Rollespil i EU-undervisningen Rasmus Nørlem Sørensen EU i undervisningen – sådan! September 2013
Hvad er rollespil? Organiseret leg Røvere og soldater Cooporative Learning
Hvem styrer spillet? Læreren/spillelederen Eleverne/spillerne Historien/ planerne Rollerne/ reglerne
Er det her en del af spillet? ”In game” Reglerne bestemmer Karakterer (roller) ”off game” Spil-lederen bestemmer Personer Historie FremførelseKonklusion Rolle InteraktionKonsekvens
Hvordan skaber man spillet? Effekter og rekvisitter Klare markeringer af roller og grupper – skilte, navne, klichéer, udklædning Spilværktøjer (evner, ressourcer, viden) Skuespil: Et teater har replikker – et rollespil har karakterens stemme og handlinger Eksemplarisk lederskab – sæt dig selv på spil
Hvad lærer eleverne?
Fem tricks for spilleledere Handouts – hav bonusmateriale klar i baghånden Giv insider-viden til udvalgte spillere Skab konkurrence- elementer Pres stærke spillere Hjælp svage spillere
Hvad skal eleverne lære om EU? Hvor meget bestemmer EU? – Hvilken magt har EU? – Hvor meget bestemmer EU i Danmark? Hvad er demokrati i Europa? – Hvilke demokratiforståelser præger EU? – Hvilke krav kan vi stille til et europæisk demokrati? – Har EU demokratiseret Europa? Hvem bestemmer i EU? – Hvordan træffer EU beslutninger? – Hvilke aktører har magt – hvor og hvordan? – Hvorfor lobbyisme – og hvordan?