”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since I no longer know.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Advertisements

Flickr.com – online billeddeling
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Test First Development
Formularer (Access, del 3)
How to boost students´ vocabulary via reading
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Kultur- og branchestudier
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere/højere?”
”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since I no longer know.
SEO PÅ AU.
Magtteori I 7. September 2005.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Finansafdelingen /MVM Hvad sker der når FED hæver renterne?
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Serverkonsolidering Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Restrictions on access.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Mobil Usability ”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since.
”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since I no longer know.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Mobil Usability ”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Hospital informations systemer Theriak -den elektroniske medicinjournal.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Saint Ambrose High School. Cut cylinders and cones – Standard Grade If you are sitting an SQA Credit paper in Graphic Communication, you will be required.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Slides for: Software requirements - Styles and techniques Soren Lauesen 6. Quality requirements January 2007 © 2002, Pearson Education retains the copyright.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Usability ITU, forår : Mobile enheder + Usabilityeksamen + Gæst Julie og ”...”
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Mobil Usability ”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
CEAC Hvad er det ? Hvad kan vi få ud af det ? v/ Dan Foldager.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
THE MENTORING JOURNEY.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
DB analyse og modellering
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Præsentationens transcript:

”There’s an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has now come true, since I no longer know how to use my telephone.” - Bjarne Stroustrup, fader til programmeringssproget C++ (fast start på hvert slidesæt siden 2005)

 Intro: Kort om forelæseren  Mobil usability – findes det?  Forskelle på Mobile enheder og PC  Kort om Guidelines til design af mobile enheder  Projekter  Live design  Spørgsmål?

 Datamatiker, efteråret 2000  Tog dette kursus i foråret 2003  Har selv været hjælpelærer på kurset i F2005 & E2005  Diplomuddannet på ITU – afsluttende projekt om Mobil Usability foråret 2005  Cand.it i e-business, februar Speciale i Mobil Usability  Ansat på Nokia Denmark fra som User Experience Designer

1: Hvem designer vi til?

 Ja, hvis altså at… ◦ Det er muligt at adskille de forskellige faktorer* i usability ◦ Det er muligt at designe med fokus på disse dele ◦ Produktet bliver udviklet gennem usability engineering  Men ikke hvis… ◦ Man smører usability på til sidst ◦ Der designes på baggrund af ny teknologi *Indlæring, Tilfredshed, Genkaldelse, Lethed, Håndtering af fejl - Kunne også have været Engaging, Effective, Efficient, Error Tolerant, Easy to Learn

 Brugertype ◦ Alle  Forudgående kendskab til system ◦ Ingen  Erindring om system efter brug ◦ Ikke nødvendig  Skal kunne håndtere fejl ◦ Ja, jo…

 Brugertype ◦ Piloter  Forudgående kendskab til system ◦ Lang uddannelse, intens træning  Erindring om system efter brug ◦ Nødvendig  Skal kunne håndtere fejl ◦ I allerhøjeste grad

 Mobilitet ◦ Skiftende vs. stabile omgivelser  Type af forbindelse ◦ Svag/usikker vs. Stærk/sikker  Interaktionsform ◦ Sekventiel interaktion vs. direkte manipulation  Inputmuligheder ◦ knapper vs. tastatur & mus  Størrelse af skærm ◦ 176 x 220 pixels vs. 17”, 19”, 21”

 Størrelse af memory og hastighed ◦ Meget begrænset vs. masser af Gb  Antal applikationer på samme tid ◦ 1-2 stk. vs. Multitasking  Surf vs. Hunt ◦ Hovedet under armen vs. specifik opgaveløsning  Flat-rate vs. Pay Per Minute ◦ Mere fokus på forbrugt tid / større krav til indhold

Og en enkelt ting mere… Former socialt netværk Skaber identitet Skaber grænser Øger hverdagens betydning Skaber tryghed Nedbryder magtstrukturer Er et lager over ejerens historie Øger den sociale tilstedeværelse Nem personalisering

 Mobil usability er at designe sin telefon + software så den i så høj grad som muligt understøtter og udbygger det tætte forhold til brugeren ◦ Fokus på Håndtering af fejl øger tilliden til telefonen ◦ Fokus på indlæring øger letheden i interaktionen  …og det er ofte den første personlige enhed ejeren har! ◦ Fokus på Tilfredshed øger fornøjelsen ved at bruge telefonen

 Mobilitet: Korte svartider, korte opgaver  Ikke så meget ”Skriv” som ”Vælg”  Ikoner rimer på konventioner  Benyt navneord til ikoner – (Brev/”Skriv”)  Høj kontrast, skarpe kanter  Stabilt design: Bibehold tilstand ved lange pauser  Lad brugeren være i kontrol (f.eks v.h.a ”Gå til”)  Masser af feedback og tilgivelse: Lad brugeren fortryde handlinger og lav lange kæder mellem applikationer

 ”Er der sket en ændring af graden brugervenlighed på mobiltelefoner i perioden ?”  Fordi udviklingen går rasende hurtigt, og ingen stopper op for at danne sig et overblik  Test på  Navigation  Hastighed  Antal tastetryk  Generel tilfredshed  Generel fornemmelse af lethed i brug

 Antallet af tastetryk eller antal sekunder pr. opgave er ikke nok til vurdering af usability  Navi-key™ var et stort spring fremad for usability  Med udgangspunkt i testens mobiltelefoner er der sket en lille positiv ændring i graden af usability  God navigation er meget, meget vigtignavigation

 “I think overall the usability has actually decreased. […] today’s phones are overloaded with functionality [..] - menu structures are becoming absurdly complex.“  ”[…] In fact, I’d find my current phone much more usable if the screen was 1/3 smaller and the keyboard was 1/3 bigger.”  “Mobile phones have not replaced PDAs and PDAs are still lousy phones.”  ” Summa summarum, manufactures are trying to squeeze all the functionality and connectivity of a computer into a very small package.”

 “I think some of the most important changes haven't been in what we're used to thinking of as the focus of usability - the user interface. Rather, it's been in things that have just made mobile phones generally more useful: Making them smaller, increasing battery life, understandable billing plans, and better reception in wider coverage areas. But all of that was accomplished at least seven or eight years ago...”  ”Since then, it seems like the phone makers have gotten sucked into the syndrome of feature wars: Trying to pile on features to produce some semblance of differentiation.”

 ”It's an upside down, U-Shaped function. Usability of the first phones was not particularly good. When Nokia entered the market, they dramatically enhanced usability by devising a standardized menu scheme […]”  “…but phones today are harder to use than they were in their best years. But still simpler than that first brick, despite having many more functions.”

 Ikke en ”U-shaped Function”, men nærmere ”En lille ændring til det bedre”  Enighed om at der bliver kastet alt, alt for mange funktioner i mobiltelefonerne

“Anders, I think your results will have a lot of publicity potential both commercially and academically. I think it warrants a book, and I would be happy to put you in touch with publishers. I'd be very happy to write the foreword to such a book, should you want my assistance in that capacity. The relevance of my contribution would be both my teams work on "Media Download Usability" and my book, with which you are already familiar.“ Scott Weiss, forfatter til ”Handheld Usability”

“Information Architecture is the structural design of an information space. Its purpose is to facilitate and aid the user’s access to information or to applications needed in order to complete a task, by shaping and aiding the mental model of the data.”

Organisering og navigation Let forståelige og intuitive chunks Passende navigation scheme Passende antal links til at støtte overblikket Navigation og indhold kan ikke skilles ad Labels Entydige Naturligt, lettilgængeligt sprog Ikoner Nej tak, medmindre der er tekstlabel Fornemmelse for sted og retning Både ”Du er her” samt ”Du har været der og er på vej der hen ”

Minimér scrolling ved at bruge dybe strukturer Prioritér labels efter deres frekvens i brug Hvis det er muligt skal looping implementeres Giv adgang til genveje til hurtigere navigation i lister Lad markeringen af en label være i starten af listen Skab en fornemmelse for sted og retning ved at bruge tydelige indikatorer som f.eks. breadcrumb eller nummer over scrollbar Labels skal være mindst ligeså gode og gennemtænkte som på en hjemmeside Undersøg hver enkelt type af indhold og tilrettelæg organiseringen efter dette Hvis der bruges ikoner skal de som default have en tekstlabel

 Strukturer: Hvilken version er lettest? ◦ Dybe strukturer: 10 af 15 opgaver ◦ Flade: 4 ud af 15 ◦ Neutral: 1 ud af 15  Placering af markør: Er det bedre med start i midten? ◦ Ingen forskel:3 ud af 6 brugere ◦ Nej: 3 ud af 6 brugere  Breadcrumb: Hvor er du, hjælper den? ◦ Ja (hele tiden)4 ud af 6 brugere ◦ Ja (mest i starten)2 ud af 6 brugere  Passende organisering af indhold ◦ Video, billeder, beskeder: Nyeste indhold først ◦ Musik: Ingen klar konklusion 29

MOOO (Mobile Out of Office)  Sætter brugeren i stand til at sende en sms med oplysninger om status i stedet for telefonsvarer ”Er tilbage p.gr.a frokost” ◦ Hvor skal funktionaliteten placeres? ◦ Hvilke oplysninger skal vises? ◦ Hvordan er UI flowet?  15 min til design, 15 min til fremlægning* *gruppen vælges ved lodtrækning

Handheld Usability – Scott Weiss Mobile Interaction Design – Jones / Marsden Designing for Small Screens – Studio 7.5 Mobile Usability - How Nokia changed the face of the mobile phone – Lindholm et.al. Designing the Mobile User Experience - Barbara Ballard – style guides, usability for games etc. Norman, Preece, Jordan – al generel usability Professional Mobile User Experience – Hiltunen et.al.

 Jeg svarer meget gerne på spørgsmål om specialer, projekter og lignende  Jeg kommer meget gerne med flere forslag til litteratur  Jeg skal gerne prøve at sætte jer i forbindelse med relevante kolleger på Nokia  Hvis… 1.Det handler om mobil usability – ikke om Nokia 2.I har et fastlagt projekt 3.I selv har googlet lidt :o)