En proces Fremvis Salg Kunde- henvendelse Lav karosseri Mal 13-12-20141Lars Zobbe Mortensen (www.zobbe.org)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

Charter for flere kvinder i ledelse
Mere potentiale – mindre fare En mulig opgave? Pia Gjellerup Centerleder.
Dau – IDA – DI ITEK Automation og industrielle it projekter Hvordan planlægger og gennemfører du dit projekt optimalt? Produktionen må da godt crashe i.
Frivillige it-opgaver i lokalbestyrelsen og i distriktet.
SPBG.  Test driven development  Unit test frameworks  MOSS TDD  Mocking  Design patterns.
Nyt fra I NTERBULL og fremtidige udviklingsopgaver Gert Pedersen Aamand og Anders Fogh.
Et fagligt løft af folkeskolen
Kompensationsomfang for gennemførte vandplaner og beregning heraf
Værdistrømsanalyser.
SHOP FLOOR CONTROL.
GSAK Makroer Hvordan får du downloadet, installeret og konfigureret GSAK Af ProsperoDK (aka. René Boe) Teknik-event i det mørke Jylland IV - 16/
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
IM-Strategi.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
IceQuery™ Nyt liv til dine Queries
Arkitektur, lagdeling og pakker
DDB CMS april 2014 Lanceringsplan • Hostingplaner • Migrering • Undervisning • Manualer • Inddragelse.
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Tips og Tricks til Small Business Server Rico Raja marts 2006.
© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM.
Morten Vendelø7/2/20141 [Klubbens Bestyrelse] [4. marts 2010] Medlemsmøde i Sejlklubben Sundet om Klubudvikling.
RT Speciale Evaluering af Java til udvikling af indlejrede realtidssystemer ved brug af en eksisterende ”Java Optimized Processor” (JOP) Speciale – efterår.
Tele- og dataudbud 6 kommuner i Midt- og Vestjylland
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Design definition  Den proces, som med forskellige teknik- ker definerer en enhed, en proces, eller et system i tilstrækkelige detaljer, således at det.
Mobile Atlas Creator (MOBAC) Prepare online maps for your mobile device Af ProsperoDK (aka. René Boe) Teknik-event i det mørke Jylland V - 12/ –
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
View Procedures Trigger og Function Jesper Tørresø DAB1 E07 1. november 2007.
T- FOBS Temporær Fælles Offentlig Bruger Styring Fællesoffentlig log-in-løsning Beredskab / Incident Management.
Interesse Vilje Hensigt Mål Kommissorium SOSU Netværket øst for Storebælt.
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
IT Service Management – JP/Politikens Hus
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Microsoft Solutions for Management Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Professionalisering og effektivisering i IT-Afdelingen ITIL: International standard for it-management Christian Wang, IT-Chef, UC Lillebælt ǀ April 2010.
Visual Studio Team System Work Item tracking med Microsoft templates.
IT-hjælpemidler der kan understøtte specialundervisningen i Grundskolen Køge, onsdag, d. 10. november 2010.
Virksomhed Linnea Jacobsen 2. semester uge 5 + 8: Visuel Identitet.
Status på POC og POB på S&D Organisation, klassifikation og person.
Tilgængelighed - det handler om at være med!
Klik for at redigere titeltypografi i masteren Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren Skarven – en succeshistorie med store.
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Dødfødte kalve Data fra november |
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Klasser Modeller.
- 1 - Service & Support Forum 2005 Case A Jens Helstrup Solution Consultant – Nordic Region.
Software Asset Management ISO19770 itSMF Konference
Enterprise Strategy Program
Billede Udskift billede ved at klikke på ikonet på midten af siden. For bedste resultat indsæt billede med en str. På H: 19,05 X B: 25,4 Temadag om Bæredygtige.
Portalintegrationsprojektet Claus Andreasen PL, portalintegrationsprojektet.
Kristian F. Thomsen infrastructure specialist i edgemo Claus Egeberg-Gjelstrup infrastructure specialist i edgemo
Kontor for It-infrastruktur og implementering IT og Telestyrelsen IT Arkitekt Søren Peter Nielsen - OISAML Workshop DEL 2 Århus 31. marts 2009.
Business case - Gevinstoverblik Forsikring eksempel
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
Kroppens funktioner og Den rette dosis
Tablet med/uden overtræk
Dokumentation af opgaver
Introduktion og behovsafdækning Fokus på problemer med medicin og medicinhåndtering i hverdagen Forslag til løsninger Fastlæggelse af læringsbehov.
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.2.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Forretning og Ledelse – Lektion 9
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
September 2007 | IBM © 2005 IBM Corporation ITIL – hvad, hvem og hvorfor? Nina Berthou Process Delivery Manager for the Configuration Management Process.
Implementering og dokumentation
Det produktive team Software kvalitet og kultur
Dag 2 – Incident og request fullfillment
Intern tidsmæssig omkostning
Præsentationens transcript:

En proces Fremvis Salg Kunde- henvendelse Lav karosseri Mal Lars Zobbe Mortensen (

En rigtig proces Lars Zobbe Mortensen (

Proces implementering Hvad er vision / høje mål? Hvor skal vi hen? Hvor er vi nu? Hvordan kommer vi der hen (implementer)? Er vi kommet frem? Værktøjsvalg ud fra proces krav (Krav til proces / definer proces / krav til værktøj / vælg-implementer værktøj) Lars Zobbe Mortensen (

Service desk Funktion! SPOC (Single point of contact) Lokal/Central/Virtuel Kompetencer: –Service gen –Forretnings kendskab –Teknik Lars Zobbe Mortensen (

Incident management Incident – definition? og formål? Process (Opdage, Klassificering og indledende afhjælpning, Udredning og diagnose, Løsning og genoprettelse, Lukning) Eskalation (funktionel – hierarkisk) Prioritering (Urgency og Impact) Major incident Lars Zobbe Mortensen (

Problem management Formål? (Forskellig fra incident m.) Problem control (Identifikation og registrering, klassifikation, Undersøgelse og diagnose, Løsning og lukning) => Known error Error control (Identifikation and registrering, vurdering, løsning (RFC), luk) Proaktiv Problem management Lars Zobbe Mortensen (

Change management Process: Filter, Prioritere, Kategorisere, Vurdere, Godkende, Build (bygge), Teste, Implementere, Review Afgrænsning (Scope) (Som Configuration M) Forward schedule of change (FSC) Projected Service availability (PSA) Uafhængig tester Back-out plan Urgent change Standard change CAB + CAB/EC Lars Zobbe Mortensen (

Release management Main process: Build, test, implement Change M: kontrol, Release M: gør det DSL (Definitive software library) DHS (Definitive Hardware store) Release unit Full/Delta/Package release Lars Zobbe Mortensen (

Configuration management Planlægning – Identifikation – Kontrol – Status – Verifikation & Rev. Afgrænsning (som change man.) CMDB CI (+assembly CI), variant CI level, attributes pr. type (unique id, status) Relationship Baseline Hoved CI-typer: HW, SW, Kommunikationsudstyr, Dokumentation, Personer og Lokationer Lars Zobbe Mortensen (

Service level management Implementere: (Planlægning), Service katalog, Udkast, Forhandle, Revidere OLAs & UCs, Indgå SLA Løbende: Overvåge, Rapportere, Statusmøder Vedligehold (Aftaler og processer) SLA (Kunde baseret / Service baseret / Lagstruktur) OLA / UC Service katalog Lars Zobbe Mortensen (

Financial Management Budget Omkostnings opgørelse (Accounting) Fakturering Omkostninger: Overførsler, HW, SW, Ekstern, Mennesker, Lokaler Variabel / Fast, Investering (Anlæg, Kapital) / Drift, direkte / indirekte, absorberet / uabsorberet ROI, ROCE, TCO Lars Zobbe Mortensen (

Capacity management Del processer: Business C. M., Service C. M., Resource C. M. Kost / Kapasitet Iterative: Overvåge, Analyse, Tune, Implementere Modelling: Trend analyse, Analytisk modellering, Simulation Applikationsdimensionering (Application sizing) Demand management Capacity plan Lars Zobbe Mortensen (

IT Service continuity m. Process: –BCM –Krav & strategi (BIA, risikoanalyse, BC strategy) –Implementering (Planlægning – stand-by, plan, risikoreducerende foranstaltninger – Procedurer – Indledende test) –Operationel håndtering (Undervisning og opmærksomhed, Eval. og revision, Test, Change, Træning, Sikring) Recovery options (Gradual recovery >72, Intermediate 24-72, Immediate<24) Lars Zobbe Mortensen (

Availability management Planlægning Elementer: Availability, Reliability, Maintainability, Serviceability, Security (CIA) MTBSI, MTBF, MTTR Værktøjer: CRAMM, FTA, CFIA, TOP, SOA Availability plan Lars Zobbe Mortensen (

Eksamen (1/2) 1 time uden hjælpemidler 40 spørgsmål med fire svarmuligheder – 26 rigtige til at bestå (det trækker IKKE ned at svare forkert -> svar på ALLE) Læs spørgsmålet – understreg Vend tilbage til spørgsmål du var i tvivl om (og kun dem) Husk forretningsfokus og Cost/Benefit Medbring billed ID Lars Zobbe Mortensen (

Eksamen (2/2) Tid markeres 15, 5 minutter før slut Det er ikke tilladt at gå de sidste 15 min Uden hjælpemidler Lokalet må ikke forlades Husk helt at slutte mobilen Medbring kuglepen/drikke/spise Marker svaret tydeligt (streg evt. ud) Lars Zobbe Mortensen (