SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning.
Advertisements

Porteføljestyring
Projekt SAPA (Sagsoverblik/Partskontakt)
Obligatorisk digital selvbetjening
Samarbejde Ringsted/Sorø - Indkøb - IT - Digitalisering
 Projektets ordinære målgruppe var ældreområdet  Efter at have foretaget interviews med ældrechefer i Vordingborg og Næstved, stod det klart, at projektet.
Formål at give udsatte unge uddannelse og kompetencer, samt netværk unge i projektperiode Fokus på at metodeudvikle ungdomsuddannelsernes parathed.
Kommunernes Sygedagpengesystem
Dato - Dok.nr.1 Engrosmodellen - Kort status Dialogforum
Risici for SAPA-projektet
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Forskellig forståelse af opgaven Michael Hald Konsulent KL
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Michel Sassene, projektleder
ORGANISATORISK FORANKRING I KOMMUNERNE Flemming Engstrøm, programleder Nils Thor Rosted, seniorkonsulent Digitaliseringsmessen 2013.
Digitaliseringsstyrelsen
Først en afgrænsning Jeg vil ikke tale om kommunernes business case i dag. Der er stadig nogle punkter, vi ikke har fået afklaret, så jeg må vente til.
Kommunernes Sygedagpengesystem. Baggrund En fælleskommunal løsning, der kan understøtte den kommunale sagsbehandling på sygedagpengeområdet. Afløser til.
Obligatorisk digital selvbetjening
KIGO og kommunernes opgaver
Øst/Vest-kommunenetværksmøder februar 2015 KMJ
Kort om baggrunden Fusion og strategi Strategiens mål om intern støtte og service, bygningsdrift m.v. Eksternt pres.
Implementering af Fælles Medicinkort i kommunerne
Snitflade-undersøgelse – gennemført i sommeren 2015
KMD SAG ARKIVERING Hightlights fra mini task force KMJ, 1. oktober 2014.
SAPA Kenneth Møller Johansen Digitaliseringsmessen 2013.
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
SAPA KOMMUNENENETVÆRKSMØDE Juni 2015 Workshop rettigheder v/Birgitte Wendelboe – Klaus Rasmussen.
SAPA i Aalborg Kommune Tonny Andreasen.
Opdeling af sager i kmd sag
Monopolbrud i Esbjerg Kommune SAPA Kommunenetværksmøde Vest den 10. juni 2015.
SAPA FOR BEGYNDERE Kenneth Møller Johansen SAPA-netværksdage 25. og 28. april 2016.
STS i relation til SAPA Foredragsholder: Allan Eriksen HVORFOR SAPA HAR INPUT TIL STS 25. APRIL 2016.
SAPA Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016.
SAPA KOMMUNENETVÆRKSMØDER November 2015 Implementering, udrulning og pilotkommuner Line Abildgård & Monica Neesgaard.
IMPLEMENTERING AF MONOPOLBRUDDET Topledelsens udfordringer og ansvar Fjerde kvartal, 2015.
SPOR OM IMPLEMENTERING KOMMUNERNES OPGAVER Netværksmøder april 2016 Line Abildgård & Monica Neesgaard.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
SPOR OM SNITFLADER Netværksmøder november 2015 Kenneth Møller Johansen.
SAPA – AKTUELLE EMNER Kenneth Møller Johansen SAPA-netværksdage 25. og 28. april 2016.
Info om opgaver og dokumenter under ”snitfladeoverblik” (marts 2017)
SAPA Netværksdage 24. OG 26 NOVEMBER 2015
Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning.
Sapa snitfladestrategi
SAPA kommunenetværk Intro TIL SAPA
SAPA Netværksdage 24. OG 26 NOVEMBER 2015
Opdeling af sager i kmd sag
Monopolbrud i Esbjerg Kommune
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Snitflade-undersøgelse – gennemført i sommeren 2015
Hvorfor SAPA har input til STS
Først en afgrænsning Jeg vil ikke tale om kommunernes business case i dag. Der er stadig nogle punkter, vi ikke har fået afklaret, så jeg må vente til.
SAPA i Aalborg Kommune Tonny Andreasen.
KIGO og kommunernes opgaver
Projekt SAPA (Sagsoverblik/Partskontakt)
Kenneth Møller Johansen SAPA-netværksdage 25. og 28. april 2016
Kommunens sapa-strategi
Landskabet omkring OS2Kravmotor i Syddjurs Kommune
Kort Om støttesystemer
Brugsmønstre af KMD Sag for forskellige medarbejdertyper NDH/KMJ, 6
SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering
Informationsmøde: Udbud 12/23309 om levering, installation, implementering, support, drift og vedligehold af Microsoft Dynamics AX 2012 Regnskab & Finans.
SAPA netværksmøder juni 2015 Line Abildgård
Hvad indeholder SAPA? CVR SAPA CPR Organisation Klassifikation Ydelser
Borgerens adgang til egne data
Brugsmønstre af KMD Sag for forskellige medarbejdertyper
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering Hvem og hvad motiverede til at sige ja? KMJ, 6. og 7. oktober 2014

Hvem er ansvarlig for kommunens monopolbrud ift. KMD Sag? Hvem ligger vågen om natten? Hvem får udbetalt bonus når succes? Hvem bliver fyret når fiasko? SAPA-kontaktpersonen? It-chefen? Kommunaldirektøren? KOMBIT? Nej: Kommunens SAPA-projektleder!

Hvorfor en projektleder?

SAPA er ikke blot et it-projekt Ibrugtagning af SAPA it-system… er kun en lille del af SAPA-projektet – også for kommunerne. Kommunen skal også: Indkøbe nyt it-system/nye licenser. Migrere brugere og sager. Indkøbe snitflader. Rydde op i kildesystemer. Implementere Støttesystemer (eller samarbejde med kollega). Håndtere det løbende samarbejde med både KOMBIT, systemleverandøren, monopolbrudsprogrammet, de andre monopolbrudsprojekter – og måske andre kommuner. Derfor skal der udpeges en projektleder

Hvordan Projektorganisering?

Organisering omkring SAPA-projektet i kommunerne Hovedbudskaberne omkring organisering: Ja, det er et projekt! Så der er behov for projektorganisering. Udpeget SAPA-Projektleder (den rette profil, fx ESDH-PL’eren) Forretningsorienteret styregruppe (fx økonomidirektør, it-chef, borgerservice-chef, direktør/chef for/fra socialforvaltningen, chef fra beskæftigelsesområdet Udførende projektgruppe (fx tekniker/it-arkitekt, systemejer, digitaliseringskonsulent, fagspecialist og superbruger) Ad hoc inddragelse (fx jurist, kontraktholdere, andre forretningschefer)

Projektlederens ansvar?

SAPA projektlederens ansvar Indgang for kommunikation til/fra KOMBIT Læse alt SAPA-materiale Følge med på hjemmesiden Deltage i netværksmøder Ansvarlig for at opgaver planlægges, igangsættes og færdiggøres Andre personer kan være udførende Fx: Ud af KMD Sag & Systemer, kontrakter og snitflader Fx: Ind i SAPA - organisatorisk Modtage opgaver gennem KOMBITs opfølgningsværktøj Afgive status til KOMBIT

Projektlederens kompetencer

SAPA-projektlederen – kompetencer (I/II) Generelt: - Uddannelse og erfaring som projektleder. SAPA: - Særlig erfaring med komplekse projekter. Generelt: - Erfaring med kommunikation, samarbejde og interessenthåndtering. SAPA: - Særlig fokus på håndtering af et komplekst interessentbillede og nye samarbejdsstrukturer. Generelt: - Evt. erfaring med at indgå i et program. SAPA: - Særligt fokus på tværgående samarbejde med de øvrige monopolbrudsprojekter.

SAPA-projektlederen – kompetencer (II/II) Generelt: - Viden om strategier, politikker og arbejdsgange i kommunen. SAPA: - Kendskab til og netværk i organisationen, - Viden om sagsbehandleres arbejdsgange ift. tværgående overblik og advis og - Indsigt i kommunens sags- og dokumentstrategi. Generelt: - Erfaring med anskaffelse af nye it-systemer, forhandling og leverandørsamarbejde. SAPA: - Erfaring med udbud, SKI-indkøb, genforhandlinger, licensudvidelser og tilkøb af ekstra funktionalitet.

Projektlederens OPGAVER

Ny version!

UDKAST

Hvad så nu?

Kommunikation og samarbejde med KOMBIT Organisatorisk opmærksomhed Vis disse slides til din chef (og til it-chefen) allerede i morgen Kontakter og suppleanter FØR: 1 SAPA-kontaktperson = NU: SAPA-Projektlederen 1-2 SAPA-suppleant(er) = Fx digitaliseringskonsulent, systemejer, programleder, it-chef, andre…? Opgave inden nytår Udpeg og giv mandat til lokal SAPA-projektleder Nuværende kontaktpersonliste skal opdateres med PL-navne Få organisering på plads i store træk

Det er en stor, kompleks opgave – og derfor sjov! HUSK Ibrugtagning af SAPA it-system er kun en lille del af SAPA-projektet – også for kommunerne. SAPA-projektlederen skal også: Indkøbe nyt it-system/nye licenser. Migrere brugere og sager. Indkøbe snitflader. Rydde op i kildesystemer. Implementere Støttesystemer (eller samarbejde tæt med den der gør det). Håndtere det løbende samarbejde med både KOMBIT, systemleverandøren, monopolbrudsprogrammet, de andre monopolbrudsprojekter – og måske andre kommuner. Det er en stor, kompleks opgave – og derfor sjov!