Reservatet -ledelse og erkendelse Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori
Erkendelseteoretisk skema ”Erkendelse er en tilegnelse af noget ved noget andet. Dette er så at sige erkendelsesteoriens treenighed: det ene, det andet og det prioriterede forhold mellem dem.” (Lars Henrik Schmidt: Det videnskabelige perspektiv, Akademisk Forlag, 1994, s 41)
Det analytiske perspektiv ”Sand begrundet overbevisning” Uafhængig af de personer, der skaber viden Det objektive De personer, der formulerer den viden, som skabes Det subjektive
Det analytisk perspektiv Subjekt Objekt Tanke- proces Viden Arbejds- proces Resultat Tanke- proces Viden Menneske Computer Subjekt Objekt
Systemperspektivet Viden i en gruppe bliver til mere end summen af den viden hver især kan præstere Subjektiv viden Det objektiveDet subjektive
Systemperspektivet Samarbejde Tanke-procesViden ResultatTanke-procesViden Menneske Gruppen/Organisationen Subjekt Objekt Tanke-proces Tanke-poces Viden Resultat Viden = 5? Resultat: Arbejdsproces: Person D Person C Person A Person B
Det reflekterende perspektiv Viden som social konstruktion ”Det objektive” erstattes af fælles meningsdannelse Subjektiv viden Kommunikation ”Det objektive” Det subjektive
Det reflekterende perspektiv Kommunikation Subjekt Meningsdannelse Tanker Viden Objekt Psykisk system Subjekt Objekt TankerViden Subjekt Objekt Tanker Viden Subjekt Objekt Socialt system
Kvanteperspektivet VidenTankeprocesser Ikke- viden Summen af objektiv og subjektiv viden Det objektiveDet subjektive
Kvanteperspektivet Subjekt Objekt Kemiske og elektriske processer Ord, tegn, billeder, forestillinger ”samlet pakke” Erkendelse af Viden og ord Mikroniveau Makroniveau Subjekt Objekt Tankeprocesser Viden og ord Subjekt ”tilskueren” Objekt ”rollehæftet” ”skuespilleren” Valget
Det nye skema! Mikroniveau Tankeprocesser Det subjektive Det objektive Makroniveau Viden og ord Det nuværende skema