samles et sted på væg/tavle… Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

Eksempler fra UCC Medarbejder udveksling – strategisk/vilkårlig Formatet Case mhp. at koble teori og praksis i undervisning Underviser på international uge, herunder introduktion til internationale netværk Undervisning på internationale moduler – undervisningsmetoder i det internationale klasserum F&U. Fra internationale forskningsprojekter til egne udviklingsprojekter – ex. kvalificering af udlandspraktikken Deltagelse på internationale konferencer/netværkskonferencer Sproglig kompetenceløft Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

NEDSLAG 1 Formatet case i forbindelse med udveksling Formatet case: en bearbejdning af indsamlet viden til cases, der kan indgå i og anvendes aktivt i undervisningen mhp. at knytte teori og praksis tættere sammen. Case-arbejdet indgår i adjunktens 25 % Forsknings- og udviklingstid Adjunktens arbejde med cases: Formatet anvendes til at kvalificere den viden, der indhentes gennem et udvekslingsophold mhp. at udvikle en international case til brug i undervisning. Om muligt tilstræbes det, at flere adjunkter efter endt udvekslingsophold samles i studiegruppe mhp. at udvikle sådanne internationale cases til brug i undervisning. Giv et billede – ex. børnesag… Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

NEDSLAG 2 Undervisning på international uge i UCC International uge finder sted fra forår 2015 på 3 fastlagte årligt tilbagevendende dage i forårssemestret Det er et strategisk mål, at adjunkter deltager på international uge i international workshop for udvalgte studerende som føl mhp. at opnå erfaringer i at undervise i det internationale klasserum Adjunkter kan med fordel tildeles rolle i forbindelse med værtsskab for internationale gæsteundervisere Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

NEDSLAG 3: Undervisningsmetoder – didaktiske overvejelser i det internationale klasserum Erfaring med undervisning i det internationale klasserum kan kobles med udvikling af undervisningsmetoder Brug af it, e-læring og sociale medier i det internationale klasserum, ex. online learning Internationalisering af igangværende it-projekter Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

Workshop 2: Nye perspektiver Perspektiverne i de fremlagte forslag – nye forslag der ligger i forlængelse – hvordan kan vi tænke det videre… En grundlæggende udfordring – hvordan kan man tænke det ind så det ikke bliver belastning (jf. økonomisk belastning), men så det er med til at løfte ex. de opgaver der ligger indenfor det internationale område alligevel (ex. kvalificering af udlandspraktik) Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

Opsamling… Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen