Helle Zinner Henriksen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Advertisements

VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
High Growth Initiatives in Denmark
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Informationsstrategi.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto New production system.
Brødtekst her Brødtekst starter uden bullets, hvis du vil have bullets brug ”Forøge / Formindske indryk” for at få de forskellige niveauer frem Overskrift.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Danmarks Ishockey Union Idrættens Hus Brøndby Stadion 20 DK-2605 Brøndby Phone: Fax: website:
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Klagens opståen, fremdrift og håndtering Klagedrevet innovation Complaint management Privat tilgang vs. Offentlig NB! Nyegaard + Brink Kommunikation.
Lone Møller Sørensen Director, SBi, Aalborg University ECTP- Denmark A national platform for Denmark
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Brugerdreven innovation hos Coloplast INSIGHT konference 2006
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
Danish-Chinese Workshop on ”Land Questions” November 1st 2010 Aalborg University.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
1 Skal man forvente loyalitet, hvis det ikke en labrador man sælger til? Søren Vammen, CEO DILF DBTA Konference København 25. Januar 2012.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Magtteori I 7. September 2005.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Model-Driven Development.
Self-Organizing Criticality. Definition of Innovation In an abstract, systems-theoretical approach, innovation can be understood as a critical event which.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Microsoft Solutions for Management Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
0 IT direktøren i hjertet af forretningen: Få pulsen i vejret på jeres forretning Michael Vad, Managing partner, COO, Heidrick & Struggles Februar 2009.
© Copyright IBM Corporation 2007 Process Identification and Reuse - BPMBlueWorks Bo Ebro Christensen, Executive IT Architect, IBM.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
Statistics Denmark DISCO Kenneth Christensen Labour Market responsibility: DISCO Birgitte Brondum Income and Registers responsibility: SOCIO DISCO = Danish.
COMPONENT ARCHITECTURE FOR THE ENTERPRISE Bjarne Schytte Country Manager BEA Systems The Enterprise Middleware Solution “Open Networks 99”
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 30 SEPTEMBER 2014 DEIC CONFERENCE 2014 PHD STUDENT MATTEO PILATI AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF CULTURE.
Inspiration og fokusering. 2 Disposition E-læringsgenerationerne Helhedsmodel Eksempler på e-læringsteknologier Det virtuelle gymnasium.
Presentation 27: Comparison of technologies Objektorienteret Middleware.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
SummIT maj Videnmedarbejdere i 21. århundrede “Your most precious possession is not your financial assets. Your most precious possession.
Kapitel 4.
Enterprise Strategy Program
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
Basics of pain research Abhishek Kumar and Lilja K. Dagsdóttir (PhD Scholars) Section of Clinical Oral Physiology Department of Dentistry, Aarhus University,
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Business case - Gevinstoverblik Forsikring eksempel
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Perspectives for the organisation of Danish Consulting engineers Lars Goldschmidt Danish Confederation of Consulting Engineers FRI.
Working for you. Ivan Grønning, Sun Chemical Kemiens Dag, 23 November 2013 REACH Manufacturer/Importer the Registrant.
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Physics 4: Atomic Structure
The Nested Splat! Series
Scientific Method – Steps 1-2
Præsentationens transcript:

Helle Zinner Henriksen IT innovation Agenda: Kort om underviser Hvad er innovation? Ledelse af innovative virksomheder Organisatorisk læring Dagens tekst illustreret IT & innovation Helle Zinner Henriksen

Helle Zinner Henriksen Præsentation af underviser Helle Zinner Henriksen Adjunkt ved Institut for Informatik, CBS Undervisningsområder Anskaffelse og spredning af IT (cand.merc.dat) Digital forvaltning (cand.merc.dat) IT-strategi (HA.dat) Metodelære (HA.dat) Forskningsinteresser: Anskaffelse og spredning af IT innovationer Regulering af diffusion af IT innovationer eGovernment IT & innovation Helle Zinner Henriksen

Definition of an innovation ”An innovation is an idea, practice, or object that is percieved as new by an individual or other unit of adoption” Innovations have 5 characteristics which stimulate the diffusion Relative advantage Compatibility with existing norms and needs Low complexity Trialibility Observability IT & innovation Helle Zinner Henriksen Kilde: Rogers, 1995

Helle Zinner Henriksen The five innovation characteristics which explain the speed of adoption Relative advantage is the innovation perceived as being better than the artefact it replaces? Compatibility is the innovation perceived as being compatible with existing values, previous experience and needs of the potential adopter? Complexity is the innovation perceived as being difficult to understand and use? Trialability is it possible to try the innovation? Observability can others see that the innovation has been adopted? IT & innovation Helle Zinner Henriksen

Helle Zinner Henriksen IT innovation Exercise Explain the difference between An innovation To be innovative For which of the two is strategy relevant? Why? IT & innovation Helle Zinner Henriksen

Helle Zinner Henriksen Productinnovation Characteristics of productinnovation and innovative product development: Idea or concept is perceived as new by potential users Goal oriented search (not necessarily systematic, continouos, or rational) Process is characterized by uncertainty with respect to en er forbundet med usikkerhed med hensyn til accomplishment or user acceptance IT & innovation Helle Zinner Henriksen Kilde: Frøslev Christensen, 2002

What is productinnovation NOT? Products arising from accidental occurrence New products which ara not based on actual improvements New versions of a product IT & innovation Helle Zinner Henriksen Kilde: Frøslev Christensen, 2002

Routinized productinnovation Changes in products which are obvious and necessary improvements Modificaitons and small changes Search and learning processes driven by routines The reason being: The process is not connected with uncertainties with respect to accomplishment and user acceptance IT & innovation Helle Zinner Henriksen Kilde: Frøslev Christensen, 2002

Technological development and innovation Processdevelopment Productdevelopment Rutinized process development Process-innovation Produst-innovation Rutinized product development Technological innovation IT & innovation Helle Zinner Henriksen Kilde: Frøslev Christensen, 2002

Technological innovation Processinnovation Productinnovation New or improved productionprocesses Cost- and productivity improvements New commercial opportunities Adding new knowledge to the organisation superseding of old knowledge (creative destruction) Increase in productivity due to improved efficiency IT & innovation Helle Zinner Henriksen Kilde: Frøslev Christensen, 2002

Helle Zinner Henriksen An innovation-typology SOURCE • internal • external TYPE EFFECT • product • little disruptive • production impact • process • moderate impact • people • new behavior patterns IT & innovation Helle Zinner Henriksen Kilde: Henriksen, 2002

Innovation Radical versus incremental innovation refers to: number of units affected by the innovation few/ many level of change micro/ mezo/ macro degree of change little/small Incremental (degree of change) Radical Small Large Degree of effect on values, norms, bases of power etc. Degree of discontinuity in processes IT & innovation Helle Zinner Henriksen

Helle Zinner Henriksen Innovation Autonom versus systemic innovation refers to: demand for change among users Autonom Systemic Small Large Degree of readjustment at implementation Requirements to learning IT & innovation Helle Zinner Henriksen

Summing up on innovation Innovation is the result of an R&D process Processinnovations are results applied internally in the organization for improvements of production processes Productinnovations are those results which are sold in the market IT & innovation Helle Zinner Henriksen

Helle Zinner Henriksen Technological innovations Include two or more components: Hardware  adoption can be observed Software  adoption can only be observed via hardware BUT results in organizational changes which most often can not be directly observed Technology clusters IT & innovation Helle Zinner Henriksen

Technological innovation Technological innovation requires three types of ressources Financial Technologiske Organisational IT & innovation Helle Zinner Henriksen

Helle Zinner Henriksen IT innovation The technological duality: technology qualifies and dequalifies Automatisering: kompetencer overtages af maskinen (dekvalificering) kontrol af processer effektivitet transparens i processer Informatisering: maskinen stiller krav til nye (kvalificering) intellektuelle kompetencer kreativitet færre kontrol muligheder IT & innovation Helle Zinner Henriksen Kilde: Zuboff, 1988

Ledelse af innovative virksomheder Traditionelle virksomheder Innovative virksomheder Ledelse på ledelsens/ ejernes præmisser Ledelse på medarbejdernes præmisser Ledelse er en opgave for lederen Ledelse af viden er en udfordring for alle Individ underlagt hierarki Individ del af anarki Individ har lille betydning og indflydelse Styrket betydning og indflydelse til individ Magt og kontrol centralt Motivation og inspiration centralt Stor grad af tillid mellem medarbejdere og ledere er nødvendig Flad struktur Frihed til at opsøge viden - ansvar for at træffe beslutninger Konsekvens af ovenstående IT & innovation Helle Zinner Henriksen Kilde: Christensen, 2002

Organisering af innovationsprocesser Leavitts systemdiamant udfordres Omgivelserne Organisationen Teknologi Opgaver Struktur Mennesker IT & innovation Helle Zinner Henriksen Kilde: Leavitt, 1965

Organisering af innovationsprocesser Ledelsesmæssige udfordringer i forhold til produkt- og procesinnovation Innovationsprocesser har karakter af autonomi/ anarki Struktur er bestemt af proces og indhold Opbakning til initiativrige medarbejdere/ product champions Accept af fejlslagne projekter/ se det som en investering Håndtering af organisatorisk læring IT & innovation Helle Zinner Henriksen

Organisational learning The process of organisational learning Construct New insights are added to the collective knowledge base Organize The new insigths are related, classified and integrated to the existing base Store The new insights are transferred to the organizational memory Distribute Knowledge is distributed to where need is and where it can be used Apply The new knowledge is used in practice for improvement of routines Time All 5 steps are essential for efficient learning processes in social groups IT & innovation Helle Zinner Henriksen Kilde: Pentland, 1995

Organisatorisk læring (OL) Levitt & March Levitt & March skelner mellem flg. lærings-typer: Læring gennem praksis (trial-and-error) Læring gennem egen erfaring Læring gennem andres erfaring (diffusion) Læring fra intelligens (sharing of experience) IT & innovation Helle Zinner Henriksen

Organisatorisk læring (OL) Levitt & March Læring gennem praksis (trial-and-error) Fordele ”Serendipities” Tid til at lære i eget tempo Ulemper ”Man lærer bedst af fejl” Utilstrækkeligt materiale at lære ud fra Gentagelse af uhensigtsmæssige løsninger reducerer effektivitet Tolkning af problem og løsning vanskelig på grund af høj kompleksitet (ikke altid kausalitet!) IT & innovation Helle Zinner Henriksen

Organisatorisk læring (OL) Levitt & March Læring fra intelligens (sharing of experience) Antagelse: forbedring af organisationens intelligens opnås ved at give organisationer mulighed for at lære hurtigt og præcist Begrænsninger: OL er ikke nødvendigvis et middel til forøget org. intelligens – læring fører ikke altid til intelligent adfærd! Grænser for evne til erkendelse hos medarbejdere IT & innovation Helle Zinner Henriksen

Organisatorisk læring (OL) Argyris Single-loop learning & double loop learning Single-loop learning: sporing og korrigering af fejl/ organisatoriske rutiner som reaktion på omverdenens krav Double-loop learning: 1 + tilpasning af etablerede normer og rutiner med henblik på mere effektiv målopfyldelse IT & innovation Helle Zinner Henriksen