Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Advertisements

Overordnet målsætning:
Velkommen til et tjek af dine alkoholvaner!
SKOLEBIBLIOTEKET PÅ NETTET Udarbejdet af Jette Hansen.
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
DEN PRIMÆRE NAVIGATION JOEK © TEC 2011 Dit websteds primære navigation er det område på sitet, der indeholder links til de primære sektioner af dit websted,
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
Internet til alvor og sjov
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
E-ressourcer i fælleskataloger Låner i et elektronisk spil kegler.
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Om feedback og tilbagemeldinger
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 6: Informationsarkitektur.
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Budgetkontrol KAPITEL 12 ss. 504 – 519 samt
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Webdesign og informationsarkitektur
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Psykologi, Human Factors og HCI
Psykologi, Human Factors og HCI
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Masterpages/Otto Knudsen 1 Master Pages Master Pages i ASP.NET 2.0.
Informationsarkitektur Brændpunkter og fokusområder.
Kortlægning af offentlig innovation i Danmark Bilag B til udbudsmateriale oktober 2014: Tre metaforer til inspiration.
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Vores projekt Om kreativitet.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Perception og disposition af grænseflader
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Masterpages/Otto Knudsen 1 Navigation på webstedet Kontroller til navigation mellem siderne på webstedet.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability – øvelse 7: Tilgængelighedstests Kommende oplæg Dagens øvelse - lokale 3.15 og 3.16 er reserveret til jer! Tilgængelighedsrapport Usability-rapport.
15. april 2004 Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Usability ITU, Forår Informationsarkitektur 12. marts, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Definition Kriterier Design og evaluering
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Videnskabeligt projekt
Præsentationens transcript:

Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability

Krugs navigations test Hvilket site er dette ? (Site ID) Hvilken side er jeg på ? (Sidens navn) Hvad er de væsentlige sektioner på dette web- sted ? (Tabs eller andre angivelser) Hvad kan jeg gøre på det niveau jeg befinder mig? (Lokal navigation) Hvor er jeg i den store sammenhæng? (brødkrumme-stier eller andre ”Her-er-du”) Hvordan kan jeg foretage søgninger?

5 eksistentielle spørgsmål til en hjemmeside Hvad er dette ? Hvad har de her? Hvad kan jeg gøre her? Hvorfor skal jeg bruge dette site og ikke et andet? Hvor starter man på sitet? – svar inden for 5 sekunder

Krugs navigations test Print en tilfældig side ud Lad testpersonen hole den i en armlængdes afstand, så den ikke kan læses tydeligt Bed vedkommende indkredse så hurtigt som muligt: –Id –Sidens navn –Sektioner –Lokale navigationer –”Her-er-du” –søgemulighederne

Direkte adgang

Navigation (1)

Navigation (2)

Navigation (3)

Navigation (4)

Navigation, brugere og indhold

ITU, Ørestad Nord, Amager, København, Sjælland, Danmark, Norden, Europa, Jorden, Verden Støtte fri browsing og direkte søgning Bibliotekets ”månedens bog” Skiltenavne i supermarkedet (mel og gryn)

Prototype-begreber Elinor Ross;

Organiserings problemer Benævnelser (labels) kan være tvetydige Indholdet på sites kan være meget forskelligartet Klassifikationssystemerne er ofte idiosynkratiske (baseret på egne kategorier) Påvirket af organisationspolitik

Organisationsskemaer Eksakte organisationsskemaer: –Alfabetiske –Kronologiske –Geografiske Tvetydige organisationsskemaer –Emneopdeling –Opgave-bestemte –Publikums-bestemte –Metafor-bestemte –Hybrid skemaer (mix af flere)

Organisationsstrukturer Liniære Spatiale Hierarkiske Database-orienterede Hypertekst

Hierarkier ITU, Ørestad Nord, Amager, København, Sjælland, Danmark, Norden, Europa Gensidigt udelukkende indenfor samme skema (ideal) 7 plus-minus 2 reglen Undgå mere end 4 -5 niveauer i dybden Hovedstrukturen skal være langtidsholdbar (derfor bedre med et bredt og lavt anslag)

Hypertekst Bruges sjældent som primære organisationsprincip, men til at komplementere hierarkiet eller database- strukturen Giver brugbare og kreative forbindelser på tværs af siderne

Database-modellen Meget udbredte, men begrænset af det rigide format, som gør det svært at indplacere alt heterogent materiale i databasen Ikke særlig forførende (dog Amazon, e-bay, m.fl.) Kontrolleret vokabular Statiske og dynamiske løsninger

Arbejds- og opgave- analyser Aktions-cyklus (Norman) Beslutnings-stigen (Rasmussen) I mange daglige handlinger er mål og intentioner ikke vel-specificerede Ikke lave arbejdsanalyser for at kunne udføre sekvenser på nøjagtig samme måde, men for at opnå samme mål.

Opgaveanalysen skabe en klar forståelse af hvad et system skal hjælpe med at udføre analyseres hierarkisk - dekomponeres så langt ned det er nødvendigt Typiske spørgsmål: –Hvilke informationer er nødvendige? –Hvad kan gå galt? –Hvad starter en opgave? –Hvad sker med det, som skabes? –Afhænger den af andre opgaver?

Etnografiske metoder Studerer den sociale karakter af arbedet i organisationen