Rollespil i EU-undervisningen Rasmus Nørlem Sørensen EU i undervisningen – sådan! September 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor meget bestemmer EU?
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Jens Christian von Holck. ”Spil i undervisningen”
Den gode fortælling som læringsredskab
Arbejdsgruppens og mødernes formål ARBEJDSGRUPPENS FORMÅL Det er os, der sørger for at vi her på skolen: • Stiller skarpt på vores skole-hjem samarbejde,
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
EU i samfundsfag Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder
Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Sikkerhed og sundhed er godt for alle – både dig selv og din arbejdsplads. Samarbejde om forebyggelse Kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Netværkskoordinatormøde MDI d. 5. februar At koordinere… koordinator, (lat.koordinere + -ator), person, der er udpeget til at samordne noget. koordinere,
EU-valgets store spørgsmål
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Arbejdermuseet, København 12. marts 2014 Rasmus Nørlem Sørensen
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
EU I UNDERVISNINGEN Institut for Statskundskab Hvorfor undervise i EU? Oplæg ved Hans Branner.
A Day in the Life of U.
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Samfundslære: Styreformer
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
Styrkelse af dine lederkompetencer  Karrieresparring  Budskabstræning  Strategisk kommunikation Vibeke.
Stærke faglige forudsætninger Svage faglige forudsætninger JobafklaredeUafklarede.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
Hvad er mål/resultat (output)?
 Hanne Schøn  Socialrådgiver  Landsforeningen Autisme  Mor til 22-årig dreng med ASF  Og så alt det andet :-D.
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Alle talenter skal i spil… Anette Steen Pedersen Færøerne - maj 2011.
Planlæg din Tid Planlæg din Tid med din Forever forretning.
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
Hvad er EU egentlig? Mads Torp Skafte Jespersen
Spil som organisatorisk læringsredskab - Et pragmatisk perspektiv på serious gaming Svend Ask Larsen Projektleder ved Learning Lab Denmark Medejer af RIA.
EU i undervisningen – hvordan?
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Niels Brock Handelsgymnasium Tirsdag den 3. marts 2015, kl
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
Fagdidaktisk kursus i religion Nyborg d september 2013
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Kodeord: Praksis - og ’merværdi’ igennem udadvendt anvendelseorientering Nye videnskombinationer = flere fag i spil Dristigt og eksperimenterende arbejde.
Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden
©2007 European Parliament, Visits and Seminars Unit MEP Dan Jørgensen February 2010 EU og klimaet – Quo vadis? DIIS
EU’s frihandelsaftaler Rasmus Nørlem Sørensen Torsdag den 13. november 2014 Aarhus Universitet.
Det frie Gymnasium Fra skolens vedtægter: Skolen skal drives på en sådan måde, at den enkelte får størst mulig indflydelse på sin egen situation.
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
Tidsrammen: Opstart - præsentation og instruktion Arbejde med scenografi - inklusive pause Improvisation + opsætning.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Elevers Rolle I Inklusion ERIS workshop Afprøvning af metoderne: Aktiv på tværs/Lege- og Læringsmakkere 12. maj 2015 Workshopvært: Karsten Juul-Olsen,
Hvordan underviser man i EU’s retspolitik? Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder i Oplysningsforbundet DEO 24. september 2015 Ørestad i København.
Referencegruppemøde om den nye skolereform 26. November 2013 Annette Ohm – FIR.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Hvor meget bestemmer EU?
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
Præsentation af forretningsplan
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Kan EU gøres demokratisk?
Hvad er EU’s demokratiske udfordringer?
Du skal elske byggepladsen!? EUC Nord 13/ FBK 2258
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Hvordan underviser man i EU – og danner nye medborgere
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Et forhandlingsspil om EU, global opvarmning og den grønne omstilling
Præsentationens transcript:

Rollespil i EU-undervisningen Rasmus Nørlem Sørensen EU i undervisningen – sådan! September 2013

Hvad er rollespil? Organiseret leg Røvere og soldater Cooporative Learning

Hvem styrer spillet? Læreren/spillelederen Eleverne/spillerne Historien/ planerne Rollerne/ reglerne

Er det her en del af spillet? ”In game” Reglerne bestemmer Karakterer (roller) ”off game” Spil-lederen bestemmer Personer Historie FremførelseKonklusion Rolle InteraktionKonsekvens

Hvordan skaber man spillet? Effekter og rekvisitter Klare markeringer af roller og grupper – skilte, navne, klichéer, udklædning Spilværktøjer (evner, ressourcer, viden) Skuespil: Et teater har replikker – et rollespil har karakterens stemme og handlinger Eksemplarisk lederskab – sæt dig selv på spil

Hvad lærer eleverne?

Fem tricks for spilleledere Handouts – hav bonusmateriale klar i baghånden Giv insider-viden til udvalgte spillere Skab konkurrence- elementer Pres stærke spillere Hjælp svage spillere

Hvad skal eleverne lære om EU? Hvor meget bestemmer EU? – Hvilken magt har EU? – Hvor meget bestemmer EU i Danmark? Hvad er demokrati i Europa? – Hvilke demokratiforståelser præger EU? – Hvilke krav kan vi stille til et europæisk demokrati? – Har EU demokratiseret Europa? Hvem bestemmer i EU? – Hvordan træffer EU beslutninger? – Hvilke aktører har magt – hvor og hvordan? – Hvorfor lobbyisme – og hvordan?