Uledsagede afghanske flygtninge i Grækenland

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Relationsarbejde på Vejrup skole
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Spejderidéen Spejderloven
Effektivitet og Kvalitet Indlæg ”Der står altid et menneske bag” Dansk Facilities Management – 26. januar 2006.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Skitsering af en engelsk samarbejdsmodel Ved Morten Kurth
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Arbejdsglæde.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Magtteori I 7. September 2005.
Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet.
And so this is Christmas And what have you done Another year is over And a new one just begun And so this is Christmas I hope you have fun The near and.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Peter Mikkelsen Med arbejdsglæde til top præstationer.
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Mexicansk migration til U.S.A.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
DIN KARRIERE – DIN FREMTID ”Min røv er helt ødelagt. Fuldstændig. Den er rød med blå mærker over det hele.” Maria-Louise Beuchert.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
RUCinnovation er din indgang til RUC’s forskere og studerende. Gennem os kan du få adgang til den viden, der hver dag produceres på universitetet – og.
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
Læger uden Sponsor Præsentation ved IRF’s ALKE-møde maj 2006 Hotel Munkebjerg, Vejle.
BY BLAIR HOLLINGWORTH CONTENTS FLAG NATIONAL ATHEM POPULATION FOOD DANISH FACTS LEGO QUIZ CHRISTMAS SCANDINAVIA MAP.
BOOK OF MY LIFE Brødrene Løvehjerte (The Brothers Lionheart) -By Astrid Lindgren Sascha 7.C (Denmark)
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
QUÍMICA INGLÊS INSTRUMENTAL AULA 3 PREDICTING, LAY-OUT, TYPOGRAPHICAL CLUES, BACKGROUND KNOWLEDGE.
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Learning Set 3 : Lesson 1 : Slide 1 Proteins Move Based on Size lactase tyrosinase.
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Forstyrrelser. Forstyrrelsesfri zone Nudging NUDGING? Nudging betyder et lille puf i den rigtige retning mod et sundere, længere og bedre liv. Man ønsker.
Fædre – mellem individ og fællesskab. Konferencen Far i den moderne familie Afholdt af Center for Børneliv Mandag d. 21/ Kvalitativ forskning om.
Den signede dag med fryd vi ser Af havet til os opkomme Den lyser på himlen mer og mer Os alle til lyst og fromme Det kendes på os som lysets børn At natten.
LØS DE BÅND DER BINDER Vil du være virkelig fri? Orla F. Møller, nov
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Stikskader og hvordan de undgås
Buy Doxycycline Online Us
Den signede dag med fryd vi ser
Tryk på F5-tasten for at starte!
Completing secondary education
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Oplæg på seminar omkring bosætning i landdistrikterne
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
why this period? why not the same as for the international strategy
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Vibeke Overgaard Madsen
. Oh, store Gud med fem vers
Forskning i Teledialog
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
SOME eller ANY START
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

Uledsagede afghanske flygtninge i Grækenland Årsmøde i Frivillignet d. 27. september 2014 Didde Bjørn

Hvorfor? Baggrund for undersøgelsen Hvordan? Mødet med børnene Hvad? Kort om flygtningesituationen i Grækenland Børnenes udfordringer i hverdagen Børnenes måder at navigere på Børnenes strategier Relevante temaer ift. livet i DK.

Hvorfor? Baggrund for undersøgelsen Flere års arbejde med unge flygtninge – DFUNK og andre foreninger Generel mangel på: Faglig viden om UAMs flugt og ophold i transitlande, fokus på hjemland. Undersøgelser af UAMs egne perspektiver. Børns roller og perspektiver overses ofte i migrationsstudier (voksenperspektiv)

Hvordan? Mødet med børnene Mål: At finde ud af hvordan afghanske UAMs oplever hverdagen i Grækenland, hvordan tackler de hverdagen? Hvordan navigerer og overlever de og i et land som ikke tilbyder sikkerhed? Feltarbejde i Athen og Patras -børneperspektiv Fokus på afghanske UAMs (sprog/største gruppe)

At skabe kontakt Spontan kontakt i parkerne Let adgang pga. sprog, kendskab til hjemland, min position som kvinde/dansker At skabe et ‘naturligt rum’: Ingen tolk, recorder, noter etc. Tillid (søster/ven) Etnografiske samtaler/interviews/deltagende observationer/frivilligt arbejde

Profil af børnene 16 drenge 15-18 år Opholdstid i Grækenland: 2 uger – 6 år. Født og/eller opvokset i Iran (2 mio. Afghanske flygtninge, 50% udokumenteret) Sendt af forældre/andet familie –forsk. grunde

Flygtningesituationen i Grækenland 1980’erne-1990’erne: fra afsender- til modtagerland Sikkerhedsliggørelse (Dublin, Frontex etc.) ‘Gateway’ til EU, 80 procent gn. Grækenland

Økonomisk krise 2008 + Politisk og logistisk uforberedt humanitær krise (UNHCR) 2011: suspendering af Dublin 20-30 cases om ugen/40.000 pending cases Ingen sikkerhed/(børne)-rettigheder etc. Offentlig debat: intolerence, Golden Dawn  Flygtninge i EKSTREM udsat position!

Hvilke udfordringer oplever børnene i deres hverdag i Grækenland ? Mangel på rettigheder, fattigdom, politivold og racisme. Viden om situationen før ankomst, info fra smuglerene. Ankomst: fængsling, lyver om alder – undgår ‘systemet’ – livet udenfor ‘systemet’. ‘Afghanske hotelller’/parker/forladte bygninger

Sult og fattigdom Ingen penge efter flugt  alternative overlevelsesveje: salg af hash, prostitution, indsamling af ‘skrald’, NGOer/kirker, øko. støtte fra familien.

Mødet med politiet Vilkårlig vold Pink kort – ingen hjælp

Case fra Patras: “They [the police] sometimes let a dog go to check everything under the cars (…) if the police doesn’t notice anything the dog does (…) for example if it is winter and if the dog catches you, they [the police] take you to the sea shore. They take your phone and throw it to the sea for sure and they also throw you in. Then they look at you and they laugh. They stand there and laugh at you. And if you don’t put your head under the water they press it with their feet, they press you into the water” (app. D.1).

Ekstrem følelse af uretfærdighed, ydmygelse og afmagt Case: “You are illegal! Okay, I am illegal, but for example why don’t they beat up a driver who has thousand kilos of drugs in his truck? They beat me who like to go to Italy. They beat me who wants to study and make a future […] I am not dangerous. I like to just sit down and talk […] I want to make my own life.

Vilkårlig anholdelse og fængsling - Operation Xenios Zeus (Zeus’ gæstfrihed!!!)

Case: “They kept me for 108 days only in a room (…) I couldn’t leave the room. When they let me go, I didn’t have money to go back, they said ‘it’s none of our business’ I couldn’t go to Athens cause that was very far from there so I had to come back walking 330 kilometres back to Patras (…) We were three (…) 10 days we were on the way. We didn’t have water in the hot summer, we nearly died (…) when I arrived in Patras they took my paper and deported me to Athens. Again I didn’t have money and I had to walk back to Patras again (…) It was so hard” (app. D.1).

Fanget i undtagelsestilstand ’Inkluderende eksklusion’ Ekskluderet fra alm. Borgers rettigheder/inkluderet som genstand for politiets magt moralske og juridiske principper - fraværende ‘Gråzone’ – No rights to have rights!

Racisme Konstant i udsat position “If they catch a refugee, they beat him up really bad. Maybe you can’t get up afterwards, they beat to death” (app. D.1).

R: Do you know what a motorcycle chain is R: Do you know what a motorcycle chain is? D: No, not really R: The one that turns the wheels. D: Ah okay, I know R: They beat with those kinds of chains; with whatever they can –knife, stick, glass, and stuff D: What ever they have? R: Yes, what ever they have they beat us with (ibid)

Hvordan navigerer børnene i det græske samfund? Forskellige måder at navigere på Somatisk/Brug af byen –styret af frygt - at være nærmest ‘ikke-eksisterende’ (Patras) Vs. at være en del af mængden (Koreaner/japaner) Konstant opmærksom på fare (kamæleon-tilværelse)

Går ALDRIG alene At være ‘streetwise’ Sikre vs. usikre steder (parker, hjem, FB)

Tid: Fanget I ‘tidsligt’ limbo Spildt barndom/ungdom ‘Going somewhere’ – ‘going nowhere’ Hverdag: rutinepræget, monoton, meningsløs

“We are caught here. We cannot leave cause then we will be sent back, but we also cannot stay here cause we have no rights here. If they send us back to Iran where our families live we will be deported back to Afghanistan” (app. C). “We are just waiting (…) We just walk around and hang out. There is nothing else to do” (ibid).

Strategier Netværk (ældre afghanere, nytteorienterede venskaber, lokale NGO’er/kirker, familie Alkohol/stoffer Tro/håb

“Didde, why are you asking about that “Didde, why are you asking about that? You know our situation: No family, no money, no school, no real home, no job, and no rights. We have to believe in God” (app. C).

Relevante temaer ift. livet i DK Fra ’kamæleon-tilværelse’ til at skulle ’finde sig selv’ Fra ét tomrum til et andet Mistet barndom/’små voksne’ – at genfinde barndommen/ungdommen Selvbestemmelse/at lade andre bestemme Spildt tid Økonomi (gæld til familien)