Fritrumsprofil og sikkerhedszoner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Konkurrence i grupperne Hvem får først bolden…..
Balance i energiregnskabet
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Distance? Puls? Power? Forbrænding? Hastighed? Km BPM Watt Kcal Km/t
Hvad er succes ? Enkelt forklaret.
Opvarmning 1. del Koreografi: 4:20 DT SID hele vejen - stille pulsstigning ved belastning max 65% MAP 120 % MAP
Et lynkursus i det gode, det onde og det virkelig grusomme
Kredsløbstræning
Autoværn.
Program Introduktion til selvbetjening på biblioteket Velkomst i mødelokale 1 Overvejelser FØR du går i gang Søgetricks OPGAVER.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
COWI PowerPoint design manual
Driftsleder Niels Haaning Libergreen HSH Agro I/S
1 GPS Workshop 2010 Velkommen til Skovlund GPS Workshop 2010 Velkommen til Skovlund.
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Alt du skal vide i ét oplæg!
Funktioner Graf og forskrift Venstreklik på musen for at komme videre
Optimering af SkyTEM Surveys. Siden introduktionen i 2002/2003: Større rammer + højere strøm >> højere moment Hurtigere målesystem (tættere målinger)
Type 2 Diabetes Sociale forhold Emne: Sociale forhold Formål
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Procent til decimaltal
Skoledagen indskolingen Dagen Understøttende undervisning (UsU) lektion lektion Pause lektion.
PrEN Funktion af retroreflekterende vejtavlematerialer Skulle skabe et fælles grundlag for funktionskrav til retroreflekterende vejtavler, men.
Oplæg til debat om 25 m skydeprogrammer for cal. .22 pistol
Den traditionelle opfattelse af retrorefleksion En bilist på vej mod en retroreflekterende vejtavle Belysningen fra en af lygterne reflekteres tilbage.
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
Nørlem SFO Forældrerådet Årsberetning 2012/13. Hvem er vi? Eivind Jesper HenrietteIben MajaThekla Flemming.
Den optimale tørring og lagring af korn
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
MEGAFON undersøgelse af VINTERMAN.DK VINTERMAN brugermøde
Jeopardy Ikast Vestre Skole
Mekanisk Energi Potentiel Energi Kinetisk Energi
Læseindeks Under gode forhold med hensyn til luminans og kontrast kan normalsynede personer skelne detaljer på 1 bueminut UMTRI 2001 Man skal kunne skelne.
1 PROGRAM Velkomst Hvordan finder jeg det, jeg er ude efter ? - faglitteratur og skønlitteratur - tallene på bøgerne Bibliotekets søgesystem - hvornår.
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
Muligheder for støjdæmpning EnviNa 27. Maj Mobile støjkilder.
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
Matematik B 1.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Grovfoderseminar Kaliumindhold i græs med nuværende praksis Kalium og græsproduktion Bruger vi for meget kalium.
Product story_HSC1 Helårsdæk – altid et kompromis Resterende hastighed 25,6 km/t Resterende hastighed 35,4 km/t Vinterdæk Sommerdæk Helårsdæk Bremsning.
Etablering af raps og valg af sort
Grunde til at jeg elsker dig
Dialogmøde 17. januar 2011.
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
Vurdering af vejtavlers luminans UMTRI 2001 Derefter findes vejtavlens luminans som belysningsstyrken ganget med vejtavlens retrorefleksion Belysningsstyrken.
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Landbrugets Rådgivningscenter Landskontoret for Planteavl Forbedring af 1- års virkningen i husdyrgødning? Torkild Birkmose Landskontoret for Planteavl.
Køreskader og påvirkning af udbyttet i kløvergræs
Manuskriptkursus Efterår d mediefag. Et filmmanuskript BegyndelseMidteAfslutning Paradigmet Filmmanuskript 120 sider 1 side pr. minut.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Ukrudtsmidler til frøgræs og udlæg af frøafgrøder Poul Henning Petersen.
Hvordan styrer jeg vandingen optimalt – og hvad siger økonomien? Specialkonsulent Janne Aalborg Nielsen.
Kvalitet og slætantal i kløvergræs Karsten A. Nielsen VFL, Planteproduktion.
Kvalitet, variation mellem sorter, marker og i marker Landskonsulent Jon Birger Pedersen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Planteproduktion 2004.
Hvorfor faste kørespor?
Kapitel 16 Logistik og Lagerteori
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Færdselsundervisning
Præsentationens transcript:

Fritrumsprofil og sikkerhedszoner Halvdagspræsentationsseminar 21/9-2010 Af Peter Nielsen Kilde: Tværprofiler, trafikarealer land, hæfte 3

Pladsbehov Bevægelsesprofil Fritrumsprofil Yderzoner Det dimensionsgivende køretøjs dimensioner Bevægelsesspillerummet Fritrumsprofil Bevægelsesprofilet En vejledende objektafstand Yderzoner Nødzone Oversigtszone Sikkerhedszone

Bevægelsesprofiler

Bevægelsesspillerum Bevægelsesspillerummet afhænger meget af restbredden, dvs. køresporsbredden minus køretøjsbredden. Lidt plads  krampeagtige styrebevægelser  stor afvigelse fra ret linie Meget plads  samme resultat  pga. førerens uopmærksomhed Optimal restbredde for personbiler er 1,10 -1,60 meter Restbredde = 1,60 m  V85% = 120 km/t Restbredde = 1,10 m  V85% = 90 km/t Lastbiler = mere kørselserfaring  mindre restbredde Restbredde = 0,60 m  V85% = 80 km/t

Fritrumsprofiler

Objektafstand Afhængig af hastighed, kørselserfaring og risikoaccept Lodret Almindelig bro  højde 4,63 m Maks køretøjshøjde 4,00 m Lodret bevægelsesspillerum 0,25 m Lodret objektafstand 0,25 m Tillæg 0,13 m Stibro  højde 5,00 m Strømførende dele, signaler og tavleportaler  højde 5,00 m Vandret Billistens valg af objektafstand afhænger af Højere hastighed  større objektafstand Kontinuerligt objekt  mindre objektfrygt end enkeltstående ganstand Massiv beton-brosøjle  mere objektfrygt end f.eks. færdselstavle Trafikafvikling Trafiksikkerhed

Yderzoner Nødzone Oversigtszone Sikkerhedszone Tilstrækkeligt plads til at et køretøj kan anbringes udenfor trafikstrømmen Bredde = 2,55 m (0,30 m kantlinie + 0,50 m udstigningsplads + 1,75 m køretøjsbredde) Krævet bredde ved lastbil = 3,35 m Ingen faste genstande, men med undtagelser Tilstrækkelig bæreevne Oversigtszone Sikkerhedszone Genvinde kontrol over køretøj Helst undgå ikke eftergivelige genstande Bedst som del af vejarealet

Sikkerhedszoner Krav til bredde af sikkerhedszone

Sikkerhedszoner K: kørespor X: kantbane N: Nødspor Y: Yderrabat Hvis: a ≤ 2  autoværn

Yderzoner