EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Advertisements

Forældrearrangement om folkeskolereform
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Meritordninger på TURs område Er fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen for indgangen transport og logistik. • 2.3. Elever, der har haft kørekort B i mindst.
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
10.kl Opbygning og struktur. Et center, to adresser  Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde.
Studiekompetencegivende eksamen
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Invitation til skolebestyrelserne
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.

Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Max 3 forsøg på eud.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Detailhandelsuddannelser Skolemøde
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Hvor bevæger det danske erhvervsuddannelsessystem sig hen? Oktober 2013.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal.
Workshop uge juni 2015 Form på workshop Korte oplæg og spørgsmål til Plenum Gruppe arbejde Opsamling Opfølgning: EVU (udarbejder en drejebog på.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Pressechef Dorte Skovgaard Wihre Danske Erhvervsskoler Den politiske opmærksomhed på erhvervsskolerne EUC Nordvest 11. maj 2016.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
EUD-reformen generelt Reformens betydning for ernæringsassistentuddannelsen Nyt fra FUE Ny FUE-hjemmeside EUC Syd - Praktikværtdag 8/9/
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Workshop 1 Organisation, kommunikation og samarbejde – eux i praksis.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Nye Grundforløb GF 2 rettet mod Social- og sundhedshjælper uddannelsen GF2 rettet mod Social- og sundhedsassistent uddannelsen Fra januar 2017 er Social-
Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016.
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Efterskolernes Vejlederkonference
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Fra ufaglært til automatiktekniker EUV (Over 25 år)
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014

3 processer i 1 samlet plan EUD med fokus på GF EUV (EUD for 25+ med standard merit) eux

4 klare og gode politiske mål med EUD-reformen Flere skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter folkeskolen Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Alle elever skal udfordres, så de bliver så dygtige, som de kan Tilliden og trivslen på erhvervsskoler skal øges

En kvalitetsreform og en pædagogisk reform Bedre adgangsforudsætninger 2 i Matematik og Dansk Det er en pædagogisk reform Samlæsning undervisningsdifferentiering Ledelsesudvikling Kompetenceudvikling af lærere

4 områder Fødevare Service Bygge og Anlæg Industri

EUX

Det faglige udvalgs opgaver Fastsætte overgangskrav Grundfag, niveau og evt. karakterkrav Faglige krav til viden og færdigheder Evt. certificeringskrav (=særlige kompetencekrav) Valg af om der skal være beståkrav Evt. afkortning af GF2 Begrunde og vurdere EUX (non-eux) og fagrække og dermed indhold Afgive bemærkninger til nye grundfagsbeskrivelser Fastlægge ramme for HF-forløb Formål og opdeling på trin og niveauer Varighed og struktur Kompetencemål (slutkompetence) Fordeling af fagtyper Praktikmål Varedeklarationer (=kravspecifikation) EUV (standardforløb og merit-kriterier) Uddannelsesordning (HF, PM, bedømmelse og beviser)

Hvorfor overgangskrav? Opdateret og moderniseret kompetence- målene Laver uddanner til et arbejdsmarked frem for at lave uddannelse til dem, vi kan få Sætter ikke overgangskrav for at lukke nogle ude, men for at sikre, at dem der lukkes ind, også gennemføre uddannelsen – og kan gå ud og få et arbejde

FU – her er udfordringer Stolte af vores EUD og EUX Lære intet vvs-fagligt i GF1 Samlæsning med på GF2 (i indgangen bygge og anlæg) og på EUX med mange andre fag Individuel tilpasning med 4 uger 3 grundfag: sikkerhed, arbejdsmiljø og førstehjælp Fag, der sikre videreuddannelsesmulighed i eux

2. del – FU’s indspil - EUD Overgangskrav Matematik E-niveau Dansk-kompetencer svarende til E-niveau 18 ugers uddannelsesspecifik undervisning 2 ugers grundfagsundervisning i matematik Opdateret kompetencemålene og flyttet en uges matematik ned i grundforløbet Forsat drøftelse med UVM …..

2. del – FU’s indspil - EUX 3 C-fag: Dansk, Engelsk og Samfundsfag 3 C-fag: Fysik, Kemi og Matematik hensyn til videreuddannelsesmuligheden Løft til A-niveau i Matematik TEKNIK-faget, fordi det er identitets-skabende for eux-vvs VVS-energispecialisten

Efter sommer

FU – ”serviceeftersyn” på HF og drøfte om, der mangler noget fx køl eller fjernvarme Praktikermøde i UVM ult.sept/primo oktober (om hf, euv, merit, talentsport og højniveau) UVM-møde med skoler – ultimo oktober LUU-møder - august/september Skoleledermøder - september

Fase 2 Tidspunkt Skabeloner/udviklingsværktøjer fra UVM 30. September Frist til UVM for hf, herunder euv og eux Januar Dialog med UVM om hf 1. Kvartal 2015 Udstedelse af bekendtgørelse 2. Kvartal 2015 Frist for uddannelsesordning til høring Skoler færdig med LUP’er 3. Kvartal 2015 Varedeklaration Tidspunkt Færdig Sept/okt. 2014