Virtuelle verdener og rum II. 13. februar 2002 - Hvad er cyberspace og virtualitet? Primærlitteratur: Marie-Laure Ryan: ”Cyberspace, Virtuality, and the.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SPBG.  Test driven development  Unit test frameworks  MOSS TDD  Mocking  Design patterns.
Advertisements

VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto New production system.
1 | 2011 Gymnasielærerdag fra ungdomsuddannelse til videregående...
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
ITera HA - High Availability and real-time Disaster Recovery Nye anvendelsesområder for en High Availability løsning Soft Design seminar, Gl. Avernæs,
Virtual Automation Technologies
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
HA-Intro 2013 Præsentation af 24-timers case Gruppenr.: Holdnr.:
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Lone Møller Sørensen Director, SBi, Aalborg University ECTP- Denmark A national platform for Denmark
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
MAXIFUELS: Second generation bioethanol technology Birgitte K. Ahring.
SOME eller ANY Joan Neesgaard Continue Tryk på F5-tasten for at starte! og derefter Continue…
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Lektion 3 Den refleksive designer & Kulturelle oplevelser i offentlige rum 4. feb Lektion 3 "Kursets Tema"
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Model-Driven Development.
View Procedures Trigger og Function Jesper Tørresø DAB1 E07 1. november 2007.
Self-Organizing Criticality. Definition of Innovation In an abstract, systems-theoretical approach, innovation can be understood as a critical event which.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Greylisting Gerth Stølting Brodal.
Database Normalization without Mathmatics
Design dokument Agenda Intro Guidelines for the Game Concept Guidelines for the Game Proposal Guidelines Functional specification Kilde: Ryan, Tim (1999).The.
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Microsoft Solutions for Management Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Introduktion til.NET- platformen og version 2.0 Michell Cronberg Microsoft MVP
COMPONENT ARCHITECTURE FOR THE ENTERPRISE Bjarne Schytte Country Manager BEA Systems The Enterprise Middleware Solution “Open Networks 99”
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 30 SEPTEMBER 2014 DEIC CONFERENCE 2014 PHD STUDENT MATTEO PILATI AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF CULTURE.
Inspiration og fokusering. 2 Disposition E-læringsgenerationerne Helhedsmodel Eksempler på e-læringsteknologier Det virtuelle gymnasium.
Presentation 27: Comparison of technologies Objektorienteret Middleware.
1 Welcome! The search process:  How to handle the search process (strategies)  Transform your topic into search terms  Search techniques  how to use.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
SummIT maj Videnmedarbejdere i 21. århundrede “Your most precious possession is not your financial assets. Your most precious possession.
Kapitel 4.
Vækst i events og festivaler Introduktion. Hvordan skaber man vækst i events?
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Kyoto, dyr og dårlig Mere Kyoto efter 2012?. Pris og effekt Pris for Kyoto: Forløbig omkring 60 mia $. Effekt: afvigelse fra udviklingen uden intervention.
MPP IMPACT SEPTEMBER 2013 TEACHING PHILOSOPHY AT THE BUSINESS SCHOOL KNOWLEDGE YOU CAN’T GOOGLE.
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Business case - Gevinstoverblik Forsikring eksempel
Futures and sustainabilities - Perspectives and Tools Steen Svendsen, Futurist Public Futures / House of Futures.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Working for you. Ivan Grønning, Sun Chemical Kemiens Dag, 23 November 2013 REACH Manufacturer/Importer the Registrant.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
Completing secondary education
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Innovation og succes skabes gennem mennesker
AB295 Sexuality Education Expansion Bill
CS 3800 Switch/Router Lab Project Introduction
Præsentationens transcript:

Virtuelle verdener og rum II. 13. februar Hvad er cyberspace og virtualitet? Primærlitteratur: Marie-Laure Ryan: ”Cyberspace, Virtuality, and the text” (1999) samt Davis (1998); sekundærlitteratur: Heim (1998); Mitchell (1995)

Hvad er cyberspace? Hvad er forskellen på cyberspace og virtualitet? Hvad forstår vi ved begrebet cyberspace, og er cyberspace virkelig noget specielt rumligt? Hvad er det i givet fald for en rumlighed, der er tale om? Hvor ”begynder” og ”slutter” internettets rum i forhold til computer-mediers interfaces?

Marie-Laure Ryan: ”Cyberspace, Virtuality, and the Text” Introduktion: Hvorfor Ryan? VR/virtual reality - cyberspace - virtualitet som tekst -historisk udvikling, teknologi, begreber og populære forestillinger Det virtuelle: at skelne mellem VR (teknologi) / virtual realities (imagination) / filosofiske begreber om virtualitet. …

Marie-Laure Ryan: ”Cyberspace, Virtuality, and the Text”... Ryans virtualitetsbegreb: Pierre Levy: virtualitet og aktualisering Lidt om tekst-begrebet hos Ryan: Fra Saussure til post-strukturalisme: Derrida, Lacan, Barthes oa: den generelle tekst Ekskurs til Diane Davis, ”Being ON..” og simulationskultur som betingelse: Simulationen og den generel tekst

Hvorfor Ryan? Marie-Laure Ryan: Baggrund, [web-site][web-site] Stærk begrebsanalyse: - at kunne skelne mellem ”cyberspace” og virtualitet - i forhold til teknologi, historie mv. Godt historisk overblik: - fra VR til cyberspace og generel virtualitet

Hvorfor Ryan?... Indhold: 1) ”intellectual climate: textuality, VR, cyberspace” 2) ”VR and cyberspace” 3) ”virtuality and textuality”: Inddragelse af poststrukturalisme som erkendelsesteoretisk basis. Nyt grundlag for diskussionen. Med vægt på et begreb om virtualitet at kunne skelne mellem VR (teknologi), virtual realities (imagination), filosofiske begreber om virtualitet.

VR/virtual reality - cyberspace - virtualitet som tekst Begrebslig og teknologihistorisk skelnen mellem cyberspace og virtual reality: William Gibson og cyberpunk-bevægelsen: Et “begreb” uden præcist indhold, “born without essence” … Cyberspace - first steps-konferencen (Austin, Texas, 1990): - Marcos Novak, Michael Benedikt oa.

VR/virtual reality - cyberspace - virtualitet som tekst Fra VR til Internet: Det afgørende nybrud. “The networking theme” - Virtualitet: - en ny måde at tænke rum, kommunikation og erkendelse på.

Virtualitet, virtuel realitet, VR - at skelne mellem: VR-teknologier virtuelle realiteter (imagination) filosofiske begreber om virtualitet

Virtualitet, virtuel realitet Virtuel realitet som teknisk skabt immersion: Imaginativ immersion på basis af billedlig VR (PC) Perceptuel immersion (VR-udstyr) Narrativ immersion Gaming flow immersion Social immersion Kybernetisk immersion/immersion i et system Andet: f.eks. spirituel, psykedelisk immersion mv.

Willam Gibson: Cyberspace He’d [Case] operated on an almost permanent adrenaline high, a byproduct of youth and proficiency, jacked into a custom cyberspace deck that projected his disembodied consciousness into the consensual hallucination that was the matrix (Gibson 1994: 5)

Willam Gibson: Cyberspace “The matrix has its roots in primitive arcade games,” said the voice-over, “in early graphics programs and military experimentation with cranial jacks.” … “Cy- berspace. A consensual hallucination experienced daily by billions of legitimate operators, in every nati- on, by children being taught mathematical concepts. A graphic representation of data abstracted form the banks of every computer in the human system. Un- thinkable complexity. Lines of light ranged in the nonspace of the mind, clusters and constellations of data. Like city lights, receding. (Gibson 1994:51)

Willam Gibson’s cyberspace “the VR theme” - the “depth” of cyberspace Gibsonian cyberspace “the networking theme” - a “dynamic environment”, a “slick surface”

Marcos Novak: Cyberspace Cyberspace is a completely spatialized visualization of all information in global information processing systems, along pathways provided by present and future communication networks, enabling full co-pre- sence and interaction of multiple users, allowing input and output from and to the full human sen- sorium, permitting simulations or real and virtual realities, remote data collection and control through telepresence, and total integration and inter- communication with a full range ofintelligent products and environments in real space. (Novak 1991: 225)

Marcos Novak’s cyberspace Novaks definition rummer i følge ham selv seks forskellige typer rum: Gibsons forestilling “Cyberspace is where you are when you are on the telephone” (John P. Barlow, Grateful Dead) VR Simulation Telepresence “Making reality a cyberspace”

Ryan: Technologies of cyberspace Betingelser for Novaks forestilling ifølge Ryan: 1. Spatialized visualization of information 2. Global information processing systems 3. Pathways provided by present and future communication networks 4. Co-presence 5. Interaction of multiple users...

Ryan: Technologies of cyberspace Input and output from and to the full human sensorium 7. Simulations of real and virtual realities 8. Remote data collection and control through telepresence. 9. Total integration and intercommunication 10. A full range of intelligent products and environments in real space. (cf. Ryan: 82-83)

Ryan: Benedikt’s cyberspace 1. A separate reality, reminiscent of the alternate possible words [sic!] of semantic logic and of the theoretical constructs of speculative physics A gigantic archive, constantly updated, serving as the depository of the known and as the incubator of knowledge An ever expanding territory, whose frontiers are continually pushed back by the forward momentum of the inquiring mind …...

Ryan: Benedikt’s cyberspace A place of circulation, trading, speculation, and relentless activity-the dynamics of capitalism turned into a spectacle … 5. A common market of knowledge where information falls into the public domain A solution to the degradation of the environment in the real world....

Ryan: Benedikt’s cyberspace “An extension of our age-old capacity and need to dwell in fiction” (6) 8. A new art medium, marking the last stage in the development of writing technologies: … (Ryan 1999:83:84)

Internet som cyberspace Ryan: Internettet har haft større kulturel betydning end VR-teknologier (som de færreste har prøvet) Cyberspace nu en metafor for Internet, - men bevarer VR-konnotationerne: Fra netværk- til immersionstænkning Common virtual ”places” of the Internet: Chatrooms, web-hotels, electronic cafés, etc. The site and the system: The site as system

Internet som rum Karakteristika: Uendelig og ekspandérbar trods territorialisering Kan følgelig ikke kortlægges som ”stabil” verden Er i princippet som verden ækvidistant fra alle punkter i den fysiske verden Internet forandrer geografisk afstand mellem aktører, servere mv.

Tilbage til det virtuelle Andre forhold, der understøtter begreber og forestillinger om virtualitet: Betydningen af virtualitetsbegrebet i computer science: - virtualitet som afledt/højere programmeringssprog, tekstbehandling som “virtual writing” Den populære forestilling om virtualitet, kultur og computer-medier. - Det virtuelle som det afledte eller simulerede, “a virtual romance”, etc.

Virtualitet i filosofi Virtualitetsbegrebets idehistorie: - potentialitet versus simulering/”fake” - (lat.) virtualis: potentiale - Aristoteles: in potentia vs. in actu - skolastikerne: et dialektisk forhold mellem det virtuelle og det aktuelle - snarere end radikalt oppositionelt

Virtualitet i filosofi Det moderne virtualietsbegreb: Negativ til det reelle - forstået som ikke- eksisterende, ikke egentligt Optisk defineret som illusorisk eksistens “to be a virtual dictator”: Både “næsten som” en diktator og alligevel egentlig ikke nogen diktator Det virtuelle/falske dyrket af dekadencen i forbindelse med mistro til det naturlige Det virtuelle/falske i postmoderniteten antaget for grundlæggende for æstetisk nydelse

Virtualitet i filosofi To grundpositioner: det virtuelle som henholdsvis det falske (negativt) og det potentielle (positivt) To reaktioner mod det virtuelle som det falske: - generel afvisning af det virtuelle som falskhed - skepticisme mht. det såkaldte “virkelige liv” (RL) og dets autenticitet i forhold til virtuelt “liv” (socialitet mv.)

Pierre Lévy: Virtuel/aktuel Rigorously defined, the virtual has few affinities with the false, the illusionary, the imaginary. The virtual is not at all the opposite of the real. It is, on the contrary, a powerful and productive mode of being, a mode that gives free rein to creative processes. (Lévy, i Ryan 1999: 92)

Pierre Lévy: Virtual/Actual/Actualization 1. The relation of the virtual to the actual is one to many: There is no limit on the number of possible actualizations of a virtual entity. 2. The passage from the virtual to the actual involves transformation, and is therefore irreversible. As Lévy writes: “Actualization is an event, in the strong sense of the term” (Lévy)...

Pierre Lévy: Virtual/Actual/Actualization The virtual is not anchored in space and time. Actualization is the passage from a state of timelessness and deterritorialization to an existence rooted in a here and mow. It is an event of contextualization. 4. The virtual is an inexhaustible resource. Using it does not lead to its depletion. (Ryan 1999: 92-93)

Hvorfor Lévys virtualitetsbegreb? Korresponderer fint med Ryans tekstteoretiske baggrund (lingvistik, dekonstruktion mv) “a trademark of the contemporary zeitgeist “ (p. 93) N. Katherine Hayles: “We live in a virtual condition” Postmoderne kultur er karakteriseret ved at “virtualisere” både det reelle og det traditionelt virtuelle - for at betragte det hele som mulighed, potentialitet. Således en mulighedernes æstetik.

Ryan: Tekst og virtualitet Lynkursus i poststrukturalisme: Fra sprogteori (Saussure) til post-strukturalisme: Derrida, Lacan, Barthes oa.: den generelle tekst Sproget og den generelle tekst som noget, man er betinget af som menneske/subjekt; noget man er sub-jekteret (:underkastet) Det generaliserede tekstbegreb – en måde at forholde sig til virtualitet på

Diane Davis: Udgangspunkt: MUDs & MOOs som “afhængighedsskabende” og ledende til en falsk/subversiv virkelighedsopfattelse – som narkotikum/hallucinationsmiddel. Repræsentation i MUDs = repræsentation af tredje orden (billedet er af anden jvf. Platon) Virtualitet (:”VR”) I MUDs minder os blot om RLs virtuelle karakter og menneskets generelle sub- jektering.. being ON something…

Ryan: Den virtualiserede tekst The traditional text: 1. The text as collection of signs written by the author 2. The text as constructed (mentally) by the reader The virtual text: 1. The text as written,or “engineered” by the author 2. The text as presented, displayed, to the reader 3. The text as constructed (mentally) by the reader

Ryan: Interaktivitet og virtualitet Ryan (1999:97, table 4.1)

Ryan: Elektronisk tekstualitet Oplagt - men misledende - at definere i opposition til traditionelle former for trykte tekster (jf. skemaet p ) Elektronisk tekstualitet må snarere defineres i forhold til mere ideelle forestillinger om virtualitet i Lévys forstand Elektronisk tekstualitet afstedkommer en tidstypisk forskydelse af traditionelle roller i ”tekstens liv” såsom forfatter, læser, kritiker, litteraturforsker.