Reservatet -ledelse og erkendelse Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den 16.august 2010 Regionsgården
Advertisements

Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Erkendelsesteori: vidensmodel
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Reservatet Kapitel 5: Det reflekterende perspektiv Erik Staunstrup
Reservatet Kapitel 6: Kvanteperspektivet Erik Staunstrup
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Tværfagligt undervisningsforløb
(Social) Konstruktionisme
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Forstyrrelser og forskelle
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Majbritt Breum Nielsen og Anders Henrik Bendsen HF i Nørre Nissum
Procesværktøjer.
Reservatet Kapitel 4: Systemperspektivet Erik Staunstrup
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Reservatet Kapitel 3: Det analytiske perspektiv Erik Staunstrup
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Reservatet Kapitel 2: Erkendelse og perspektiver Erik Staunstrup
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
2012 | Undervisningsmiljøvurdering Næstved. Undervisningsmiljøvurdering Vurdering af det sociale, fysiske og æstetiske miljø Socialt miljø.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
Disposition Problematiske aspekter ved MUST IT-designere og etnografi.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Reklameanalyse.
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
© Kommunikation skaber din organisation (2. udg.) Heidi Hansen, Hans Reitzels Forlag 2014.
©Ekstern regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv (I-bog) Lars Wøldike Petersen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
© Kreativitet, Hans Reitzels Forlag, Lars Geer Hammershøj, 2012
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2015.
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2015.
Politik og organisation
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2015.
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2015.
Arbejdsgangsanalyse En arbejdsgangsanalyse i begyndelsen af projektet
©Salg og kommunikation – personligt, socialt og internationalt
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2017.
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, 2. udg
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, 2
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2015.
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2015.
©Ekstern regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv (I-bog) Lars Wøldike Petersen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
©Ekstern regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv (I-bog) Lars Wøldike Petersen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, 2. udg
©Salg og kommunikation – personligt, socialt og internationalt
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2017.
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, 2. udg
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, 2. udg
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2015.
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, 2. udg
© Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv
© Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv
© Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv
© Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2015.
© Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv
© Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv
© Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Præsentationens transcript:

Reservatet -ledelse og erkendelse Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori

Erkendelseteoretisk skema  ”Erkendelse er en tilegnelse af noget ved noget andet. Dette er så at sige erkendelsesteoriens treenighed:  det ene,  det andet og  det prioriterede forhold mellem dem.” (Lars Henrik Schmidt: Det videnskabelige perspektiv, Akademisk Forlag, 1994, s 41)

Det analytiske perspektiv ”Sand begrundet overbevisning” Uafhængig af de personer, der skaber viden Det objektive De personer, der formulerer den viden, som skabes Det subjektive

Det analytisk perspektiv Subjekt Objekt Tanke- proces Viden Arbejds- proces Resultat Tanke- proces Viden Menneske Computer Subjekt Objekt

Systemperspektivet Viden i en gruppe bliver til mere end summen af den viden hver især kan præstere Subjektiv viden Det objektiveDet subjektive

Systemperspektivet Samarbejde Tanke-procesViden ResultatTanke-procesViden Menneske Gruppen/Organisationen Subjekt Objekt Tanke-proces Tanke-poces Viden Resultat Viden = 5? Resultat: Arbejdsproces: Person D Person C Person A Person B

Det reflekterende perspektiv Viden som social konstruktion ”Det objektive” erstattes af fælles meningsdannelse Subjektiv viden Kommunikation ”Det objektive” Det subjektive

Det reflekterende perspektiv Kommunikation Subjekt Meningsdannelse Tanker Viden Objekt Psykisk system Subjekt Objekt TankerViden Subjekt Objekt Tanker Viden Subjekt Objekt Socialt system

Kvanteperspektivet VidenTankeprocesser Ikke- viden Summen af objektiv og subjektiv viden Det objektiveDet subjektive

Kvanteperspektivet Subjekt Objekt Kemiske og elektriske processer Ord, tegn, billeder, forestillinger ”samlet pakke” Erkendelse af Viden og ord Mikroniveau Makroniveau Subjekt Objekt Tankeprocesser Viden og ord Subjekt ”tilskueren” Objekt ”rollehæftet” ”skuespilleren” Valget

Det nye skema! Mikroniveau Tankeprocesser Det subjektive Det objektive Makroniveau Viden og ord Det nuværende skema