Nǐ huì shuō Hànyǔ ma? Kan du tale kinesisk?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

“Tænk dig om...”
Tænk over den!!! Klik med musen for at gå videre..
Efteråret og julen er slut og med en lille grillfest vil vi fejre at foråret snart står for døren I skal blot tage lidt let tøj med.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Skoleparathed. Hvad er det?
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Videregående Uddannelser Turbovurderinger for arbejdsgivere Akademiker.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
BEFRIENDE RAMMER Svend Skriver, adjunkt, ph.d.. Rammer for vejledning  Jeg har i mine vejlederbreve til henholdsvis opgaver og specialer tydeligt understreget.
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Velkommen på biblioteket Vi glæder os til at få dig som bruger. Spørg bare, hvis du har brug for hjælp!
Vor tids paradoks Klik for næste side  I dag har vi større huse og mindre familier. Mere bekvemmelighed, men mindre tid.
Glædelig Jul Du behøver ikke vente til Jul…
 Bibliotekets samling mister betydning: › Flere har råd til selv at købe bøger › Udlånet af bøger falder fortsat › Børn bruger biblioteket betydeligt.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Bytte   PowerPoint  .
© Isabelle Verhaeghen 李珺
LEARNING ENGLISH AT HRS 2KOK1041/42. WHY?  Verdenssprog  Globalisering  Engelsk talende kolleger  Mobilitet.
Hvilken del af spørgsmålet forstod du ikke??
Klik på musen og se siderne
Kapitel 8 En repetition.
God Jul ? Du behøver ikke at vente til Jul….
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Erfaringsaspektet ’guo’ Lektion 8. Aspektmarkører Fordi verber ikke bøjes i tid på kinesisk, findes forskellige aspektmarkører, som kan sættes bag på.

  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Stærke faglige forudsætninger Svage faglige forudsætninger JobafklaredeUafklarede.
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
Turen går til Kina! - Summer school. Hvad er summer school? For eleverne: årige fra hele området - Klasser på ca. 30elever - Første møde med en.
Spørgeskemaundersøgelse
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Større Skriftlig opgave
EN VERDEN AF MULIGHEDER - TØR DU GRIBE DEM Hold 1VRA – Gruppe 4 Linda Jensen Marius Ferstad Martin William Frederiksen Camilla Oppenhejm Sophie Løhde Jacobsen.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Spørgsmål. A Åbne spørgsmål som besvares med ja/nej som svar 1/3 Er du dansker? N ǐ shì Dānmàirén ma? 你是丹麦人吗? eller N ǐ shì bu shì Dānmàirén? 你是不是丹麦人?
BA-projektet De formelle rammer. Tilmelding Holdinddelingsskema afleveres i receptionen senest 15. januar 2009 Beskrivelsen af projektet bestemmer placeringen.
Efteråret og julen er slut og med en lille grillfest vil vi fejre at foråret snart står for døren I skal blot tage lidt let tøj med.
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Historien om de gode venner.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Introduktion til. Eksempler på anvendelse Jeg skal bruge avisartikler på fransk til min gymnasieopgave Jeg vil gerne se avisen fra mit hjemland Libanon.
Brev At skrive et brev.
eller hvor man føjer elementer til grundsætninger
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Normalt Brundt hår men er farvet rødt Tøjstil er normalt det samme, men det går an på om det er i skolen eller efter skole. Går altid med smykker af en.
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
Sproglærer Lone Elbjørn - lærer Sprog : engelsk, tysk, fransk - Sprogkonsulent : Internationale dimension i sprogundervisningen.
Holbæk Kommune Matematikløft Den 18/ Matematikløft Kommunalt niveau Forenklede fælles mål (implementering) Matematikvejledere – uddannelse – arbejdsopgaver.
Hvad er god kommunikation i borgernes øjne? Karsten Pedersen Roskilde Universitet.
Vores relation til Gud: Når Gud taler. Hvordan kan jeg bede? Salmernes bog – Hjælp til at udtrykke både smerte og glæde Fadervor – Grundopskrift fra Jesus.
Kvoteelev på Frisør Udvælgelsen af kvoteelever til frisør uddannelsen består af en samtale og en praktisk prøvning. Som et udgangspunkt for samtalen vil.
Vor tids paradoks Klik for næste side .
Arbejdshukommelse Interventioner.
10.International Sport10 Com10
Klik på musen og se siderne
ZBC Medarbejder Jette Nielsen,
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
* Personalekursus Skriv emnet her *.
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

Nǐ huì shuō Hànyǔ ma? Kan du tale kinesisk? Lektion 5 Nǐ huì shuō Hànyǔ ma? Kan du tale kinesisk?

Kan Huì =

Tale Shuō =

Kinesisk Om sproget, især det talte. Hànyǔ =

Yīngyǔ = Engelsk Om sproget

Hànzì = Kinesiske skrifttegn

Kàn = Læse, se

Xiě = Skrive

Lái = Komme

Xué = Studere, lære

Jiāo = Undervise, lære

Dǒng = Forstå

Qǐng = bede om, vær venlig at…

Zài shuō yí biàn(r) = sige det en gang til Sige det en gang til (mig)

ORDLISTE: Huì kan Shuō tale, sige Hànyǔ kinesisk Yīngyǔ engelsk Duìbuqǐ undskyld, beklager Hǎo               god Yìdiǎn(r)     en smule, lidt Hànzì kinesiske skrifttegn Kàn læse; se Xiě skrive Lái komme Běijīng         Beijing Xué studere, lære Búcuò           ikke dårligt Zài I; på Měiguó         Amerika Zhōngguó     Kina Péngyou       ven Jiāo undervise, lære Fāngbiàn     bekvemt, praktisk Nán               svært Róngyì         let Dǒng forstå Qǐng bede om; vær venlig at Zài shuō yí biàn(r) sige det en gang til.