Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kort Om støttesystemer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kort Om støttesystemer"— Præsentationens transcript:

1 Kort Om støttesystemer
SAPA Netværksmøder KMJ, 6. og 7. oktober 2014

2 Den ny fælleskommunale infrastruktur

3 Sags- og partsoverblik
Se data Hoppe til systemer Aflevere notat til sagssystemer Modtage adviseringer Sags- og partsoverblik Dialogintegration Journalnotat Fordelings- komponent

4 ? ? ? SAPA Overblik SAPA Advis Legacy Person- og sagsoverblik
(KMD Sag Basis & Journal, ej EDH) Person- og sagsoverblik ? Sagsbehandling og sagsstyring Sagsbærende løsninger (Fagsyst. & ESDH) Infrastruktur ? Fælleskommunale Støttesystemer & Serviceplatform

5 SAPA-løsningens kontekst

6 Hvad er støttesystemerne?
Serviceplatformen og sp er begge en del af den fælleskommunale ra Men de kører i forskellige spor. Så det I skal tage med hjem er 1) status på, hvor langt vi er med projekterne og 2) hvad i kan gøre Hvad er støttesystemerne?

7 Lidt historie I forbindelse med salget af KMD forpligtede kommunerne sig til at konkurrenceudsætte en række kritiske it-løsninger, hvor KMD de facto har monopolstatus. Det er KMD Aktiv, Boligstøtte, Boliglån, Børnefamilieydelse, Dagpenge, Socialpension, Underholdsbidrag, Valgudskrivning, P-data, V-data, ESR, e-Indkomst, KSP, LOS, Sag, Doc2Archive, Udbetaling samt Arkivering. Disse it-løsninger blev omfattet af en transitionsaftale, der i en tidsbegrænset periode efter salget af KMD regulerer kommunernes vilkår for pris og udfasning. KOMBIT og KL påtog sig i den sammenhæng at hjælpe kommunerne med at sikre denne konkurrenceudsættelse.

8 Infrastruktur til forsyning af brugerløsninger
Afgrænset geografisk, rum for brugere, løser opgaver, mv. Andre gør det lettere at være bruger (beboer) i et hus Boliger har typisk en række services, man sætter pris på som beboer: El Vand Kloakering Gas Internet Tv Når man så vil bygge nye huse? Så kan man bygge nyt og rive gammelt ned – og enten selv sørge for disse services eller ”slutte sig til netværket”. Man hvad hvis det viser sig, at disse services er for dyre, ikke længere er tidssvarende eller ikke tilgængelige? Så skal der laver alternativer. Vil de kunne gøre eksisterende netværk overflødige? Ja – men over tid. Det vil være overordentligt krævende at ændre alle landets huse til at overgå til nye services – det må ske gradvist. ”Byg nyt og riv ned” Opbyg alternativer og udbred dem gradvist Hvis vi tænker på fagsystemer som boliger og støttesystemer som services, så er støttesystemerne noget der involverer mange fagsystemer og derfor ikke uden videre kan erstattes uden involvering af alle fagsystemer, der benytter dem. Fagsystemer derimod kan rives erstattes (næsten) uafhængigt af servicene.

9 Støttesystemerne Indekserne
Metadata om sager, journalnotater, dokumentreferencer Klassifikation Kommunernes opgaveklassifikation (KLE) M.fl. (FORM, IM, lokale) Organisation Kommunens organisation (hvilke medarbejdere i hvilke enheder) Beskedfordeler Distribuerer forretningshændelser via abonnement (system-til-system) Adgangsstyring Adgangsstyring for brugere og for systemer

10 Formål med projekt Støttesystemer
…at understøtte effektivisering og automatisering af kommunale it-systemer gennem realisering af let anvendelige og standardunderstøttende alternativer til de løsninger for adgangsstyring, beskedfordeling, klassifikations- og organisationsdata samt til overblik over sager, dokumenter og ydelser, der i dag eksisterer hos KMD i form af KMD LOS, KSP samt fælles forretningsservices i KMD Sags back-end. Da disse alternative løsninger Ikke kun er relevante for KY, KSD og SAPA men for kommunernes og ATPs samlede systemportefølje Skal fungere i en flerleverandørverden Skal de i videst muligt omfang at basere sig på OIO-standarder og implementere Rammearkitekturens principper. Derved kan funktionalitet genbruges og antallet bilaterale integrationer mellem systemer minimeres. KMD LOS, KSP og en række fælles forretningsservices til lokal mapning af organisationshierarki og opgavetyper, fordeling af beskeder og overblik over sager, der ligger i KMD Sags back-end, anvendes imidlertid af en stor portefølje af systemer, der rækker langt ud over transitionsaftalens virke. En fuld udfasning af disse tværgående løsninger og forretningsservices vil kræve en gennemgribende omkalfatring af kommunernes samlede systemportefølje, som kun meget risikofyldt kan realiseres i et big bang-scenarium med fuld udfasning. Kort sagt: fuld udfasning er ikke en mulighed – men der kan realiseres nogle alternative løsninger, som over tid muliggør udfasning – det er projektets scope at levere disse

11 Hvad er status og plan for ibrugtagning?

12 Hvad er temaet her? TID

13 Støttesystemer – hvad, hvornår…?
Udvikling & Overtagelse Driftsprøve og pilotdrift Implementering af KY, KSD og SAPA Ibrugtagning af støttesystemer for øvrig systemportefølje Q4-2015 Q1/2-2016 Q4-2017 ? Som med fx naturgas vs. Oliefyr – Bare fordi der er naturgas udskifter alle boligejere ikke deres oliefyr over night. Men når der bygges nyt, når der skal moderniseres, mv. Så ser man på at skifte til naturgas. Og her tager vi et kæmpe skridt i form af KY, KSD og SAPA. Her bygger vi nyt – og baseret på støttesystemerne. Og når vi har set det virke, som det skal – så er der mulighed for at skifte til STS/naturgas

14 Arbejdsgrupper for støttesystemer
Serviceplatformen og sp er begge en del af den fælleskommunale ra Men de kører i forskellige spor. Så det I skal tage med hjem er 1) status på, hvor langt vi er med projekterne og 2) hvad i kan gøre Hvad skal vi som kommune gøre?

15 Implementering? Input fra arbejdsgrupper
Fire arbejdsgrupper Hændelser – Beskedfordeler Indekser – Sags-, Dokument- og Ydelsesindeks Sikkerhed – Administrationsmodul og Adgangsstyring for bruger og systemer Klassifikation og Organisation

16 Implementering? Input fra arbejdsgrupper
Foregående møder: Primo maj Medio juni Næste møder: 8.-9. oktober (Torvehallerne, Vejle) december (DGI-byen, Kbh.)

17 Proces for Støttesystemerne ift. Ibrugtagning af KY, KSD og SAPA
Hændelser (beskedfordeler) Sikkerhed Klassifikation og organisation Indekser Analyse Strategi Plan Eksekvering Analysér behov for ressourcer i forhold til Støttesystemerne (OA) Fremsøg nøglepersoner Gennemgå systemlandskab Strategi for organisering (O) Orientér nøglepersoner Allokér nøglepersoner Samlet overblik over ressourcebehov i myndigheden omkring drift, ved f.eks. Driftsforstyrrelser (O) Informér nøglepersoner Uddan nøglepersoner Registrer nøglepersoner hos KOMBIT (O) Udpege nøglepersoner (O) Med teknisk indsigt Analysér behov for navnestandard (OT) Forstå navnestandard Vurdér konsekvenser Planlæg implementering af navnestandard (T) Konsekvensvurdér overgang til ny navnestandard Implementér navnestandard (T) Analysér arbejdsgange for vedligehold af brugere (OA) Gennemgå systemlandskab Identificér gældende arbejdsgange Udarbejdelse af strategi for tilslutning af fagsystem (OTA) Planlæg tilslutning af fagsystemer (OTA) Tilslut fagsystem(T) Opret fagsytem i Administrationsmodul Konsolider relevante organisationsdata (OTA) Oprette brugere i Støttesystemet Organisation

18

19 Hvad skal vi som kommune gøre?
Serviceplatformen og sp er begge en del af den fælleskommunale ra Men de kører i forskellige spor. Så det I skal tage med hjem er 1) status på, hvor langt vi er med projekterne og 2) hvad i kan gøre Hvad skal vi som kommune gøre?

20 Hvad skal kommunerne gøre for at implementere støttesystemer?
Generelle forudsætninger for brug Systemspecifikke opgaver for KY, KSD og SAPA Strategiske overvejelser for øvrig systemportefølje Sørge for at have de generelle forudsætninger for brug af støttesystemerne på plads – vil være en forudsætning for KY, KSD og SAPA såvel som kommunens øvrige systemportefølje Løse konkrete domænespecifikke opgaver i forbindelse med klargøring af støttesystemerne til implementering af Kommunernes Ydelsessystem (KY), Kommunernes Sydegdagpengesystem (KSD) og Sags- og Partsoverblik (SAPA)

21 Får vi hjælp? Overblik over generelle forudsætninger – se mere på Integrationsvilkår – se mere på: SKI-aftaler – se mere på Pr. monopolbrudsprojekt: SAPA, KY, KSD KOMBIT stiller viden til rådighed – løbende og efter behov Kommuner hjælper kommuner (arbejdsgrupper) Overblik over generelle forudsætninger – hør mere i lokale xx kl. yyy. Især KOS, da der her er flest opgaver Stiller viden til rådighed – efter behov SKI-aftaler – se mere på: Integrationsvilkår – se mere på:

22 Opsamling Hvad er støttesystemerne?
Services, som over tid minimerer behovet for en række KMD-løsninger Hvad er status og plan for ibrugtagning? Støttesystemerne er på planen og tages i brug gradvist – første store træk bliver monopolbrudsprogrammet Hvad skal vi som kommune gøre? Løs generelle opgaver og løs SAPA, KY, KSD-opgaver - men tænk langsigtet Hvad er støttesystemerne? Forudsætningssystemer, der over tid minimerer behovet for en række KMD-løsninger Hvad er status og hvornår tages støttesystemerne i brug? Støttesystemerne tages i brug gradvist – første store træk bliver monopolbrudsprogrammet Hvad skal I gøre som kommune? Løs opgaver på kort sigt - men tænk langsigtet – FX integrationsvilkår, SKI, mv

23 Spørgsmål?

24 Systemets kontekst


Download ppt "Kort Om støttesystemer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google